Az Európai Parlament csütörtökön nagy többséggel elfogadta az új személyautókra és kishaszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási szabályozás módosítását. A cél: csökkenteni az európai autóipar terheit a gyors technológiai átalakulás és növekvő globális verseny közepette. A döntés az Európai Bizottság kezdeményezésére született, amely iparági támogatási intézkedések részeként tette javaslatát a szabályok átalakítására.
Hároméves átlagolás – rugalmasabb megfelelési lehetőség 2027-ig
Az új előírások alapján az autógyártók 2027-ig hároméves időszak átlagában teljesíthetik a flottájukra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási célokat. Ez azt jelenti, hogy az esetleges éves túllépések kiegyenlíthetők a következő évek túlteljesítéseivel, így nagyobb mozgásteret biztosít a gyártástervezésben és alkalmazkodásban.
Ez a változás jelentős eltérést jelent a jelenlegi rendszerhez képest, amely szerint a gyártóknak évente kellett megfelelniük a fokozatosan csökkenő CO₂-határértékeknek. A következő szigorítás 2025-ben lép életbe: ettől kezdve 15%-os éves csökkentési cél lesz érvényben a 2021-es bázisértékhez képest, amely 2029-ig marad hatályban.
Stratégiai támogatás az EU autóiparának – új iparpolitikai irányvonal
A módosítások az Európai Bizottság 2025 tavaszán bejelentett iparstratégiai tervének részei, amely konkrét támogatási eszközöket kínál az európai járműipar számára. A terv alapját az Ursula von der Leyen által januárban kezdeményezett stratégiai párbeszéd képezte, amely széles körű konzultációkat foglalt magában az iparági szereplőkkel és érintett felekkel.
A cél az volt, hogy választ adjanak a szektor legégetőbb kihívásaira, és biztosítsák, hogy az európai autógyártók versenyképesek maradhassanak a globális piacon, miközben teljesítik a klímavédelmi célkitűzéseket.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!