Kína korlátozná az elektromos autók gyorsulását

0

Kína közbiztonsági minisztériuma új, országos járműbiztonsági szabványtervezetet dolgozott ki, amely korlátozná az elektromos autók gyorsulási teljesítményét, és szigorúbb biztonsági előírásokat vezetne be. A javaslat szerint egy jármű nem gyorsulhat 0-ról 100 km/órára 5 másodpercnél rövidebb idő alatt.

A A gépjárművek üzemi biztonságának műszaki feltételei című dokumentum kimondja, hogy az autóknak alapbeállításként legalább ennyi idő alatt kell elérniük a 100 km/órát. A cél, hogy visszaszorítsák a túlzott teljesítményből eredő közlekedésbiztonsági kockázatokat, különösen a nagyvárosi forgalomban.

Sportmód továbbra is elérhető lehet

A tervezet kulcskifejezése, az alapbeállításvalószínűleg csak a jármű alapértelmezett üzemmódjára vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy egy külön sportmód – nagyobb teljesítménnyel és gyorsabb gyorsulással – továbbra is elérhető lehet. Például a Nio ET5 modell 4,0 másodperc alatt gyorsul százra sportmódban, de komfort módban 7,9 másodpercet, míg korlátozott üzemmódban akár 10 másodpercnél is többet igényel.

Olcsó e-autók is szupersportos teljesítményt tudnak

Míg korábban csak a legdrágább sportautók, például Porsche modellek tudtak 5 másodperc alatti gyorsulást, ma már olcsóbb elektromos autók is képesek erre. A kínai gyártók között az elmúlt években gyorsulási verseny alakult ki – a Xiaomi SU7 például gyorsabban éri el a 100 km/órát, mint a Porsche Taycan.

Ez a marketingre épülő verseny azonban a tervezet szerint korlátozás alá kerülhet, mivel a hatóságok szerint a túlzott gyorsulási képességek felesleges kockázatot jelentenek az átlagos közlekedésben.

Új biztonsági előírások az elektromos és plug-in hibrid autókra

A javaslat nemcsak a gyorsulásról szól. Az akkumulátoros és plug-in hibrid járműveknek kötelezően el kell látniuk „gázpedál-hibázás elleni technológiával”. Ez a rendszer felismeri, ha a vezető véletlenül rossz pedált nyom meg, és korlátozza a teljesítményt, miközben hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a sofőrt. Ezzel megelőzhetők a nem szándékos gyorsulások – különösen parkoláskor vagy tolatáskor –, amelyek több balesetet is okoztak az elmúlt években.

Automatikus áramtalanítás ütközéskor

A biztonsági szint baleset esetén is javulna. Ha a légzsákok kinyílnak, vagy a jármű sebessége 150 milliszekundum alatt több mint 25 km/órával változik, a rendszernek automatikusan le kell választania a nagyfeszültségű akkumulátorhoz vezető áramkört. Ez megelőzi a tűzeseteket és az áramütés veszélyét.

Új akkumulátorvédelmi szabályok

Az akkumulátorcellákat nyomáskiegyenlítő szelepekkel kell ellátni, amelyek nem az utastér felé, hanem oldalirányba vagy lefelé vezetik el a túlnyomást. Az autóknak folyamatosan figyelniük kell az akkumulátor állapotát, és automatikusan jelezniük kell, ha rendellenességet észlelnek. Hőprobléma esetén látható és hallható figyelmeztetést kell adni az utasoknak – ez különösen fontos a termikus elszabadulás (akkumulátortűz) megelőzése érdekében.

A 2026-tól érvényes akkumulátorszabványhoz illeszkedik

A kínai ipari és informatikai minisztérium már áprilisban bejelentett egy új akkumulátorbiztonsági szabványt, amely 2026. július 1-jén lép életbe. Ez előírja, hogy az elektromos autók akkumulátorai semmilyen körülmények között nem okozhatnak tüzet vagy robbanást. A mostani tervezet ehhez illeszkedve bővíti a biztonsági feltételeket az autók egészére, nemcsak az akkumulátorokra.

Kötelező mechanikus ajtónyitás és menekülési útvonal

Az új szabálytervezet az ajtók és ablakok működését is érinti. Minden személyautóban legalább két különböző ajtón keresztül elérhetőnek kell lennie a kijutásnak. Az ajtókat belülről és kívülről is mechanikus kioldóval kell ellátni, hogy áramkimaradás esetén is kinyithatók legyenek.

Ütközés vagy akkumulátortűz esetén az elektronikus zárrendszerrel felszerelt autóknak automatikusan ki kell nyitniuk az érintetlen ajtókat, így az utasok könnyebben elhagyhatják a járművet.

Társadalmi egyeztetés és várható módosítások

A szabványtervezet jelenleg társadalmi egyeztetés alatt áll a nemzeti szabványfelülvizsgálati folyamat részeként, így a végleges előírások még módosulhatnak. Az viszont már most látszik, hogy Kína az elektromos járművek biztonsági szintjét globális mintává kívánja emelni, miközben a túlzott teljesítményt szabályozott keretek közé tereli.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!