A hírek szerint a CATL megkezdte a 20 Ah szilárdtest-akkumulátor celláinak próbagyártását. A kínai akkumulátorgyártó óriás 2027-ben tervezi először kis mennyiségben gyártani a tiszta szilárdtest-akkumulátorokat.
A szilárdtest akkumulátorok érkezése lehet a következő évek újabb nagy dobása, ami révén az elektromos autók jelentős szintugrást könyvelhetnek el. Az új technológia alapja továbbra is a lítium, viszont a jelenlegi akkutechnológia számos paramétere jelentős javuláson esik át az új cellák révén. Leginkább itt az energiasűrűségről beszélhetünk, ami révén ugyanakkora tömeg és térfogat mellett 1,5 vagy akár kétszer akkora energiasűrűség és így megtehető hatótáv kerülhet az elektromos autók adattáblájára.
Szinte az összes akkugyártó vállalatnak van erre projektje, nem beszélve az autógyártók által megtámogatott cégekről. Így tehát a versenyhelyzet adott, a kérdés már csak az, hogy ki tud először előállni az ipari méretű gyártási kapacitással. A kínai CATL is erősen dolgozik az ügyön, kínai hírforrások szerint már a véglegesítési fázisnál tartanak egy 20 Ah-s cella tekintetében. Ha minden jól halad, 2027-ben már elő is tudnak állni egy kisebb gyártói kapacitással. A CATL pedig a projekt mellé allokált munkaerőt sem aprózza el, már 1000 ember dolgozik az ügy sikerén.
A CATL jelenlegi megoldása 500 Wh/kg energiasűrűséget érhet el a háromkomponensű lítium akkumulátorok esetében, ami több mint 40 százalékos javulást jelent a meglévő akkumulátorokhoz képest. A folyékony elektrolitot tartalmazó lítium-ion akkumulátorok jelenleg maximum 350 Wh/kg-os határértéket képesek hozni, a javulás tehát jelentős lehet, ha a CATL sikerrel jár. A kiszivárgott hírek szerint azért még van min dolgozni, hiszen az említett cella esetében a töltési sebesség és a ciklusstabilitás tekintetében egyelőre nem teljesültek az elvárások.
A 2027-es céldátum azonban már a CATL részéről hangzott el, a bejelentést a CATL vezető tudósa, Wu Kai tette a Kínai Nemzetközi Akkumulátorvásáron (CIBF) Sanghajban. A kínai hírforrások szerint egy 1-től 9-ig terjedő skálán a technológia és a gyártási folyamat érettségi szintje jelenleg 4-es kategóriába sorolható. A CATL 2027-re 7-től 8-ig szeretne lenni, ami egyenértékű gyártás beindításával. WU szerint a jelenlegi technológia elérte a határait, jelentős fejlődés már csak a szilárdtest akkuk esetében várható.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!