Norvégiában az elektromos autók térnyerése szinte példátlan, hiszen 2024-ben az eladott új autók 88,9%-a már tisztán elektromos volt, amely a plug-in hibridekkel együtt 91,6%-ra emelkedik. Ha a hagyományos hibrideket is figyelembe vesszük, az „elektrifikált” járművek aránya eléri a 96,9%-ot, míg a dízel- és benzines autók részesedése mindössze 2,3%, illetve 0,8%.
Ezek az adatok alátámasztják, hogy Norvégia jó úton halad azon célja felé, hogy 2025-re teljesen megszüntesse a belső égésű motoros autók értékesítését, annak ellenére, hogy hivatalos tilalom nincs érvényben. Az elektromos járművek iránti keresletet kezdetben magas adók és jelentős kedvezmények ösztönözték, de mára a norvég vásárlók számára természetessé vált, hogy elektromos autót választanak. Az autógyártók is így igazodtak a piachoz, és sok esetben teljesen leállították a hagyományos meghajtású modellek forgalmazását, mert az alacsony eladási számok miatt ez már nem volt kifizetődő.
A belsőégésű motoros autók fő vásárlói jelenleg az autókölcsönző cégek, amelyek a külföldi turisták igényeit próbálják kielégíteni. Ulf Tore Hekneby, Norvégia legnagyobb autóimportőre, a Harald A Moeller vezetője szerint sok turista nincs tisztában az elektromos autók használatával, ezért továbbra is benzines vagy dízel autókat választanak. Ez különösen az alacsony elektromosautó-piaci részesedésű országokból érkező látogatókra igaz, például az Egyesült Államokból, ahol 2024-ben mindössze 9% volt az elektromos autók részesedése az új autóeladásokból. Az Egyesült Államokban a Hertz hasonló problémával szembesült, amikor nagy mennyiségű elektromos autót vásárolt, de később rájött, hogy sok bérlő nem tudja megfelelően használni ezeket a járműveket. Ennek ellenére az elektromos autók hozzájárultak a cég ügyfél-elégedettségének növekedéséhez.
Norvégiában azonban a helyzet folyamatosan változik, és a turisták számára is egyre könnyebbé válik az elektromos autók használata, míg a hagyományos üzemanyaghoz való hozzáférés lassan nehezebbé válik. Az üzemanyag-eladások évről évre csökkennek, miközben a benzinkutak egyre több töltőállomást telepítenek.
A Circle K, az ország legnagyobb benzinkúthálózata például azt tervezi, hogy három éven belül ugyanannyi töltőállomással rendelkezik majd, mint üzemanyagkúttal. Ez a tendencia nemcsak az elektromos autók növekvő arányát tükrözi az új autópiacon, hanem az utakon közlekedő járművek között is. 2024 végére az elektromos autók már a norvégiai autóállomány 28,6%-át tették ki, amely meghaladja a benzines autók arányát. Bár a dízelüzemű autók jelenleg még mindig a leggyakoribbak, az elektromos járművek gyors térnyerése miatt várhatóan nem sokáig őrzik meg ezt a pozíciót. Norvégia tehát továbbra is globális példaként szolgál az elektromos közlekedés elterjesztésében, sikeresen áthidalva a technológiai és kulturális átállásból fakadó nehézségeket.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!