A Maruti Suzuki hivatalosan is megkezdte első tisztán elektromos autójának, az e Vitarának a sorozatgyártását Indiában.Az indo–japán vegyesvállalat Gujarat állambeli Hansalpur üzemében indult a termelés, amely nemcsak az indiai piacot, hanem a nemzetközi exportot is kiszolgálja majd. A modell jelentőségét jól mutatja, hogy az első legyártott példányt személyesen Narendra Modi miniszterelnök és Suzuki Tosihiro, a Suzuki Motor Corporation elnöke indította útjára.
India globális elektromos autógyártó központtá válik
Az e Vitara India eddigi legfontosabb globális villanyautója, hiszen a hansalpuri üzem lesz a világméretű gyártás központja. Innen készülnek majd a jobb- és balkormányos változatok is, több mint 100 ország számára. Az exportpiacok között feltörekvő országok, például Indonézia, a Fülöp-szigetek, Dél-Afrika és Thaiföld szerepelnek, de a modell eljut a fejlett autópiacokra is, köztük Magyarországra, Franciaországba, Németországba, Japánba és az Egyesült Királyságba.
Termelési tervek és exportstratégia
A modellt tavaly mutatták be, és eredetileg 26 512 darab gyártását tervezték 2025 április és szeptember között. A tervet azonban júniusban 8 221 darabra kellett csökkenteni a kínai ritkaföldfém-export korlátozásai miatt. A legfrissebb célkitűzés szerint 2026 márciusáig összesen 67 000 e Vitara készül majd, döntő többségük exportra. Az első szállítmány Európába indul, ahol az őszi szezonban kezdődhetnek az értékesítések.
Háromféle változat és BYD akkumulátorok
Az e Vitara három változatban lesz elérhető: standard hatótávú elsőkerék-meghajtású, hosszú hatótávú elsőkerék-meghajtású, valamint hosszú hatótávú összkerék-meghajtású kivitelben.
A standard modell 49 kWh-s akkumulátort kapott, míg a hosszú hatótávú FWD és AWD változatok 61 kWh-s akkumulátorral készülnek. Mindegyik változat BYD által szállított LFP cellákat használ.
- A standard és a hosszú hatótávú elsőkerék-meghajtású modellek 106 kW teljesítményű villanymotorral szereltek, amelyek WLTP szabvány szerint 344, illetve 426 kilométeres hatótávot biztosítanak.
- Az összkerék-meghajtású verzió kétmotoros hajtással, 135 kW rendszerteljesítménnyel készül, hatótávja pedig 395 kilométer.
Hansalpuri gyár és kapacitásbővítés
A hansalpuri gyár három gyártósorral működik, soronként évi 250 000 jármű kapacitással. Az e Vitarát a harmadik soron gyártják, amelyet 2021 áprilisában helyeztek üzembe.
A vállalat 2026 márciusáig egy kifejezetten elektromos autókra dedikált új gyártósorral is bővíti a kapacitást, amely szintén évi 250 000 autó előállítására lesz képes. A bővítés beruházási értéke 32 milliárd rúpia (313 millió euró), míg hosszabb távon, öt–hat éven belül a Maruti Suzuki összesen 700 milliárd rúpiát, azaz 6,9 milliárd eurót fordít az elektromobilitás fejlesztésére.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!