Íme a Renault új elektromos furgonja! Megérkezett a Trafic E-Tech Electric

0

A Renault a lyoni Solutrans 2025 kiállításon (november 18–22.) leplezte le az új Trafic E-Tech Electric sorozatgyártású változatát. Ez a teljesen elektromos áruszállító a márka első olyan modellje, amely az Ampere rugalmasan skálázható, úgynevezett SDV (Software Defined Vehicle – szoftveresen definiált jármű) architektúrájára épül. A bemutató így nemcsak egy új furgon premierje volt, hanem egy fontos technológiai mérföldkő is a Renault számára.

A gyártó számára további nagy újdonság az alkalmazott 800 voltos technológia, amely most először jelenik meg Renault modellben. Bár a vállalat bemutatta a Trafic zárt furgon elektromos változatát a francia közlekedési szakvásáron, a piaci bevezetésre még várni kell. A hivatalos közlés szerint a tisztán elektromos furgon 2026 végén lép piacra, „mielőtt a Trafic E-Tech további változatai következnének, mint például az alváz, a platós kivitel vagy a dobozos felépítmény” – fogalmaz a Renault.

800 voltos technológia, gyors töltés és kétféle akkumulátor

A januári előzetes bejelentés óta tudható volt, hogy a következő generációs Renault kishaszonjárművek 800 voltos platformra váltanak. Ez teszi lehetővé, hogy 15-ről 80 százalékra kevesebb mint 20 perc alatt feltöltse az akkumulátort a rendszer. Tavasszal az is nyilvánossá vált, hogy egy 150 kW teljesítményű és 345 Nm nyomatékú új villanymotor kerül a modellbe.

A kínálatban kétféle akkumulátor szerepel majd: egy nagyobb hatótávú NMC-akkumulátor, akár 450 kilométeres WLTP értékkel, valamint egy kedvezőbb árú LFP-akkumulátor, amely körülbelül 350 kilométeres hatótávot ígér. A Renault most megerősítette ezeket az adatokat, ám a két akkumulátor pontos kapacitását továbbra sem árulta el.

A gyakorlati használhatósághoz azonban elhangzott egy kiemelten fontos paraméter: A nagy teljesítményű motor és a masszív platform kombinációja két tonnás vontatási kapacitást és akár 1,25 tonnás hasznos terhelhetőséget tesz lehetővé (a jóváhagyás folyamatban).”

Méretek, raktér, fordulékonyság – városban és országúton is erős

A további ismert paramétereket vizsgálva az L1-es áruszállítóként a Trafic E-Tech 5,1 köbméteres, míg az L2-es akár 5,8 köbméteres raktérfogatot kínál. Az 1,92 méteres szélesség minden kivitelre azonos, ahogy az 1,90 méteres teljes magasság is – így a furgon a legtöbb mélygarázsba gond nélkül behajthat.

Az L1 hossza 4,87 méter, az L2-é 5,27 méter. A 40 centiméteres különbség teljes egészében a hosszabb tengelytávnak köszönhető, hiszen az első és hátsó túlnyúlások mindkét esetben megegyeznek.

Mivel a modell tisztán elektromos, úgynevezett skateboard padlólemezre épül, a Renault szerint „optimális arányt kínál a raktérkapacitás és a helyigény között”. A villanymotor a hátsó tengelyre került, ami lehetővé teszi a rövidebb első túlnyúlást. Mivel az első kerekek között nincs hajtáslánc, a kormányzási geometria is módosulhatott, így a Trafic E-Tech akár 1,03 méteres fordulási sugarat kínál – ez lényegében a Renault Clioéval azonos. Egy öt méter körüli furgon, amely kisautós fordulékonysággal bír, különösen városi környezetben jelent komoly előnyt.

