A CATL új lítiumfém akkumulátor-prototípusa áttörést hozhat az energiatárolásban. Az új fejlesztés több mint 500 Wh/kg energiasűrűséget és 483 ciklusnyi élettartamot kínál, így megoldást adhat az LMB-technológia egyik legnagyobb problémájára: az energiasűrűség és a hosszú élettartam közötti kompromisszumra.
Miért különleges a lítiumfém technológia?
A lítiumfém akkumulátorokat a következő generációs energiatárolás kulcsának tartják. Magas energiasűrűségük révén kiválóan alkalmazhatók hosszú hatótávú elektromos autókban és elektromos repülőgépekben is. A technológia eddig főként a rövidebb élettartam miatt nem terjedt el széles körben.
A LiFSI elektrolitsó fogyása volt a szűk keresztmetszet
A CATL kutatói részletes vizsgálatokkal feltárták, hogy az LMB-cellák fő öregedési oka az elektrolitban található LiFSI só fokozatos elvesztése. Egy cella élettartamának végére akár a só 71%-a is elbomolhat, ami jelentősen rontja a teljesítményt.
Új összetételű elektrolit hozta el a megoldást
A problémára válaszul a CATL egy alacsonyabb molekulatömegű hígítót alkalmazó elektrolitot fejlesztett, amelyben a sókoncentráció növelhető volt a tömeg növelése nélkül. Ennek eredményeként:
- nőtt az elektrolit vezetőképessége,
- csökkent a viszkozitás,
- és javult a LiFSI stabilitása.
A prototípus ugyanakkora Coulomb-hatékonyság mellett kétszeres ciklusélettartamot ért el, mint elődje, miközben túllépte az 500 Wh/kg energiasűrűséget – ami rekordérték az iparágban.
A fejlesztés mögött a CATL 21C Lab kutatóközpontja áll
A kutatásokat a CATL saját 21C Lab intézete végezte, amely az akkumulátortechnológia jövőjére koncentrál. A vállalat 2024-ben több mint 906 milliárd forintnak megfelelő összeget fordított K+F-re, és már 43 000 feletti szabadalommal rendelkezik globálisan.
Nemcsak autókban, repülőkben is alkalmazható lehet
Az új LMB-megoldás nemcsak az elektromos járművek számára lehet ígéretes, hanem a légiközlekedés elektrifikációjához is hozzájárulhat. A nagy energiasűrűség és hosszabb élettartam olyan kombináció, amely korábban ritkán volt elérhető ebben a kategóriában.
Így a CATL fejlesztése új korszakot nyithat az energiatárolásban. A lítiumfém alapú technológia stabilabb, tartósabb és hatékonyabb energiatárolást tesz lehetővé – ez pedig kulcsfontosságú az elektromobilitás következő ugrásához. A technológia sorozatgyártása még nem indult el, de az első lépések megtörténtek.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!