A norvég főváros, Oslo úttörő szerepet játszik a környezetvédelem és a fenntarthatóság terén, különösen a közlekedésben. Az elektromos járművek elterjedése Norvégiában már most is példaértékű, de Oslo tovább lépett a tisztább és zöldebb jövő felé vezető úton. 2024-től kezdődően a városban már csak tisztán elektromos meghajtású taxik közlekedhetnek, ezzel tovább csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást és elősegítve a fenntartható közlekedési rendszert.
Norvégia évek óta az egyik legzöldebb ország Európában, különösen az elektromos autók terén. Az ország hosszú távú célja a fosszilis üzemanyagokkal működő járművek fokozatos kivonása, és ezzel párhuzamosan a tiszta energiaforrásokra támaszkodó közlekedés fejlesztése. Oslo klímapolitikája is szigorúan ebbe az irányba mutat, ahol a városvezetés célja a városi közlekedés teljes zöldítése.
Oslo már 2020-ban bejelentette azt a követelményt, hogy 2024-től csak elektromos meghajtású taxik üzemelhetnek a város útjain. A többéves felkészülési idő alatt a taxis cégek és sofőrök lehetőséget kaptak arra, hogy fokozatosan átálljanak az elektromos járművekre, és kiépítsék a szükséges töltési infrastruktúrát.
A taxiágazat kiválasztása a kezdeti lépésként több okból is indokolt volt. A taxik az egyik legnagyobb forgalmú közlekedési eszközök a városban, napi szinten rengeteg kilométert tesznek meg, ami jelentős szén-dioxid-kibocsátást eredményez a hagyományos belső égésű motorokkal működő járműveknél. Az elektromos taxik bevezetése így nemcsak a városi levegő tisztaságát javítja, hanem a zajszennyezést is csökkenti, ami különösen fontos egy sűrűn lakott városban, mint Oslo. A taxik átalakítása ráadásul kiválóan illeszkedik a város azon törekvéséhez, hogy Oslo 2030-ra klímasemleges legyen. Az elektromos taxik a közlekedési rendszer egyik alappillérévé válnak, és példát mutatnak más közlekedési vállalkozások számára is, hogy miként tudják csökkenteni a környezeti terhelést.
A norvég főváros hosszú távú klímaterve részeként több lépcsőben valósul meg az elektromos taxik bevezetése. A városvezetés szorosan együttműködik a taxis cégekkel és a sofőrökkel annak érdekében, hogy a teljes átállás zökkenőmentes legyen. Ennek érdekében Oslo városa egy átfogó infrastruktúra-fejlesztési programot is elindított, amely az elektromos járművek töltőállomásainak kiépítésére és bővítésére fókuszál.
Bár a szabályozás célja az, hogy teljesen megszüntesse a fosszilis üzemanyaggal működő taxik használatát Oslóban, egy fontos kivételt is tettek: azok a taxiutak, amelyek átlépik a városhatárt, mentesülnek a követelmény alól. Ez azt jelenti, hogy ha egy taxi elhagyja Oslo területét, és más városokba vagy településekre viszi az utasokat, nem feltétlenül kell elektromos járművet használnia. Ez a kivétel azért szükséges, mert az elektromos járművek hatótávolsága és a töltési infrastruktúra még nem mindenhol biztosított Norvégiában.
Norvégia már most vezető szerepet tölt be az elektromos autók elterjedésében. Az országban az új autók több mint 80%-a elektromos, és az állam komoly támogatásokat és kedvezményeket biztosít azoknak, akik elektromos járművet választanak. Az elektromos autók vásárlói mentesülnek számos adóteher alól, kedvezményeket kapnak az útdíjaknál, és külön parkolási lehetőségeket is biztosítanak számukra.
Oslo, mint a legnagyobb város, az elektromos mobilitás egyik zászlóshajója. A város vezetése elkötelezett amellett, hogy csökkentse a károsanyag-kibocsátást, és ezt a célt az elektromos taxik teljes bevezetésével kívánja még inkább előmozdítani. Az elektromos taxik a közlekedés zöldítésének egyik legfontosabb lépései, amelyek hosszú távon jelentős hatással lesznek a város környezetére és a lakosok életminőségére.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!