Kiderült, hány töltő indítja be az elektromos kamionok forradalmát

0

Sokan úgy vélik, hogy az elektromos teherautók igazi áttöréséhez csak a megawattos gyorstöltés vezethet, míg mások szerint elegendő lehet egy sűrűn telepített, nagy teljesítményű CCS-töltőhálózat is. Az ICCT (International Council on Clean Transportation) legújabb tanulmánya most meglepő eredményt közölt: az Európai Unióban mindössze 4000–5300 nyilvános megawattos töltőpont is elegendő lehet a jövő elektromos kamionflottáinak igényeihez.

Az elektromos kamionok előretörése felgyorsul

Az elektromos hajtás rohamosan terjed Európában, de a következő években a nehéz-tehergépjárművek szegmensében várható a legnagyobb ugrás. Az EU szigorú CO₂-kibocsátási célokat határozott meg, így a gyártóknak gyors ütemben kell növelniük az elektromos teherautók eladásait.

Ahogy a személyautóknál is láttuk, a fő kérdés most az: hol és hogyan töltik majd ezeket a járműveket? Az ICCT szerint a következő évtizedben az európai áruszállítás főként akkumulátoros elektromos hajtásra épül majd. Bár a hidrogénüzemű teherautók fejlesztése is zajlik, például a Daimler Truck csak a 2030-as évekre tervezi az üzemanyagcellás modellek tömeges bevezetését.

A töltési igények és hálózati kapacitás eloszlása

Az EU 2023-ban elfogadott AFIR-rendelete („Alternative Fuels Infrastructure Regulation”) már kijelölte az alapvető töltési célokat, de az ICCT kutatása szerint ez csak a minimum. A szervezet 2030-ig előrejelzett modelljei szerint az elektromos teherautók számára 22–28 gigawattnyi összesített töltési kapacitásra lesz szükség az EU-ban.

Ennek 70 százaléka az öt legnagyobb ország – Németország, Lengyelország, Franciaország, Spanyolország és Olaszország – területére koncentrálódik. Ez nemcsak a járműflotta méretének, hanem a kulcsfontosságú európai tranzitútvonalaknak is köszönhető.

A kapacitás körülbelül fele magántöltőkben, fele nyilvános töltőpontokban testesül meg. A depókban működő privát töltők jellemzően éjszakai, alacsonyabb teljesítményű töltésre szolgálnak, így bár a teljesítmény felét adják, számuk akár 150–175 ezer is lehet. A nyilvános kamiontöltők száma ezzel szemben 60–80 ezer körül alakul majd.

Kevés, de nagy teljesítményű MCS-töltőpont elég lehet

A tanulmány szerint ebből a 60–80 ezer nyilvános töltőből csupán 4000–5300 lesz megawattos kategóriájú. Ezek adják majd a teljes töltési teljesítmény 15 százalékát, miközben az összes töltőpont mindössze 2 százalékát teszik ki.

Az ICCT szerint a 350 kW-os nagy teljesítményű CCS-töltők több mint felét képesek fedezni a hosszú távú teherautók töltési igényeinek. Ha pedig a jövő kamionjai nagyobb, például 720 kWh-s akkumulátorokat kapnak, a megawattos töltők iránti igény akár 40 százalékkal is csökkenhet. Ez kiegyensúlyozottabb és költséghatékonyabb töltőinfrastruktúrát eredményezne.

AFIR-célok és a valós igények között nagy a szakadék

A kutatás szerint az AFIR 2030-ra csak az igények 50–70 százalékát képes lefedni az EU-27 tagállamokban. A TEN-T főútvonalakon ez 65–85 százalék, de az összes európai úthálózatot tekintve már csak 35–45 százalék. Országonként komoly eltérések mutatkoznak: Belgiumban és Hollandiában a célok csupán az igények 30–50 százalékát fedezik, tehát kétszer több töltőállomásra lesz szükség. Ezzel szemben például Romániában az AFIR-cél a valós igény kétszeresét is meghaladja.

Az ICCT szerint ennek oka, hogy az AFIR távolságalapú célrendszere nem tükrözi pontosan a forgalmi aktivitást – vagyis azokat az országokat sújtja, ahol nagy a tranzitforgalom, de kisebb az úthálózat.

Hálózati kihívások és javaslatok az ICCT-től

Az elektromos teherautók töltése komoly terhelést jelent majd az energiahálózat számára, különösen a TEN-T hálózaton elhelyezett megawattos töltőknél. A tanulmány figyelmeztet: a töltőinfrastruktúra kiépítése számos kihívással jár – torlódásokkal, hosszú engedélyezési eljárásokkal és beruházási nehézségekkel.

Az ICCT szerint ezek a problémák kezelhetők az AFIR-rendelet felülvizsgálatával, valamint a villamoshálózat-tervezés, engedélyezés és beruházási ösztönzők átalakításával. A cél, hogy az elektromos kamionok töltése technológiailag és hálózatilag is fenntartható, megbízható megoldássá váljon Európa-szerte.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!