A Ford megkezdte az akkumulátorcsomagok összeszerelését a kölni gyárában, így mostantól saját maga gyártja az elektromos Explorer és Capri modellekhez szükséges energiatároló egységeket. A lépés célja a logisztikai folyamatok egyszerűsítése és a minőségellenőrzés szigorítása.
Németországban csak elektromos Ford készül
A Ford már 2023 óta kizárólag elektromos járműveket állít elő a kölni üzemében. A két fő modell, az Explorer és a nemrég bemutatott Capri, a Volkswagen MEB platformjára épül, így eddig a hajtásláncokat – köztük az elektromos motort és akkumulátort – a VW szállította. Az akkumulátorokat eddig a Skoda gyártotta Csehországban, de a Ford mostanra úgy döntött, hogy saját gyártásba kezd Kölnben.
A korábban motorokat gyártó üzemet teljesen átalakította a Ford, hogy nagyfeszültségű akkumulátorcsomagokat állíthassanak elő. Három konfiguráció készül: 52, 77 és 79 kWh-s verziók. A gyártósoron 180 csúcstechnológiás robot dolgozik, amelyek a hegesztést, ragasztást és csavarozást végzik el. Egy-egy akkucsomag akár 12 modult is tartalmazhat, és összesen mintegy 2775 alkatrészből áll össze a 2 kilométer hosszú gyártósoron.
A Ford „Jövő Gyára” vízió testet ölt
Az új üzem a Ford „Future Factory” koncepciójának részeként épült meg, 2 milliárd dolláros beruházással. A cél a gyártási folyamatok szorosabb integrálása, amivel csökken a szállításból eredő kibocsátás, javul a gyártás minősége, és egyszerűsödik a teljes logisztikai lánc.
A fejlesztés során kiemelt szempont volt a dolgozók képzése és a folyamatok egyszerűsítése is. A kölni gyár ma már stratégiai jelentőséggel bír a Ford elektromos jövője szempontjából. A hajtásláncokat Angliában, a Halewood-i üzemben gyártják, a járműgyártást pedig Romániában (Craiova) és Törökországban (Kocaeli) bővítik a Ford Otosan révén.
Bizonytalanság a háttérben: sztrájk és megszorítások
Mindezek ellenére nem felhőtlen a helyzet Kölnben. Májusban a gyár történetében először sztrájkba léptek a dolgozók, miután a Ford megszorító intézkedéseket jelentett be. Ezek többek között elbocsátásokat és rövidített munkaidőt is tartalmaznak. A gyenge elektromosautó-eladások és a visszaeső piaci részesedés tovább növelik a nyomást.
Ígéret és visszalépés: amerikai pénzügyi segítség és garanciavonás
Márciusban az amerikai anyavállalat akár 4,4 milliárd eurós tőkeinjekciót ígért a német részlegnek, de ezzel egy időben egy fontos pénzügyi garanciát visszavontak – ezzel is fokozva a helyi aggodalmakat. A Ford elektromos átállása tehát technológiai szinten előrehaladott, de üzleti és társadalmi szinten még számos kihívással néz szembe.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!