Új kategóriát kérnek az európai gyártók az olcsó e-autókhoz

0

Az Európai Unió védővámokkal próbálja fékezni a kínai elektromos autók térnyerését, de az európai gyártók szerint ez önmagában már nem elég. A Stellantis és a Renault közösen sürgetik az EU döntéshozóit: új, egyszerűsített szabályozásra van szükség, hogy életképes alternatívát kínálhassanak a távol-keleti versenytársakkal szemben.

Támadás alatt az európai kisautó-piac

A kínai elektromos autógyártók – élükön a BYD-vel – egyre intenzívebben törnek be az európai piacra, elsősorban kompakt, városi modellekkel. Ezek nemcsak olcsóbbak, de technológiailag is versenyképesek. Például a BYD Dolphin Surf magyarországi ára 8 milliótól indul, míg a Renault új 5-ös modellje 10,9 millió forinttól. Ráadásul a kínai típus forgatható középső kijelzőt és modern extrákat is kínál, így a fogyasztók számára vonzóbb lehet, mint a helyben gyártott alternatívák.

Új kategória: az európai „e-autó”

A Stellantis és a Renault szerint a probléma gyökere nem csupán az árverseny, hanem a túlszabályozottság. A jelenlegi uniós előírások nem teszik lehetővé a nyereséges kisautó-gyártást, mivel minden modellt ugyanazoknak a bonyolult biztonsági és technológiai követelményeknek kell megfelelnie, mint a felsőbb kategóriás járműveknek. Ezért a gyártók egy új, olcsóbb kategória bevezetését kérik, amelyre enyhébb szabályozás vonatkozna.

John Elkann, a Stellantis elnöke a torinói Future Mobility fórumon hangsúlyozta: Európának is szüksége van saját „kei car”-típusú, kompakt e-autókra, ahogy az Japánban már évtizedek óta bevett gyakorlat. Ezek a városi közlekedésre szánt járművek egy új szegmenst hozhatnának létre, amelyet egyszerűen csak „e-autóknak” neveznének.

Kulcsszerepben a kisautók

A Renault vezetősége is kiállt az új kategória mellett. Francois Provost stratégiai jelentőségűnek nevezte a városi kisautók szegmensét, különösen most, amikor az európai újautó-piac volumene 20 százalékkal zsugorodott 2019-hez képest. Bár Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója hamarosan távozik, a vállalat várhatóan nem adja fel az elképzelést. A cél világos: olyan modelleket kínálni, amelyek árban és funkcionalitásban is versenyképesek a kínai alternatívákkal.

Vámokkal nem megy messzire az EU

A jelenlegi helyzet pikantériája, hogy az Európai Unió épp most vezetett be védővámokat a kínai elektromos autókra, amelyek gyártónként eltérőek. A BYD esetében ez például 17,4 százalékos extra vámot jelent, de a Renault és a Stellantis szerint ez nem elegendő védelem. A kínai gyártók agresszív terjeszkedése és alacsony árszintje miatt az európai cégek szerint elengedhetetlen a szabályozási keretek átgondolása.

Új korszak küszöbén

Az európai autógyártás jelenleg a túlélésért és az alkalmazkodásért küzd. A kínai verseny miatt nemcsak stratégiai rugalmasságra, hanem politikai támogatásra és szabályozási újragondolásra is szükség van, ha az öreg kontinens gyártói meg akarják őrizni versenyképességüket a jövő elektromobilitási piacán.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!