Egy friss, országos reprezentatív kutatás szerint – amelyet a MOL megbízásából készítettek – egyre nő az érdeklődés az elektromos autózás iránt Magyarországon, azonban csak a lakosság kis része érzi úgy, hogy már most elérkezett az idő a váltásra. A felmérés szerint a megkérdezettek harmada elképzelhetőnek tartja, hogy tíz éven belül elektromos autóra vált, ugyanakkor csupán 13 százalékuk tervezi ezt öt éven belül is megvalósítani. A visszatartó tényezők között az elektromos járművek ára, a hatótáv miatti aggodalmak, illetve a vidéki térségekben tapasztalható töltőhiány szerepelnek.
Hagyományos hajtásláncok dominanciája – de jönnek az alternatívák
Miközben Európában gyors ütemben nő az elektromos autók aránya, az újautó-piacokat továbbra is a benzin- és dízelüzemű járművek uralják. Az ACEA 2025 első félévére vonatkozó adatai szerint az EU-ban az új autók 15,6 százaléka volt tisztán elektromos, míg a benzinesek aránya 28,4 százalék, a dízeleké 9,4 százalék. A hibridek vezetik az alternatív hajtású modellek mezőnyét 34,8 százalékos részesedéssel, míg a plug-in hibridek 8,4 százalékot tesznek ki.
Magyarországon eltérő a trend: a hazai magánvásárlók körében a hibridek a legnépszerűbbek 51,3 százalékos aránnyal. Ezt követik a benzinesek (24,2%), a dízelek (12%), a tisztán elektromos autók (7,9%), és végül a plug-in hibridek (4,3%).
A MOL zöld irányváltása: stratégia az elektromobilitás támogatására
A MOL régiós szinten is meghatározó szereplő a hagyományos üzemanyagpiacon, mégis stratégiai átalakulást indított el, hogy a fenntartható közlekedési megoldások egyik élharcosa legyen. A vállalat célja, hogy a villamos energia és más alternatív hajtások területén is megbízható szolgáltatóként maradjon jelen a jövőben. Ennek részeként egyre több elektromos töltőállomást telepítenek, valamint olyan szolgáltatásokat fejlesztenek, amelyek kifejezetten az e-autós közösség igényeit célozzák.
A fiatalok és a magasabb jövedelműek a legnyitottabbak
A kutatás adatai azt is megmutatták, hogy az elektromos járművek iránti érdeklődés különösen erős a fiatalabb generációk körében, valamint a magasabb jövedelmű háztartásokban. Jelenleg a magyar háztartások 74 százalékának van benzines autója, 36 százalék használ dízel meghajtású járművet, míg a hibridek aránya csupán 5 százalék, a tisztán elektromos autóké pedig 2 százalék. A kutatás szerint 17 százalék rendelkezik több járművel, és sokan úgy látják, hogy a következő tíz évben gyökeresen átalakulhat a hazai járműpark: a hibridek 27 százalékos, az elektromos autók 28 százalékos, míg a hidrogénhajtású járművek 6 százalékos jövőbeli arányával számolnak.

A vásárlási szándék alacsony, a bizonytalanság nagy
Bár a válaszadók egyharmada nyitott az elektromos autózásra, a tényleges vásárlási szándék még mindig alacsony. Mindössze 13 százalék tervezi, hogy öt éven belül elektromos autót vásárol, és tízből heten nem tartják ezt reális lehetőségnek jelenleg. A hibridek iránt is csupán 13 százalék érdeklődik, míg a plug-in hibridek esetében ez az arány csak 9 százalék. A kutatás szerint jelentős az elutasítottság is: a hibrideket 73 százalék, a plug-in hibrideket 66 százalék nem tartja megfelelő választásnak.
A fő akadályokat továbbra is a magas vételár, a korlátozott hatótávolság, valamint a vidéki töltőhálózat hiányosságai jelentik.
A MOL válasza: több töltő, alacsonyabb díjak
A MOL az elektromos autózás elérhetőségének növelése érdekében több lépést is tett. Jelentősen bővült a nagy teljesítményű töltőállomások száma, elsősorban az autópályák mentén, hogy a hosszabb utak során is biztosított legyen a zavartalan töltés. Emellett több helyszínen díjcsökkentés is történt, amivel a MOL célja, hogy az elektromos közlekedés ne csak elérhetőbb, de kiszámíthatóbb és kényelmesebb alternatíva is legyen – akár a városokban, akár vidéken.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!