Renault Trucks és a Volvo Trucks testvérvállalatként készülnek belépni az elektromos nyergesvontatók távolsági szegmensébe, és ahogy az lenni szokott, új zászlóshajó modelljeik közös, moduláris technológiai platformra épülnek. A meglepetést az okozta, hogy ezúttal nem a svéd, hanem a francia márka mutatta be először az XXL elektromos kamionját.
A Renault Trucks egyszerre leplezte le az új E-Tech T 780-at és annak származékát, az E-Tech T 585-öt. Bár papíron az E-Tech T család új tagjairól van szó, a két modell alig mutat rokonságot a jelenlegi E-Tech T generációval, hiszen egy teljesen új fejlesztés két változatáról beszélhetünk. Ezek a modellek mostantól a Volvo Csoport elektromos jövőjének kulcsszereplői lesznek.
A háttér is figyelemre méltó, hiszen már tavaly óta tudható, hogy a Volvo Csoport mérnökei 2021 körül kezdtek hozzá egy új, távolsági fuvarozásra szánt elektromos kamion fejlesztéséhez, amelyet a nyilvánosság teljes kizárásával tökéletesítettek. Bár az elmúlt hónapokban a Volvo Trucks beszélt többet az újdonságról – amely az FH Electric sorozat csúcsverziója lesz –, a Renault Trucks mégis megelőzte őket, és saját hazai terepén, a lyoni Solutranson mutatta be az új csúcsmodellt.

780 kWh bruttó kapacitás – garantált 600 km hatótávval
A típusnevekben szereplő számok a beépített akkumulátorkapacitást jelölik, így az E-Tech T 780 nyolc darab, egyenként 97,5 kWh-s akkucsomagot használ, amelyek összesen 780 kWh bruttó energiatároló kapacitást kínálnak. Az E-Tech T 585 két modullal kevesebbet kapott, így bruttó 585 kWh áll rendelkezésre, ami nagyobb hasznos terhet tesz lehetővé.
A bemutató egyik legerősebb üzenete egyértelmű volt: az E-Tech T 780 akár 600 kilométert is képes megtenni, de a gyártó képviselői ennél tovább mentek. Christoph Walter, a Renault Trucks Germany értékesítési igazgatója úgy fogalmazott: „Nem ‘akár’ 600 kilométert, hanem garantált 600 kilométert.” Ezzel a Renault és leendő Volvo testvérmodelljei a távolsági elektromos kamionok élvonalába kerültek. A Mercedes-Benz eActros 600 jelenlegi 500 kilométeres hatótávját mindkét gyártó szerint felül lehet múlni a gyakorlatban.
NCA vs. LFP: teljesen eltérő akkustratégiák csatája
Érdekesség, hogy a Renault–Volvo és a Daimler Truck teljesen eltérő technológiai megoldásokkal érték el a hasonló hatótávot. A Mercedes eActros 600 három nagy méretű, CATL által gyártott LFP akkumulátort kapott, míg a Renault Trucks nyolc NCA kémiájú akkucsomagot integrál Samsung SDI cellákkal. A gyártó szerint a 780 kWh bruttó kapacitásból 624 kWh netto energiát lehet ténylegesen felhasználni.
A bruttó és nettó energiamennyiség közti különbség nikkeltartalmú celláknál nagyobb, mint LFP-nél, de a Renault Trucks számára döntő előny a magasabb energiasűrűség volt. A korábbi E-Tech T 4×2 modell – mostantól E-Tech T 540 néven – szintén NCA cellákra épült, ahogy a Volvo–Renault villany-teherautók többsége. Egyetlen kivétel a Solutranson bemutatott 14 tonnás E-Tech D14, amely 2026-tól LFP-vel érkezik.

Új elektromos tengely: nagyobb hely az akkuknak, nagyobb hatékonyság
Az E-Tech T 780 és T 585 egyik legfontosabb újítása a Volvo Csoport saját fejlesztésű elektromos tengelye, amely teljesen eltér az eddig széles körben használt három villanymotoros I-Shift rendszertől. Az új, egytonnás elektromos tengely tartalmazza a váltót és a két elektromotort is, összesen 460 kW csúcsteljesítménnyel. Ennek fő előnye, hogy jóval több hely marad az akkumulátorok számára, amit az új modellek maximálisan ki is használnak.
A T 780 tengelytávolsága 4,1 méter, míg a T 585-é 3,6 méter. Az akkucsomagok L alakú házban kaptak helyet, prizmás NCA cellákkal, és részben a félpótkocsi hosszanti tartóira rögzítik őket. Egy-egy csomag körülbelül 600 kilogramm, így a T 585 két modullal kevesebbet kap, amely 1,2 tonnával csökkenti az össztömeget. Hatótávja így 460 kilométer, viszont nagyobb hasznos teherrel dolgozhat, amely 23,8 tonnát is elérhet a 42 tonnás országokban. A T 780 esetében ez 22,4 tonna.

Villámgyors MCS töltés: 40 perc 20–80% között
A töltés terén mindkét új modell MCS és CCS csatlakozót kap alapfelszereltségként. Az MCS 720 kW, a CCS 350 kW teljesítményt biztosít. A gyártó szerint az MCS segítségével 40 perc alatt tölthető 20–80% közé az akku, míg CCS-en ez körülbelül 70 perc. Fontos újdonság, hogy a T 780 és T 585 már nem kínál AC töltést.

Gyártás és piaci bevezetés: 2027-től érkeznek a csúcsmodellek
A Renault Trucks az új E-Tech T modellek gyártását Bourg-en-Bresse üzemében végzi, ahol külön gyártósor szolgál a speciális és elektromos modellekhez. Az új modellek 6×2-es nyergesvontatóként érkeznek elsőként, kormányozható és emelhető hátsó tengellyel. A rendelési lehetőség már nyitott, az első kiszállításokat 2027 elejére ígérik. Az akkumulátorokra akár nyolcéves vagy egymillió kilométeres garancia jár.
A frissített 4×2-es E-Tech T is marad – mostantól akár 450 km hatótávval
A régi 4×2-es E-Tech T változat továbbra is gyártásban marad, immár E-Tech T 540 néven, és frissített akkumulátorkapacitással, amely maximum 540 kWh bruttó értéket kínál. Ezzel a korábbi körülbelül 300 kilométeres hatótáv akár 450 kilométerre is növelhető. A modell új NCA cellákat kap, amelyeket továbbra is a Samsung SDI gyárt, az akkucsomagok összeszerelését pedig az Akasol végzi.
Az E-Tech T 540 23–25 tonna hasznos terhelhetőséget kínál, és továbbra is a három villanymotorból és I-Shift váltóból álló hajtásláncot használja, amely 315 kW folyamatos és 490 kW csúcsteljesítményt biztosít. AC töltést 43 kW-ig támogat, MCS viszont nincs.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













