Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legfrissebb adatai szerint az elektromos járművek térnyerése tovább folytatódik az Európai Unióban. 2025 első félévében az elektromos autók piaci részesedése elérte a 15,6 százalékot, ami jelentős előrelépés a 2024 azonos időszakában mért 12,5 százalékhoz képest. Ez 869 271 darab új elektromos autó forgalomba helyezését jelenti, ami 22 százalékos éves növekedést tükröz.
Országonként jelentős eltérések mutatkoznak
Az országonkénti eltérések látványosak: Németországban 35,1 százalékkal nőtt az elektromos járművek regisztrációja, még úgy is, hogy a magánvásárlók már nem részesülnek állami támogatásban. Ezzel szemben Franciaországban 6,4 százalékos visszaesés történt. Belgium (19,5%) és Hollandia (6,1%) szintén pozitív irányba mozdult el, ami rávilágít arra, hogy az ösztönzőprogramok, az adókedvezmények és a töltőinfrastruktúra fejlettsége kulcsszerepet játszik az elektromos mobilitás terjedésében.
A tölthető hibridek és egyszerű hibridek is bővülnek
Nemcsak a tisztán elektromos járművek, hanem a tölthető hibridek (PHEV) is dinamikusan növekedtek: 19,5 százalékos emelkedés után már 8,4 százalékos piaci részesedéssel bírnak. Németország 55,1 százalékos, Spanyolország pedig 82,5 százalékos növekedéssel járult hozzá a bővüléshez. 469 410 új PHEV járművet regisztráltak az EU-ban.
Külön figyelmet érdemel az egyszerű hibridek (nem tölthető hibrid modellek) térnyerése is: ezek részesedése 34,8 százalékra emelkedett, és 1,94 millió új regisztrációval már közel megközelítik a belső égésű modellek teljes piacát. Franciaország, Spanyolország, Olaszország és Németország kétszámjegyű növekedést mutattak ebben a szegmensben.
A teljes piac zsugorodik, a belső égésű hajtás háttérbe szorul
Az elektromos és hibrid modellek erősödése ellenére a teljes autópiac visszaesett: az új személyautó-regisztrációk 1,9 százalékkal csökkentek 2025 első felében, ami 5,58 millió darab járművet jelent. A negatív trend különösen júniusban volt éles, amikor egy hónap alatt 7,3 százalékos csökkenést regisztráltak. A világgazdasági bizonytalanság, a magas kamatlábak és a fogyasztói óvatosság továbbra is fékezik az autóeladásokat.
A hagyományos hajtásláncok jelentős piacvesztést szenvedtek el:
- A benzines modellek regisztrációja 21,2 százalékkal csökkent, piaci részesedésük 28,4 százalékra esett vissza.
- A dízelmodellek esetében még drámaibb a zuhanás, 28,1 százalékos visszaeséssel már csak 9,4 százalékos részesedést képviselnek.
Egy év alatt a belső égésű motoros járművek teljes piaci részesedése 48,2 százalékról 37,8 százalékra csökkent, ami történelmi mélypontot jelent.

Tesla mélyrepülésben, a kínai SAIC szárnyal
Az ACEA statisztikája szerint a Tesla eladásai 43,7 százalékkal estek vissza, így a vállalat csak 70 655 új regisztrációval zárta a félévet az EU-ban. A visszaesés mögött feltételezhetően Elon Musk politikai szerepvállalása, valamint a Model Y Juniper frissítésének átmeneti hatása áll. A Smart még súlyosabb, 67,3 százalékos zuhanást könyvelhetett el, főként a fortwo kisautó kivezetése miatt.
Ezzel szemben a kínai SAIC Motor csoport látványos növekedést mutatott be: 33,3 százalékkal, 107 171 darabra növelte regisztrációit, ezzel az egyik leggyorsabban erősödő elektromos márkává válva Európában. A cég Maxus és MG márkanevek alatt forgalmaz járműveket, és egyre komolyabb kihívást jelent az európai és amerikai gyártók számára. Más kínai EV-gyártók – mint a BYD, a Nio vagy az Xpeng – nem szerepelnek az ACEA statisztikájában, mivel nem tagjai a szervezetnek.
Következtetés: az elektromobilitás halad, de nem elég gyorsan
Az ACEA adatai alapján egyértelmű, hogy az elektromos járművek térnyerése folytatódik, de a teljes átállás üteme elmarad az uniós klímacéloktól. Az árak, a töltőinfrastruktúra hiányosságai és a bizonytalan állami ösztönzők miatt sokan kivárnak, ami a júniusi 7,8 százalékos növekedési ütemből is jól látszik.
A valódi áttöréshez erőteljes politikai elköteleződés, tömeges töltőhálózat-fejlesztés és megfizethető elektromos modellek szükségesek. Csak így válhat az elektromos autózás a jövő ígérete helyett a jelen hétköznapi valóságává.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!