2031-ig ingyen használhatják az autópályákat az elektromos kamionok Németországban

0

Bundestag hivatalosan is meghosszabbította az elektromos teherautók útdíjmentességét Németországban. Az eredetileg 2025 végén lejáró kedvezmény így 2031. június 30-ig marad érvényben. A döntés fontos jelzést küld a haszonjármű-iparnak, hiszen hosszabb távú tervezési biztonságot nyújt a fuvarozóknak és a gyártóknak egyaránt.

A jelenlegi szabályozás alapján a zéró emissziós teherautók 2025. december 31-ig voltak mentesítve az útdíj fizetése alól. Ennek hiányában 2026-tól ők is kötelesek lettek volna hozzájárulni az infrastruktúra fenntartásához. A berlini parlament döntése azonban időben érkezett, és biztosítja, hogy az elektromos kamionok továbbra is díjmentesen közlekedhessenek a német autópályákon.

A döntés az úgynevezett „Negyedik útdíjszabályozást módosító törvény” keretében született meg, amely összhangban áll az idei őszi uniós határozatokkal.

Németország és Franciaország vezetik az uniós átállást

Európai szinten csupán Németország és Franciaország biztosít teljes útdíjmentességet az elektromos teherautók számára, miközben tíz másik tagállam – például Hollandia – részleges kedvezményeket kínál.

Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) nemrég kritikusan értékelte az EU tagállamainak eltérő rendszereit,foltozott szabályozásnaknevezve a jelenlegi helyzetet. A szervezet szerint egységes európai megközelítésre lenne szükség a zéró emissziós közlekedés felgyorsítása érdekében.

Thomas Fabian, az ACEA haszonjármű-ügyekért felelős igazgatója így fogalmazott: „Ketyeg az óra. Mindössze 56 hónapunk van arra, hogy a zéró emissziós teherautók piaci részesedését a jelenlegi 3,5 százalékról legalább 35 százalékra növeljük 2030-ra. Miért van az, hogy legalább 15 tagállam még mindig nem használja ki ezt az eszközt? Európa a világ legambiciózusabb CO₂-csökkentési céljait tűzte ki az autógyártók elé, mégsem teremti meg a szükséges feltételeket.” Fabian szerint a német döntés jó példa, de az uniós szintű koordináció továbbra is hiányzik, ami lassítja a piac átalakulását.

További fejlesztések és újítások az útdíjrendszerben

A Bundestag döntése nemcsak az útdíjmentesség meghosszabbítását tartalmazza, hanem technikai fejlesztéseket is. A jövőben mobilalkalmazások segítségével is lehet majd regisztrálni az útdíjköteles járműveket, ami kiegészíti a jelenlegi fedélzeti egységeket.

Emellett a járművek kibocsátási besorolását hatévente kötelezően felülvizsgálják, és szükség esetén módosítják. Ez az intézkedés biztosítja, hogy a rendszer naprakészen kövesse a technológiai fejlődést és a környezeti előírásokat.

Pozitív szakmai visszhang, de maradtak kérdőjelek

A döntés a szakma túlnyomó részében pozitív fogadtatásra talált, bár akadtak kritikus hangok is. Kim Johanna B. Kohlmeyer, a MAN Truck & Bus berlini irodájának vezetője LinkedIn-bejegyzésében üdvözölte, hogy a törvényt gyorsan és széles politikai támogatással fogadták el, még az ellenzéki pártok részvételével is.

Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a logisztikai vállalatok továbbra is hátrányban vannak, mivel kimaradtak az ipari áramár-szabályozásból és az Áramadó-törvény adókedvezményeiből. Kohlmeyer szerint „Berlin jó irányba halad, de a jogszabályokat végre a haszonjárművek új valóságához kell igazítani.”

Stabil alap a jövő elektromos logisztikájához

Az útdíjmentesség meghosszabbítása komoly ösztönzőt jelent az elektromos teherautók elterjedéséhez, hiszen csökkenti az üzemeltetési költségeket, és növeli a beruházási hajlandóságot a fuvarozók körében. A döntés révén a német közúti áruszállítás 2030-ra jelentősen zöldülhet, miközben a kormány hat évre előre kiszámítható szabályozási környezetet teremt a piac számára.

Németország így nemcsak a kibocsátásmentes közlekedés egyik úttörője marad, hanem példát is mutat Európa többi országa számára abban, hogyan lehet összehangolni a klímavédelmi célokat és az iparági realitásokat.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!