Ismét visszaesett a Tesla kínai gyártású modelljeinek kiszállítása, miután 2025 júliusában a sanghaji üzemből összesen 67 886 darab autó került a kereskedésekbe – derül ki a Kínai Személygépkocsi Szövetség (CPCA) előzetes adataiból, amelyet a Bloomberg is közölt. Ez 8,4%-os visszaesést jelent az előző év azonos időszakához képest, és jól mutatja, milyen erőteljesen formálja át a világ legnagyobb elektromosautó-piacát a fokozódó verseny.
A CPCA nem közölte, hogy a kiszállított autók közül mennyi irányult a belföldi piacra, illetve mennyi került exportra, de a trend egyértelmű: a Tesla folyamatosan veszít teret az olyan feltörekvő helyi márkákkal szemben, mint a BYD és a Xiaomi.
Hat hónapból hatszor csökkentek az eladások
A Tesla által Kínában gyártott járművek kiszállítása az év eddig ismert hét hónapjából hatban visszaesett, ami struktúrált kihívásokra utal. A helyi versenytársak egyre komolyabban fenyegetik a kaliforniai texasi gyártó pozícióját, élükön a BYD-del, amely az utóbbi időszakban világszinten is átvette a vezetést az eladásokban. A Xiaomi pedig új szereplőként meglepően agresszívan terjeszkedik, legutóbb például a YU7 nevű SUV-modellt mutatták be, amelyet egyértelműen a Tesla Model Y ellenfelének szánnak.
Model Y hosszabb változat jöhet Kínába
A Tesla kínálata Kínában viszonylag szűkös, különösen az olyan márkákkal összevetve, mint a BYD vagy a Nio. Ennek ellensúlyozására a vállalat a hírek szerint egy hatüléses, meghosszabbított Model Y változaton dolgozik, amelyet kifejezetten a kínai családok igényeire szabnának. Ezzel a termékválaszték korlátain próbálnak lazítani, és újra növekedési pályára állítani az eladásokat a világ legnagyobb elektromosautó-piacán.
Erősödik a teljes kínai új energiás járműpiac
Miközben a Tesla értékesítési számai csökkennek, a kínai új energiás járművek piaca továbbra is bővül. A CPCA adatai szerint 2025 júliusában 25%-kal emelkedtek az eladások az előző évhez képest, így ebben a hónapban összesen 1,18 millió darabot értékesítettek. Ez azért figyelemre méltó, mert a nyári időszakban általában gyengébb kereslet szokta jellemezni az autópiacot, mégis komoly növekedést sikerült elérni.
Globális gondok is árnyalják a Tesla kilátásait
A kínai visszaesés nem elszigetelt jelenség: a Tesla globális értékesítése is csökkenő tendenciát mutat. A piaci elemzők szerint a negatív trend mögött több tényező is áll, köztük az, hogy a jelenlegi modellek elavulttá váltak a technológiai versenyben, valamint az is, hogy a riválisok sokkal frissebb és vonzóbb ajánlatokat hoznak a piacra.
Tovább nehezíti a helyzetet Elon Musk vezérigazgató politikai szerepvállalásának megítélése, amely több piac esetében – különösen az európai és amerikai fogyasztók körében – negatívan hatott a márkára. A Tesla így nemcsak technológiai és termékoldali, hanem márkaépítési kihívásokkal is szembesül, amelyek együttesen csökkentik a fogyasztói bizalmat és lojalitást.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!