A Volvo bemutatta legújabb elektromos távolsági buszalvázát, amely akár 700 kilométeres hatótávot is biztosít. Az újdonság a BZR elektromos buszplatformra épül, amely mostantól 720 kWh kapacitású akkumulátorcsomagokat is támogat. Az első megrendeléseket már leadták az északi országok és a Benelux-államok vásárlói.
A Volvo BZR Electric fejlesztése
A Volvo Buses alig másfél éve dobta piacra az első elektromos elővárosi modelljét, a 8900 Electric-et, amely már a 600 voltos BZR Electric architektúrára épült. Most ugyanennek az alapnak a továbbfejlesztett változata érkezett, kifejezetten hosszabb távokra. A korábbi maximum 540 kWh helyett már 720 kWh kapacitás áll rendelkezésre, mivel a hat darab 90 kWh-s akkucsomag helyett nyolc is beépíthető. Ez a fejlesztés jól mutatja, hogy a Volvo mérnökei hosszú ideje dolgoznak a nagyobb hatótávot nyújtó megoldásokon.
A buszoknál jelenleg a 720 kWh jelenti a csúcsot, míg a teherautóknál a 2026-ban érkező FH Aero Electric utódmodell már 780 kWh-s akkumulátorral akár 600 kilométeres hatótávot is kínál majd. A BZR platform az NCA kémiájú, 535 kilogrammos akkumulátorokat használja, amelyeket a Volvo Trucks fejlesztett, és ezek kerülnek az új távolsági buszokba is.
Műszaki adatok és konfigurációk
Az új buszalváz többféle változatban készülhet:
- 4×2 vagy 6×2 tengelyelrendezésben
- 9,5–14,9 méteres hosszban
- akár 27,2 tonna össztömeg mellett
A hajtásrendszer a megszokott 200 vagy 400 kW teljesítményű elektromotorokat kínálja, kétfokozatú automatizált váltóval együtt. Az akkumulátorok száma négytől nyolcig konfigurálható, így a kapacitás 360–720 kWh között változhat. A gyártó a SORT 3 ciklus alapján adja meg a 700 kilométeres hatótávot.
A töltés szintén rugalmas:
- akár 250 kW-os DC gyorstöltés kábellel, bal vagy jobb oldali csatlakozóval,
- opcionálisan OppCharge rendszerrel, amely akár 450 kW teljesítményt is támogat.
Üzleti előnyök az üzemeltetőknek
A Volvo szerint az új alváz lehetővé teszi a jóval hosszabb utak megtételét, kevesebb töltési megállóval, ami új üzleti lehetőségeket teremt az üzemeltetőknek. Anna Westerberg, a Volvo Buses elnöke hangsúlyozta: „Nem csupán a nagyobb hatótávról van szó, hanem arról is, hogy az új platform új viszonylatok beindítását teszi lehetővé, amelyek korábban nem voltak reálisak elektromos buszokkal.”
A fenntarthatósági szempontokat is kiemelte: felelősségteljes anyagbeszerzés, hosszú élettartamra tervezett termék, alacsonyabb életciklus-lábnyom, valamint a megszokott kényelem és biztonság.
Első példányok és piaci bevezetés
Az első, Carrus Delta által felépítményezett példányok már elkészültek, és rövidesen az északi és Benelux országok ügyfeleihez kerülnek. A Volvo közzétett egy külön adatlapot is a Volvo BZR Electric CD változatról, amely 6×4 tengelyelrendezéssel, 720 kWh kapacitással, 13,3–14,9 méteres hosszban lesz elérhető. A névben a CD feltehetően a Carrus Deltára utal.
A Volvo elektromos buszportfóliója
A Volvo Buses 2024 márciusában mutatta be a BZR Electric platformot, amely a Volvo Csoport közös e-mobilitási architektúrájának része. Ezt megelőzően, 2021-ben már létezett a BZL Electric alváz, amely főként városi és emeletes buszokhoz készült.
Nemrég mutatták be a különlegesen hosszú e-buszokhoz fejlesztett BZRT alvázat is, amely akár 28 méteres csuklós járművekhez készült, 720 kWh kapacitással és ugyanolyan hajtásrendszerrel, mint az új távolsági busz. Ez világosan mutatja, hogy a Volvo egységes technológiai alapokra építve kívánja lefedni az elektromos buszpiac teljes spektrumát: a városi közlekedéstől a távolsági járatokig.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!