Több mint 1500 elektromos kamiontöltő van Európában – Németország vezet

0

Az Európai Alternatív Üzemanyagok Megfigyelőközpontja (EAFO) először tett közzé részletes adatokat az EU nehézgépjárművek töltőinfrastruktúrájáról. Az adatok szerint jelenleg 1512 nyilvános elektromos töltőállomás működik, amelyek kifejezetten a teherautók és más nehéz haszonjárművek töltését szolgálják.

Az EAFO elemzése fontos mérföldkő, hiszen most először látható átfogó kép arról, mennyire áll készen Európa az elektromos közúti áruszállításra. Az adatok alapján 1369 állomás vegyes használatú, tehát könnyű és nehéz járművek számára egyaránt elérhető, míg 143 kifejezetten nehézgépjárművekre szabott.

Miért számít a „töltőállomás” és a „töltési pont” közti különbség

Az EAFO adatai töltőállomásokat (stations) említenek, nem töltési pontokat (recharging points). Ez lényeges különbség, mivel egyetlen állomáson akár több töltőpont is lehet. Ezért a közzétett számok inkább a helyszínek számát tükrözik, nem pedig az egyes csatlakozókét. Ez a megközelítés jobban segít felmérni az elektromos teherforgalom infrastruktúrájának földrajzi elérhetőségét.

Németország vezeti az európai rangsort

A tagállamok közül Németország toronymagasan vezet a nyilvános, nehézgépjárművek számára is hozzáférhető töltőállomások tekintetében, összesen 479 állomással. A második helyen Svédország áll 278 töltőhellyel, őt követi Hollandia (246)Dánia (158) és Franciaország (101).

Az EAFO szerint egy állomást akkor tekintenek vegyes használatúnak, ha azon mind könnyű, mind nehéz haszonjárművek számára telepítettek töltőket – ilyenkor az egész helyszín ebbe a kategóriába kerül.

Kifejezetten teherautókra tervezett töltők: Svédország az élen

Ha kizárólag az elektromos kamionokra és nehézgépjárművekre dedikált töltőhelyeket nézzük, a sorrend megváltozik:
Svédország vezet 42 kizárólagos állomással, megelőzve Franciaországot (37)Németországot (21)Hollandiát (19) és Belgiumot (15).

Ez a különbség jól mutatja, hogy egyes országok már célzottan az e-truck töltésre fókuszálnak, nem csupán a vegyes infrastruktúra bővítésére. A jelenlegi számok ugyan még alacsonyak, de az olyan fejlesztések, mint a Milence konzorcium nagyszabású hálózatépítése, gyorsan átrajzolhatják az európai térképet.

Hogyan gyűjti az EAFO az adatokat

Az EAFO az információkat technikai partnere, az Eco-Movement segítségével gyűjti, amely közvetlenül a töltőpont-üzemeltetőktől szerzi be a friss adatokat. Ezeket az információkat az EAFO feldolgozza és validálja az AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) előírásai szerint. A statisztikába kizárólag nyilvánosan hozzáférhető töltőállomások kerülnek be – a magánflották telephelyei vagy zárt logisztikai bázisok nem számítanak bele az összesítésbe.

Havi rendszerességű frissítés jön

Az EAFO bejelentette, hogy a töltőinfrastruktúra-adatokat ezentúl havonta frissítik, mindig a hónap közepén. A következő frissítés november 15-én várható, az októberi adatokkal, majd decemberben a novemberi statisztikákkal. Fontos, hogy az EAFO nem készít visszamenőleges statisztikákat – mindig az aktuális adathalmaz képezi az alapot, így a fejlődés hónapról hónapra lesz nyomon követhető.

Európa az elektromos fuvarozás korszakába lép

A friss EAFO-jelentés egyértelműen mutatja, hogy Németország az uniós éllovas a nehézgépjárművek elektromos töltőinfrastruktúrájának kiépítésében, miközben Svédország és Hollandia a kifejezetten kamionokra szabott töltőállomások fejlesztésében jár az élen.

Ez a trend világosan jelzi, hogy az európai közúti áruszállítás villamosítása már nem jövőkép, hanem valóság. Az infrastruktúra fokozatos bővülése lehetővé teszi, hogy a logisztikai vállalatok egyre nagyobb arányban térjenek át környezetbarát, elektromos teherautókra, ami kulcsszerepet játszhat az EU klímasemlegességi céljainak elérésében.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!