Az Európai Bizottság nem enged a lobbinak: Ursula von der Leyen, a Bizottság elnöke a pénteki autóipari csúcs előtt megerősítette, hogy az EU tartja magát a 2035-ös határidőhöz, amely szerint csak nulla emissziós új autók kaphatnak engedélyt. A tervezet szerint az elektromobilitás fejlődése jó ütemben zajlik, és a következetes végrehajtás Európa jövője szempontjából elengedhetetlen.
Német nyomás és iparági kritikák
A legerősebb ellenállás a német autóiparból érkezik. Ola Källenius, a Mercedes vezérigazgatója és az ACEA elnöke levélben kérte az EU-t, hogy igazítsa a szabályozást a piaci és geopolitikai realitásokhoz. Källenius szerint szükség lenne technológiai nyitottságra: a plug-in hibridek, hatótávnövelők, hidrogén és szintetikus üzemanyagok bevonására is. Az iparági vezetők a munkahelyek elvesztésére, valamint a kínai akkumulátor-fölényre hivatkoznak.
A Bizottság koncepciós anyaga
A Der Spiegel szerint a hatoldalas brüsszeli tervezet világossá teszi: a 2035-ös kivezetés „elérhető cél”. A dokumentum ugyanakkor hangsúlyozza, hogy „határozott és összehangolt cselekvésre” van szükség minden szereplő részéről. A Bizottság elismeri az iparág strukturális kihívásait, de nem a visszalépést látja megoldásnak, hanem új intézkedéseket sürget: európai akkumulátorgyártás erősítése, kisebb és megfizethetőbb elektromos autók ösztönzése, valamint szoftverfejlesztés támogatása.
Támogatások és engedmények
Brüsszel emlékeztet: az autógyártók már kaptak engedményeket, például rugalmasabb 2025-ös kibocsátási célokat, útdíjmentességet az elektromos teherautóknak, valamint olyan előírásokat, amelyek előírják az elektromos járművek arányának növelését a vállalati flottákban. Ezek mind a gyártók terheinek csökkentését szolgálják.
Kutatások és iparági ellenhangok
Az ICCT friss tanulmánya szerint a gyártók már most is jó úton haladnak a 2027-es kibocsátási célok teljesítéséhez, ami fontos mérföldkő a 2035-ös tiltás felé. Ezzel szemben több mint 150 e-mobilitási menedzser nyílt levélben arra szólította fel az EU-t, hogy ne engedjen a nyomásnak, mert azzal Európa autóiparának jövőjét kockáztatná.
Marad kiskapu a hibrideknek?
Egyelőre nyitva maradt a kérdés a plug-in hibridek és hatótávnövelős modellek esetében, amelyek részben belső égésű motort használnak. Erről Ursula von der Leyen várhatóan csak 2026 tavaszán dönt majd, amikor sor kerül az előírások felülvizsgálatára.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!