Az autósok fele még mindig elutasítja az elektromos autókat – mutatjuk, miért

0

Egy friss, 35 országot érintő carVertical felmérés szerint az autóvásárlást tervezők több mint fele, pontosan 51,5% elutasítja az elektromos autók vásárlását. A válaszadók mindössze 12,2 százaléka fontolgatná, hogy villanyautót vegyen, a többiek pedig továbbra is bizonytalanok. Ez azt jelenti, hogy a villanyautó-piac növekedése ellenére az átállás még mindig nem hozott áttörést a fogyasztói gondolkodásban.

A legtöbben továbbra is a benzines autókat választanák

A kutatás rámutatott, hogy a benzines modellek még mindig a legnépszerűbbek: a megkérdezettek 43,8 százaléka ezt tartja a legvonzóbb opciónak. Ezt követik a dízelek 38,9 százalékkal, míg a hibridek iránt 10,4 százaléknyi érdeklődés mutatkozik. Az elektromos járművek mindössze 5,6 százaléknyi támogatót tudhatnak magukénak – vagyis az autósok döntő többsége továbbra is a belső égésű motorokban bízik.

Magas árak, tévhitek és gyenge töltőhálózat hátráltatják a váltást

A carVertical autóipari szakértője, Matas Buzelis szerint a villanyautók magas ára, a töltőhálózat fejletlensége, valamint az elektromos autózással kapcsolatos tévhitek egyaránt visszatartják a vásárlókat. Buzelis szerint a belső égésű motoros autók teljes kiváltása komoly kihívás, és önmagukban az állami intézkedések sem elegendőek. A vásárlók egyszerűen még nem állnak készen a váltásra– hangsúlyozta a szakértő.

2035-től tiltják az új benzines és dízelautók eladását

carVertical közleménye emlékeztetett arra, hogy az Európai Unió döntése értelmében 2035-től tilos lesz új benzines és dízelüzemű autókat értékesíteni. Ettől az évtől kezdve csak zéró károsanyag-kibocsátású járművek kerülhetnek forgalomba, ami a 2050-es klímasemlegességi célok elérését szolgálja. Ez a döntés óriási nyomást helyez az autóiparra és a vásárlókra egyaránt, hiszen a váltás tempója egyelőre messze elmarad a célkitűzésektől.

Mi motiválja az elektromos autók híveit?

Azok, akik nyitottak a villanyautózásra, elsősorban praktikus és gazdasági okokból választják ezt az irányt. A válaszadók 47,2 százaléka szerint az elektromos autók üzemeltetése és karbantartása olcsóbb, mivel kevesebb mozgó alkatrész található bennük, így a szervizelés is olcsóbb. Emellett a magas üzemanyagárak is egyre több sofőrt ösztönöznek arra, hogy költséghatékonyabb, elektromos alternatívát válasszanak.

Adókedvezmények és támogatások ösztönzik a váltást

A megkérdezettek 17,6 százaléka a kedvezőbb adózás miatt döntene elektromos autó mellett. Németországban és Franciaországban például az elektromos járművek adómentességet vagy jelentős kedvezményeket élveznek, míg Hollandiában a regisztrációs és forgalmi adó teljes eltörlése is támogatja az átállást. További 14,1 százalék a kormányzati támogatások miatt választana villanyautót – Franciaországban például akár 7000 eurós állami hozzájárulás is elérhető, jövedelemtől függően. A válaszadók 14 százaléka pedig környezettudatossági okokból váltana elektromos modellre.

Miért nem kérnek sokan az elektromos autókból?

Az elektromos járműveket elutasítók többsége a magas árakat, a korlátozott hatótávot, valamint a töltőinfrastruktúra hiányát jelölte meg döntése okaként. Ezek a tényezők együttesen akadályozzák a villanyautók tömeges elterjedését, különösen azokban az országokban, ahol a töltőhálózat fejlesztése lassan halad.

16 ezer autós véleménye világszerte

carVertical kutatása 2025 áprilisa és júliusa között zajlott, 35 országban, Európán belül és kívül egyaránt. Összesen mintegy 16 000 autós vett részt a felmérésben, ami globális képet ad az elektromos autók iránti bizalomról – vagy épp annak hiányáról.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!