A Scenic név eredetileg nem rövidítésként indult, de a Renault egy ügyes mozaikszót kreált köré marketingcélokra. A név teljes formája: Safety Concept Embodied in a New Innovative Car. Vagyis magyarul: Biztonsági koncepció testet ölt egy új, innovatív autóban. Ez az elnevezés 1991-re nyúlik vissza, amikor a Renault bemutatta a Scenic tanulmányautót, majd 1996-ban ebből lett a sorozatgyártású Renault Mégane Scenic, az első kompakt egyterű Európában. A névben tehát a biztonság, az újítás és a koncepció szókapcsolatok kaptak hangsúlyt – mindez jól tükrözte a Renault akkori jövőbe mutató családi autó-felfogását.
Azóta a Scenic név önálló életre kelt, a mostani, tisztán elektromos verzióval pedig újraértelmezték a márkát – az eredeti mozaikjelentés inkább csak érdekességként él tovább. A francia gyártó most új lapot nyitott: az ötödik generáció már tisztán elektromos és SUV formát öltött. Az új Scenic E-Tech Electric nem csupán a régi nevet viszi tovább, hanem egy modern, fenntartható, és a mindennapokra kiválóan használható családi autót testesít meg tisztán elektromos formában.

Dizájn és méretek
A Scenic E-Tech elegáns, mégis sportos megjelenést kapott. Karakteres LED-es fényszórók, markáns hűtőrács nélküli orr-rész és áramvonalas sziluett jellemzi. A méretei is a kategóriához illeszkednek: 4,47 méter hosszú, 1,86 méter széles és 1,57 méter magas, tengelytávja pedig 2,78 méter – ez utóbbi különösen fontos, hiszen a hosszú tengelytáv miatt tágas a beltér.

Külsőleg az elektromos Scenic meglehetősen illeszkedik a Renault megújult formavilágához, jól mutatja ezt az orrész, ahol a nagy Renault jelet körbeöleli a sok picurka rombusz. Így az autó eleje szinte teljesen be van falazva, a hűtésre szánt levegő a lökhárító alján érkezik a motortérbe. Illetve a nappali menetfény alatt látható még két kisebb légbeömlő ami a jobb légellenállási együttható érdekében a kerekek és az autó oldalán vezeti el a levegőt. Cw-értéket nem adott ki a Renault, csak az autó teljes légellenállását, tehát az alaktényező és a homlokfelület szorzatát, ami 0,798.
Az áramvonalasságot tovább segíti az automatán kiugró síkba elhelyezett kilincsek, melyek a teszthét alatt néhányszor megtréfáltak. Volt alkalom, hogy ezek egyáltalán nem ugrottak ki, mikor ki szerettem volna nyitni az ajtót. Az elektromos Megane-on a kilincsekre fagyó ónos eső páncélját rezgőmotorokkal igyekszik eltörni és ledobni a kilincs, valószínűleg itt is így működik. Ennek kipróbálására szerencsére nem volt alkalmam.


Az autó egész alsó oldalán illetve a kerékjárati íveken körbefut egy műanyag elem, ami próbálja optikailag csökkenti az autó magasságát. Alapesetben 19 colos kerék jár, de kérhetjük akár nagyobbal is az elektromos Scenic-et a vásárlás alkalmával. Jobban belegondolva a Scenic hátulján található lámpák a Megane-t juttatják eszünkbe, illetve a hátsó csomagtartó kapott egy diszkrét spoilert illetve egy ablaktörlőlapátot. A hátsó kamera nem rejtett, így azt illik egy-egy nagyobb esős, havas út után megtisztítani, akárcsak a csomagtartó nyitó gombját ami a kamera mellett, a rendszámtábla világítás között kapott helyet.

A csomagtér alapesetben 545 literes, ami az elektromos autók mezőnyében igen jónak számít. A hátsó ülések lehajtásával (nem lehet teljesen síkba dönteni) ez tovább bővíthető 1670 literre. Egyedüli hátránya, hogy magas a küszöb, így magasra kell emelni a csomagtartóba szánt dolgot, és mélyre kell tenni. A hátsó ülések 40:20:40 arányban dönthető, azonban az ülőlap fix, nem felhajtható. Praktikus részletként az oldalfalon két kampó segít a bevásárlószatyrok rögzítésében, emellett találunk egy 12 voltos csatlakozót is. A töltőkábelek számára külön, a padló alatti rekesz biztosított, az autó elejében viszont nem alakítottak ki plusz csomagteret, azaz frunkot.





Utastér és technológia
A beltér letisztult, ergonomikus és szép. Nincsenek titkos rekeszek a padlóban, és az első ülések háttámláján sem találunk lehajtható asztalkákat. Cserébe praktikus megoldásokkal találkozhatunk: több zseb segíti a kütyük tárolását az üléstámlákon, a hátsó kartámaszból pedig egy ügyesen kialakított telefon- vagy tablettartó hajtható ki. Ugyanígy figyelemre méltó az elektromosan állítható ülés, amely elmenthető pihenőpozícióval is rendelkezik – ideális például töltés közbeni relaxációhoz. USB-C csatlakozóból kettő található elöl és hátul egyaránt, az első sorban pedig a vezeték nélküli töltés is elérhető.





