Hosszú várakozás után 2025-ben hivatalosan is belép az európai piacra a török elektromosautó-gyártó, a Togg. A vállalat elsőként Németországot választotta kiindulópontnak, ahol a szeptemberi IAA Mobility kiállításon mutatkozik be látványos prezentációval. Az esemény nem csupán márkaépítési célokat szolgál, hanem egyben előrevetíti azt is, hogy a Togg komoly ambíciókkal érkezik a kontinensre.
A müncheni premier nem csupán figyelemfelkeltésre szolgál: a Togg T10X nevű elektromos SUV modell már az év végén elérhető lesz a német vásárlók számára. Ez a típus jelenleg is a vállalat zászlóshajója, amelyből Törökországban már több tízezer példány fut az utakon.
A T10F szedánnal bővül a kínálat
2026 elején újabb modell csatlakozik a kínálathoz: a T10F típusjelzésű szedán. A négyajtós, ferdehátú kivitel elektromos hajtással érkezik, és a Togg szerint kifejezetten az európai ízlésvilágnak megfelelő formatervet kapott. Ez a modell 2025 nyarán debütált Törökországban, így a németországi bevezetés logikus folytatásnak tekinthető.
A vállalat eredetileg 2024 őszére tervezte a németországi piacnyitást, de a gazdasági környezet és az EV-szegmens alakulása miatt a startot végül elhalasztották. A döntés hátterében piaci megfontolások állnak: a Togg olyan időzítést szeretett volna, amikor valóban erős kereslet mutatkozik a prémium, de elérhető árú elektromos modellek iránt.
Európai terjeszkedési célok
Németország lesz a Togg első exportpiaca, de a vállalat már most kijelentette, hogy hosszú távon több nyugat-európai országot is célba vesz. A következő állomások között szerepel Franciaország, Olaszország, Hollandia és Svédország, ahol a villanyautók iránti kereslet stabil növekedést mutat.
A Togg célja ambiciózus: 2032-re legalább egymillió járművet szeretnének eladni Európában. Ez a terv jól illeszkedik a kontinens dekarbonizációs céljaihoz és az elektromobilitásra való átállás trendjéhez.
Árakkal szeptemberben ismerkedhet meg a közönség
Bár a németországi árakat még nem jelentette be a gyártó, a T10X modell Törökországban jelenleg körülbelül 41 ezer eurónak megfelelő áron vásárolható meg az alacsonyabb, 320 kilométeres hatótávú verzióban. A prémiumabb változatok nyilvánvalóan magasabb árszintre pozicionáltak, de a Togg szeretné megtartani ár-érték arányban vonzó pozícióját a konkurenciával – például a Teslával, BYD-del vagy a Skodával – szemben.
Otthon már most piacvezető
A Togg rendkívül sikeres hazai piacán, Törökországban. 2025 első félévében 68 ezer darab T10X modellt értékesítettek, ami toronymagasan a legjobb eredmény az ország elektromosautó-piacán. 2024-ben a teljes török EV-piac először haladta meg a százezres darabszámot, így a Togg piaci részesedése 11 százalék körül alakult, ami kimagasló teljesítmény egy nemzetközi márkák által uralt szegmensben.
A Török Autóipari Szövetség (OSD) statisztikái szerint 2024-ben a Togg T10X volt a legnagyobb darabszámban eladott elektromos autó: 30.093 eladott példány került a forgalomba. A második helyezett a Tesla lett 11.534 darabbal, majd a KG Mobility Torres (5094) és a BMW iX1 (4708) következett. A kínai BYD Atto 3 modellje 2252 példánnyal a nyolcadik helyet szerezte meg.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!