Az egyre szigorúbb vámintézkedések és csökkenő támogatások miatt egyre több kínai autógyártó keresi a lehetőséget nyugati gyártóbázisok létesítésére. A Geely Holding azonban kivételt képez: nem tervez üzemet építeni sem Európában, sem az Egyesült Államokban.
Li Shufu, a Geely alapítója és vezérigazgatója egy belső vállalati fórumon jelentette be a döntést, amit a cég nyilvánosan is megosztott. Szerinte az autóipar globalizációja megrekedt, és világszerte túltermelés tapasztalható, ezért új gyártókapacitások létrehozása nem indokolt.
Volvo, Renault – a Geely már rendelkezik gyártói hátérrel Nyugaton
Míg a BYD és más gyártók új európai üzemeket terveznek, a Geely már eleve jelen van a kontinensen: a Volvo révén Svédországban és Belgiumban, az Egyesült Államokban pedig Dél-Karolinában is működik gyára. Emellett stratégiai együttműködésben áll a Renault-csoporttal, amelynek globális gyártási infrastruktúrájára is támaszkodhat.
Példa erre Dél-Korea, ahol a Renault Korea Motors már most is a Polestar 4 modellt gyártja a Geely megbízásából. A Geely célja a meglévő partnerségek megerősítése és a gyártási kapacitások kihasználása, nem pedig új üzemek létesítése.
Az amerikai piac szinte elérhetetlenné vált a kínai autógyártók számára
Bár a Volvo jelen van az USA-ban, új kínai tulajdonú üzemek létrehozása politikai okokból szinte kizárt. A kereskedelmi konfliktusok és a vámháború miatt a kínai márkák gyakorlatilag kiszorultak az amerikai piacról. Néhány gyártó Mexikó felé fordult, hogy onnan szolgálják ki Észak-Amerikát, de a Geely nem érdeklődik e lehetőség iránt.
A Geely vezérigazgatója: nem ez a megfelelő idő a gyárépítésre
Li Shufu a bejelentés során kerülte a politikai kijelentéseket, és inkább gazdasági racionalitásra hivatkozott: „Kerülnünk kell a gyártókapacitások kiépítését – vagyis földvásárlást, üzemépítést, gépek beszerzését és munkaerő-felvételt. A jelenlegi túltermelési helyzet mellett ez nem lenne helyes stratégia.” A vezérigazgató szerint a jövő a rugalmas nemzetközi együttműködésben rejlik, nem pedig új beruházásokban.
Keletre tart a figyelem: Délkelet-Ázsia a Geely új fókuszpontja
Li Shufu szerint nagyobb lehetőség rejlik abban, hogy nyugati partnerekkel Délkelet-Ázsiában bővítsék a gyártási hálózatot. Malajzia például kiemelt célterület, ahol felgyorsítanák az alkatrészgyártás lokalizációját és a szakemberképzést.
A globális autópiac feszültségei határozzák meg a kínai stratégiát
A USA–Kína közötti vámháború, valamint az EU által bevezetett szankciók a Kínában gyártott elektromos autók ellen jelentős mértékben befolyásolják a kínai gyártók európai terjeszkedését. A Geely ezzel szemben kivár, és a létező nyugati jelenlétét használja ki. Mindeközben a kínai belföldi piac is élesedő árversenyt mutat, amit a BYD legutóbbi árcsökkentései csak tovább fokoznak.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!