A Renault új generációs OpenR infotainment-rendszerét kapta, amely két, egymásba fonódó kijelzőn (12,3″ műszerfal + 12″ középkonzol) fut, Android Automotive alapokon, Google-szolgáltatásokkal. A felület gyors, átlátható, és jól személyre szabható. Google-alapon nagyon jól működik a hangvezérlés, mellyel akár 70 különféle hangparancsot használhatunk.
A hátsó ülések kényelmesek, a panoráma üvegtető pedig „Solarbay” névre hallgat – ez elektrokróm technológiát használ, így fokozatosan sötétíthető, redőny nélkül. A fenntarthatóság is fontos szempont volt: az autó belterének 90%-a újrahasznosított vagy természetes anyagokból készült, és a gyártás is karbonsemleges üzemekben zajlik. Az anyaghasználat kiváló, nincsenek kopogós műanyagok.


Azonban a kormányon lévő fényes zongoralakkal burkolt haptikus gombokkal nem tudtam megbarátkozni. Így voltam a kartengerrel is ami a kormány mögött fogadott. A menetválasztó kar felkerült a kormány mögé, míg két rekuperációt beállítható fül is a kormány mögé került. És a francia autókból már-már ismert multimédia választó és hangosító karocska is itt kapott helyet. Ami pedig hatalmas pozitívum, hogy megmaradtak a középső kijelző alatt a fizikai klímagombok.
Kétféle hajtás, kétféle hatótáv
A Renault Scenic E-Tech kétféle elektromos hajtáslánccal érhető el: az egyik az EV60 nevű „comfort range” verzió, amely 170 lóerőt (125 kW) teljesít, míg a másik a nagyobb hatótávú EV87 „long range” változat, amely 218 lóerőt (160 kW) kínál. Mindkét változatban ugyanaz a szinkronmotor dolgozik tekercselt rotorral, és az erő elsőkerék-meghajtáson keresztül jut az útra. A kisebb teljesítményű modell 4275 és 11 000 közötti percenkénti fordulatszámon adja le csúcsteljesítményét, maximális nyomatéka 280 Nm, amelyet 1000–4253-as fordulatszám-tartományban fejt ki. A nagyobbik változat valamivel magasabb, 5473–11 688-as fordulatszámon képes leadni a 218 lóerőt, míg nyomatéka 300 Nm, és 1000–5090-es fordulatszám között elérhető.



Az akkumulátor minden esetben lítium-ion technológiát használ. A comfort range kivitel egy 60 kWh-s akkumulátort kapott, míg a long range modell egy 87 kWh kapacitásút. Mindkét változat 400 voltos feszültségen működik, és 12 akkumulátormodult tartalmaz, azonban cellaszámuk különbözik: a kisebbik verzió 288 cellával, míg a nagyobb 192 nagyobb kapacitású cellával rendelkezik. Ennek megfelelően az akkumulátorok tömege is eltér: a 60 kWh-s egység kb. 411 kg, míg a 87 kWh-s akkumulátor tömege 515 kg (mindkét esetben ±5 kg eltéréssel). A Renault az akkumulátorokra 8 év vagy 160 000 kilométer garanciát vállal, amely biztonságot ad a hosszú távú használathoz.
Kétféle töltés
A Renault Scenic E-Tech töltési lehetőségei széles skálát lefednek, a lassú otthoni töltéstől a villámtöltésig. A kisebb akkumulátorral (EV60) szerelt változat egy hagyományos háztartási aljzatról 30,5 óra alatt tölt fel 100%-ra, míg a nagyobb (EV87) változatnak ugyanez 46,5 órát vesz igénybe. Egy 22 kW-os háromfázisú nyilvános AC töltőn azonban ezek az idők 3 óra 15 percre, illetve 5 órára csökkennek.
Villámtöltésnél (DC) a Scenic EV60 130 kW-os töltési csúcsteljesítménnyel 33 perc alatt, az EV87 pedig 150 kW-os töltéssel 37 perc alatt tölthető fel 0-ról 100%-ra, így hosszabb utak során is gyorsan „újra hadra fogható” az autó. Ez a töltési rugalmasság különösen értékes a városi és országúti használat során egyaránt.

Összegzés
Összességében a tisztán elektromos Renault Scenic E-Tech egy kiváló elektromos járműre sikeredett. A tesztidőszak alatt, ami február közepén volt és nagyjából 0-4 fok között mozgott a napi átlaghőmérséklet a közel 600 kilométeres utamon 22,5 kWh/100km-re sikeredett az átlagfogyasztás. A manapság tapasztalható nyári forróságban biztos, hogy jóval gazdaságosabb fogyasztást tudnánk kicsiholni a Scenic-ből.
A kormány mögötti karerdőt meg lehet szokni, aki pedig francia kocsiból ül át, annak pedig egyértelmű minden gomb. Élhető és rettentően egyszerű elektromos autót pakolt le a Renault az asztalra. Nincs semmi értelmetlen fícsör, csak annyi ami a mindennapi vezetéshez szükséges. Jár az ötös osztályzat!
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!