Az elektromos autók legfontosabb és egyben legdrágább eleme az akkumulátor. Érthető, hogy minden gyártó próbálja megtalálni az arany középutat a minőség és a teljesítmény mezőnyében. Emellett némi hasznot is realizálna a sok fejlesztés és gyártás végeredményeként. Itt jön be a képbe az LFP kémiás cellák használata.
Az LFP akkumulátoroknak számos előnyük van, ezek közül egyértelműen az ár a legdominánsabb. Mivel nem tartalmaz kobaltot az LFP cella ami az akkumulátorcellák legdrágább összetevője, így annak ára igen kedvező. Az LFP vagyis a lítium-vasfoszfát akkumulátor cellák egyébként a NCA (lítium-nikkel-kobalt-alumínium-oxid) akkumulátorok kobalt nélküli, olcsóbb alternatívái. A technológiának számos előnye van és persze néhány hátránya is, hiszen így teljes a kép. Habár az energiasűrűsége nem olyan mértékű, mint mondjuk egy drágább (de cserébe drága alapanyagokat tartalmazó) cella esetében, cserébe jobban bírja a nyüstölést és nem utolsó sorban sokkal olcsóbb a gyártása is.
Ez pedig olcsóbb elektromos autókat eredményez, amire az autógyártók is felfigyeltek. Ennek fényében nem meglepő dolog, hogy ma már a prémium márkák is LFP cellákkal látják el belépő-szintű elektromos autóikat, a kedvezőbb ár, na és persze az olcsóbb gyárthatóság kedvéért. A dél-koreai Hyundai nagyjából egy éve, 2023 novemberében jelentette be, hogy saját fejlesztésű LFP akkucellákkal készülnek, melynek révén jelentős költségcsökkenést remélnek.
A Hyundai Motor most azonban elég ambiciózus célt tűzött ki, méghozzá a Hyundai akarja birtokolni az iparág legnagyobb energiasűrűségű LFP akkucelláját, melynek energiasűrűsége a manapság elért mértéktől akár 15 százalékkal is jobb lenne, a cél a 300 Wh/kg. Jelenleg a kínai gyártók (pld.: CATL) a 200 Wh/kg környékét tudják stabilan hozni, de itt is már javában zajlanak a fejlesztések, hogy innen tovább lépjenek.
A Hyundai eredeti tervei a munka befejezésére valamikor idénre voltak betervezve, ám a vállalat nemrég a 2025-öt, vagyis a jövő évet célozta meg. A Hyundai Motor a Hyundai Steel és az EcoPro BM vállalatokkal együttműködésben dolgozik a fejlesztéseken.
A Hyundai Steel finom vaspor-feldolgozási technológiát fog kifejleszteni újrahasznosított vas felhasználásával, amely az LFP akkumulátorok elsődleges anyaga. Az EcoPro BM aztán ezt a vasport fogja felhasználni lítium-vas-foszfát katódanyagok fejlesztésére, míg a Hyundai Motor ezeket az anyagokat integrálja az akkumulátorgyártásába. A háromoldalú együttműködés célja az LFP akkumulátorok gyártásának lokalizálása és a külföldi forrásoktól való függés csökkentése.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!