Elegük lett az árháborúból: Kína rászáll az elektromos autógyártókra

0

kínai piacfelügyeleti hatóság újabb lépést tett az autóipart sújtó árverseny megfékezésére: nyilvánosságra hozta az autóipari árképzési szabályok betartását célzó iránymutatás tervezetét, amelyhez jelenleg az érintett vállalatok visszajelzéseit várják. A kezdeményezés célja a romboló árháború visszaszorítása, amely az elmúlt időszakban már több kisebb gyártót is kiszorított a piacról, különösen az elektromos autók szegmensében.

Már korábban is beavatkozott Peking

A kínai kormány már júniusban is közvetlenül beavatkozott az elektromos autók piacán kialakult árháborúba, amelyet a BYD árleszállításai indítottak el. Ennek részeként Pekingbe hívták az ország legnagyobb elektromosautó-gyártóinak vezérigazgatóit, ahol a hatóságok arra szólították fel őket, hogy kerüljék az indokolatlan árengedményeket és az önköltségi ár alatti értékesítést. Éles kritika érte anullkilométeres autókgyakorlatát is, amikor papíron új járművek kerülnek finanszírozó cégekhez vagy használtautó-kereskedésekhez, torzítva ezzel a piacot.

Megjelent a SAMR iránymutatásának tervezete

Ezekre a visszás gyakorlatokra reagálva az Állami Piacfelügyeleti Hivatal (State Administration for Market Regulation, SAMR) most közzétette az autóipari árképzésre vonatkozó megfelelési iránymutatás tervezetét. Az érintett vállalatok december 22-ig nyújthatják be észrevételeiket és javaslataikat a dokumentummal kapcsolatban.

Ár­stabilitás és tisztességes verseny a cél

A tervezet elsődleges célja a kínai autópiac árstabilitásának megteremtése, a tisztességes verseny biztosítása, valamint a fogyasztók és a vállalkozások védelme. Az iránymutatás a beszállítókra, az autógyártókra és a kereskedőkre egyaránt vonatkozik, és a hatályos árképzési, versenyjogi és dömpingellenes szabályozásokra épül. A dokumentum rögzíti, hogy az árakat a költségek és a piaci környezet figyelembevételével kell meghatározni, miközben a gyártóknak tiszteletben kell tartaniuk a kereskedők árképzési önállóságát. A bónusz- és visszatérítési rendszereknek egyértelműnek, átláthatónak és szerződésben rögzítettnek kell lenniük.

Szigor a monopóliumok és ármanipuláció ellen

A tervezet külön fejezetben foglalkozik a piackizáró és monopolizációt eredményező gyakorlatokkal. Tilos lenne az árfixálás a gyártók vagy a beszállítók között, ideértve a rögzített árakat és az egységes árképzési képleteket is. Jogellenessé válna az önköltségi ár alatti értékesítés, ha annak célja a versenytársak kiszorítása vagy monopolhelyzet kialakítása, még burkolt formában is, például rejtett kedvezményekkel vagy számlázási trükkökkel. A szabályozás az azonos feltételek mellett működő kereskedők közötti árdiszkriminációt is tiltja, valamint előírja a fizetős digitális funkciók egyértelmű kommunikációját, beleértve az ingyenes próbaidőszak pontos feltételeit.

Kereskedők és online értékesítés is fókuszban

Az iránymutatás részletes követelményeket határoz meg a kereskedők és az értékesítési csatornák számára is. Az árakat világosan és teljes körűen kell feltüntetni, beleértve a felszereltséget, az extrákat és a szállítási határidőket. A hatóságok fellépnének a hamis referenciaárak, megtévesztő akciók és nem valós ajánlatok ellen, miközben az online autóértékesítésre is átfogó szabályozás vonatkozna.

A nagy gyártók támogatják a szigorítást

A Bloomberg beszámolója szerint a nagy elektromosautó-gyártók, köztük a BYD és az Xpeng, már jelezték támogatásukat a piacfelügyeleti hatóság tervezetével kapcsolatban. A vállalatok vállalták, hogy erősítik a szabályoknak való megfelelést, és elkerülik az árakkal kapcsolatos visszaéléseket, valamint a tisztességtelen versenyt.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!