Nagyobb energiasűrűséget és még hosszabb akkumulátor-élettartamot ígér a CATL

0

CATL új lítiumfém akkumulátor-prototípusa áttörést hozhat az energiatárolásban. Az új fejlesztés több mint 500 Wh/kg energiasűrűséget és 483 ciklusnyi élettartamot kínál, így megoldást adhat az LMB-technológia egyik legnagyobb problémájára: az energiasűrűség és a hosszú élettartam közötti kompromisszumra.

Miért különleges a lítiumfém technológia?

lítiumfém akkumulátorokat a következő generációs energiatárolás kulcsának tartják. Magas energiasűrűségük révén kiválóan alkalmazhatók hosszú hatótávú elektromos autókban és elektromos repülőgépekben is. A technológia eddig főként a rövidebb élettartam miatt nem terjedt el széles körben.

A LiFSI elektrolitsó fogyása volt a szűk keresztmetszet

A CATL kutatói részletes vizsgálatokkal feltárták, hogy az LMB-cellák fő öregedési oka az elektrolitban található LiFSI só fokozatos elvesztése. Egy cella élettartamának végére akár a só 71%-a is elbomolhat, ami jelentősen rontja a teljesítményt.

Új összetételű elektrolit hozta el a megoldást

A problémára válaszul a CATL egy alacsonyabb molekulatömegű hígítót alkalmazó elektrolitot fejlesztett, amelyben a sókoncentráció növelhető volt a tömeg növelése nélkül. Ennek eredményeként:

  • nőtt az elektrolit vezetőképessége,
  • csökkent a viszkozitás,
  • és javult a LiFSI stabilitása.

prototípus ugyanakkora Coulomb-hatékonyság mellett kétszeres ciklusélettartamot ért el, mint elődje, miközben túllépte az 500 Wh/kg energiasűrűséget – ami rekordérték az iparágban.

A fejlesztés mögött a CATL 21C Lab kutatóközpontja áll

A kutatásokat a CATL saját 21C Lab intézete végezte, amely az akkumulátortechnológia jövőjére koncentrál. A vállalat 2024-ben több mint 906 milliárd forintnak megfelelő összeget fordított K+F-re, és már 43 000 feletti szabadalommal rendelkezik globálisan.

Nemcsak autókban, repülőkben is alkalmazható lehet

Az új LMB-megoldás nemcsak az elektromos járművek számára lehet ígéretes, hanem a légiközlekedés elektrifikációjához is hozzájárulhat. A nagy energiasűrűség és hosszabb élettartam olyan kombináció, amely korábban ritkán volt elérhető ebben a kategóriában.

Így a CATL fejlesztése új korszakot nyithat az energiatárolásban. A lítiumfém alapú technológia stabilabb, tartósabb és hatékonyabb energiatárolást tesz lehetővé – ez pedig kulcsfontosságú az elektromobilitás következő ugrásához. A technológia sorozatgyártása még nem indult el, de az első lépések megtörténtek.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!