A kínai piacfelügyeleti hatóság újabb lépést tett az autóipart sújtó árverseny megfékezésére: nyilvánosságra hozta az autóipari árképzési szabályok betartását célzó iránymutatás tervezetét, amelyhez jelenleg az érintett vállalatok visszajelzéseit várják. A kezdeményezés célja a romboló árháború visszaszorítása, amely az elmúlt időszakban már több kisebb gyártót is kiszorított a piacról, különösen az elektromos autók szegmensében.
Már korábban is beavatkozott Peking
A kínai kormány már júniusban is közvetlenül beavatkozott az elektromos autók piacán kialakult árháborúba, amelyet a BYD árleszállításai indítottak el. Ennek részeként Pekingbe hívták az ország legnagyobb elektromosautó-gyártóinak vezérigazgatóit, ahol a hatóságok arra szólították fel őket, hogy kerüljék az indokolatlan árengedményeket és az önköltségi ár alatti értékesítést. Éles kritika érte a „nullkilométeres autók” gyakorlatát is, amikor papíron új járművek kerülnek finanszírozó cégekhez vagy használtautó-kereskedésekhez, torzítva ezzel a piacot.
Megjelent a SAMR iránymutatásának tervezete
Ezekre a visszás gyakorlatokra reagálva az Állami Piacfelügyeleti Hivatal (State Administration for Market Regulation, SAMR) most közzétette az autóipari árképzésre vonatkozó megfelelési iránymutatás tervezetét. Az érintett vállalatok december 22-ig nyújthatják be észrevételeiket és javaslataikat a dokumentummal kapcsolatban.
Árstabilitás és tisztességes verseny a cél
A tervezet elsődleges célja a kínai autópiac árstabilitásának megteremtése, a tisztességes verseny biztosítása, valamint a fogyasztók és a vállalkozások védelme. Az iránymutatás a beszállítókra, az autógyártókra és a kereskedőkre egyaránt vonatkozik, és a hatályos árképzési, versenyjogi és dömpingellenes szabályozásokra épül. A dokumentum rögzíti, hogy az árakat a költségek és a piaci környezet figyelembevételével kell meghatározni, miközben a gyártóknak tiszteletben kell tartaniuk a kereskedők árképzési önállóságát. A bónusz- és visszatérítési rendszereknek egyértelműnek, átláthatónak és szerződésben rögzítettnek kell lenniük.
Szigor a monopóliumok és ármanipuláció ellen
A tervezet külön fejezetben foglalkozik a piackizáró és monopolizációt eredményező gyakorlatokkal. Tilos lenne az árfixálás a gyártók vagy a beszállítók között, ideértve a rögzített árakat és az egységes árképzési képleteket is. Jogellenessé válna az önköltségi ár alatti értékesítés, ha annak célja a versenytársak kiszorítása vagy monopolhelyzet kialakítása, még burkolt formában is, például rejtett kedvezményekkel vagy számlázási trükkökkel. A szabályozás az azonos feltételek mellett működő kereskedők közötti árdiszkriminációt is tiltja, valamint előírja a fizetős digitális funkciók egyértelmű kommunikációját, beleértve az ingyenes próbaidőszak pontos feltételeit.
Kereskedők és online értékesítés is fókuszban
Az iránymutatás részletes követelményeket határoz meg a kereskedők és az értékesítési csatornák számára is. Az árakat világosan és teljes körűen kell feltüntetni, beleértve a felszereltséget, az extrákat és a szállítási határidőket. A hatóságok fellépnének a hamis referenciaárak, megtévesztő akciók és nem valós ajánlatok ellen, miközben az online autóértékesítésre is átfogó szabályozás vonatkozna.
A nagy gyártók támogatják a szigorítást
A Bloomberg beszámolója szerint a nagy elektromosautó-gyártók, köztük a BYD és az Xpeng, már jelezték támogatásukat a piacfelügyeleti hatóság tervezetével kapcsolatban. A vállalatok vállalták, hogy erősítik a szabályoknak való megfelelést, és elkerülik az árakkal kapcsolatos visszaéléseket, valamint a tisztességtelen versenyt.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