Karakteres, szögletes dizájn – közel azonos a koncepcióval

A sorozatgyártású modell alig tér el a tavasszal bemutatott koncepciótól, amely már akkor is meglehetősen szériaközelinek tűnt. A szögletes forma, az első részt végigszelő fénycsík, a világító Renault-embléma, valamint a fekete betétek az orron, az oldalakon és a hátsó részen karakteres, jól felismerhető megjelenést adnak a Trafic E-Tech Electric számára.

Áttörés a szoftveralapú járművek világában?

A külső megjelenés elsősorban a márkaidentitás szempontjából fontos, a vásárlók viszont sokkal inkább a praktikumra, az üzemeltetési költségekre és a használati értékre koncentrálnak. A Renault azonban nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a Trafic E-Tech modellben mutatkozzon be az új, SDV-alapú járműarchitektúra, amely a gyártó szerint valódi technológiai ugrást jelent.

A vállalat így fogalmaz: „A szoftver többé nem korlátozódik bizonyos funkciókra, mint a korábbi architektúrákban, hanem az egész járművet formálja. A központosított szoftverarchitektúra a jármű teljes élettartama alatt frissíthető, ugyanúgy, mint egy okostelefon vagy laptop.”

Ennek alapja az Ampere által fejlesztett, Android Automotive OS-re épülő új CAR OS. A központi szoftver felhőkapcsolattal rendelkezik, így távolról és valós időben frissíthető. Emellett lehetővé teszi a személyre szabott funkciók és ajánlatok megjelenítését is, amelyekaz egyes felhasználók tényleges használatához, vezetési szokásaihoz és igényeihez igazodnak”.

Három példát is kiemelt a Renault:

A speciális célú járművek – például mentők, tűzoltóautók, rendőrautók, hűtőkocsik vagy egyedi felépítmények – külön alkalmazásokkal irányíthatják az egyes beépített rendszereket. Ez hasonló a Renault Master OpenR link rendszeréhez, de itt kiegészül az SDV architektúra extra intelligenciájával.

Azok a vállalatok, amelyek saját operációs rendszert használnak például futárkodáshoz, közvetlenül beilleszthetik azt a fedélzeti multimédiás rendszerbe. A sofőr így valós időben kap értesítéseket a menetirányokról, időpontokról, útvonalakról, kapcsolattartókról vagy megjegyzésekről.

Flottahasználóknál a járművezetők saját profiljukba belépve az általuk preferált beállításokkal és alkalmazásokkal találkoznak.

OpenR infotainment: furgonokra szabva

A Renault infotainment rendszere, az OpenR, külön a könnyű haszonjárműves felhasználáshoz igazodott. A 12 colos érintőképernyőt kifejezetten a munka közbeni egyszerű kezelhetőségre optimalizálták. A szoftver pedig figyelembe veszi a jármű méreteit és terhelését, így elkerüli a nem megfelelő útvonalakat, és pontosabb fogyasztási előrejelzéssel optimalizált töltési megállókat ajánl.

A Google Play Áruházból továbbra is elérhetők különféle alkalmazások – például EasyPark, Amazon Music, Spotify vagy Deezer. A nyitott rendszernek köszönhetően a vállalatok saját megoldásait is integrálhatják. A Renault így fogalmaz: „Hűtőkocsik esetében például proaktív megközelítést alkalmazunk a hűtési lánc fenntartására, nagyon részletes, valós idejű információkat figyelembe véve, mint például a külső hőmérséklet és a jármű tényleges energiafogyasztása. Ha szükséges, további töltési folyamat kerül beütemezésre a hűtési lánc fenntartása érdekében.”

Gyártás és testvérmodellek – jön a Goelette és az Estafette is

A Trafic új generációjának gyártása jövőre indul a Renault Sandouville üzemében. A zárt furgon mellett a Flexis vegyesvállalat keretében további két modell is erre az új 800 voltos platformra épül. A Goelette E-Tech megerősített tengelyekkel rendelkezik, így akár 1,4 tonnás teherbírást kínál. Az Estafette E-Tech pedig alacsony fellépésű városi furgon lesz, kifejezetten futárvállalatok számára.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!