A Nio fontos mérföldkőhöz érkezett 2025-ben: átadta ezredik akkumulátorcsere-állomását a kínai autópálya-hálózaton. Ezzel az infrastruktúra immár 550 kínai várost köt össze, és teljessé vált a Nio országos akkucserélő rendszere. A vállalat ezzel párhuzamosan összesen már 3 399 akkucserélő állomást működtet Kínában, és több mint 2 800 gyorstöltőállomást is üzemeltet, miközben dinamikus bővítést folytat belföldön és Európában egyaránt.
A G5011-es autópálya új állomása erősíti a hálózatot
A legújabb állomást a G5011-es Wuhu–Hefei autópálya mentén, a Fushan pihenőhelynél helyezte üzembe a Nio. Ez az új pont tovább sűríti a kínai autópályás infrastruktúrát, amelyet kifejezetten az elektromos járművek gyors, kényelmes és hatékony kiszolgálására fejlesztettek ki. A vállalat nyilvános töltési térképe szerint a 3 399 állomás – autópályákon és városokban – összesen már 79 millió akkumulátorcserét hajtott végre, ami a technológia gyors elfogadottságát jelzi.
Új versenytársak a láthatáron – a Nio monopóliuma megtörni látszik
Sokáig csak a Nio kínált akkumulátorcsere-szolgáltatást a lakossági piacon, de az utóbbi időszakban megjelenő új szereplők fokozzák a versenyt. Az amerikai Ample Madridban nyitott új csereállomásokat, főként flottaügyfelek számára, míg a kínai CATL a Sinopec olajvállalattal kötött stratégiai együttműködést, amelynek keretében idén legalább 500 új akkucserélő állomást kívánnak létrehozni Kínában. Emellett európai bővítést is terveznek, és felmerült annak lehetősége is, hogy a CATL többségi tulajdont szerezhet a Nio akkucsere-részlegében.
Szabályozási változások és nyitás a többmárkás használat felé
A kínai állam is elkezdte szabályozni az elektromos infrastruktúrát: a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság vezetésével négy állami szerv közös irányelvet adott ki, amely előírja, hogy az új energiás járművek gyártóinak töltőhálózataikat meg kell nyitniuk más márkák előtt is, diszkrimináció nélkül.
Jelenleg a kínai autópályás csereállomásokat kizárólag a Nio és az Onvo márkák használhatják. Az új almárka, a Firefly számára 2026-tól válik elérhetővé a rendszer, amikor bemutatják az ötödik generációs csereállomásokat. Bár a Nio több más gyártóval is kötött együttműködési megállapodásokat, eddig nem jelentek meg a szabványaikra épülő modellek. Madridban például átalakított Fiat 500e modelleket használnak a cserefolyamatokhoz.
Új technológiák a láthatáron – a CATL saját rendszerrel jön
A CATL saját fejlesztésű, Choco-SEB nevű cserélhető akkumulátorát is bemutatta. Az új technológia már megjelenik a Changhan Automobile flottájában, amely májusban ezer ilyen akkumulátorral szerelt elektromos autót szállított le. Ugyanakkor ezek jelenleg nem kompatibilisek a Nio infrastruktúrájával, így a rendszerek közötti átjárhatóság továbbra is korlátozott.
Gyors bővülés és technológiai fejlődés a Nio részéről
A Nio akkumulátorcsere-hálózata látványosan bővül: míg 2024 októberében még csak 871 autópályás csereállomással rendelkeztek, addig országosan összesen 2 609 állomásuk működött. Azóta több mint 30 százalékos növekedést értek el, és 2024 júniusában bevezették a negyedik generációs csereállomást is, amely 22 százalékkal gyorsabban hajtja végre a műveletet, mint elődje.
Európai jelenlét: már 60 működő állomás a kontinensen
A vállalat Európában is aktívan építi ki jelenlétét: jelenleg 60 működő akkumulátorcsere-állomással rendelkezik a kontinensen. Kínán belül az autópályás infrastruktúra kialakítása elsősorban a forgalmas időszakok, például az ünnepi csúcsidők gördülékeny kiszolgálására irányul. Ez is része annak a törekvésnek, hogy a villanyautózás Kínában és világszerte valóban tömegpiaci alternatívává válhasson.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!