India egy új ötéves terv részeként akár százezer elektromos buszt is üzembe helyezhet, hogy ezzel tisztábbá tegye a közlekedést a nagyvárosokban.
Ha egy indiai nagyvárost kellene felidéznünk az emlékeinkben, bizonyára igen sok embernek olyan képek ugranának be, ahol végeláthatatlan járműsorok kígyóznak, az emberek ezeréves buszokon zötykölődnek és a szmogtól szinte az eget sem lehet látni. A helyzet sajnos ma még sok esetben ez, azonban India is egy fejlődő ország, ahol egyre több pénzt tudnak a nagyobb városok is szánni arra, hogy tömegközlekedésük modern és tiszta legyen. Ahol sok busz közlekedik, ott az is nagyon sokat számít, hogy mennyi káros anyagot pöfékelnek a nagyvárosok levegőibe, éppen ezért lehet jelentős az a lépés, miszerint India a következő 5 évben százezer elektromos buszt kíván üzembe helyezni városaiban.
Ezekről a tervekről a The Economic Times írt, a cikk szerint az indiai kormány azt tervezi, hogy 2025-ben elindítja a „Bharat Urban Megabus Mission” elnevezésű projektjét. A céljuk az, hogy 2030 márciusáig százezer elektromos buszt telepítsen a minimum 1 millió lakosú városokba. Azt tudni kell, hogy India egy hatalmas kontinens és ennek megfelelően nagyon sokan is élnek ott. A becélzott méretű városokból is több millió van már, így eléggé eloszlik majd a százezer darab elektromos busz, de valahol el kell kezdeni. India egyébként arra törekszik, hogy az embereket arra ösztönözze, hogy a magánjárművek helyett inkább a tömegközlekedésre támaszkodjanak, ami enyhítheti az olyan problémákat, mint a környezetszennyezés és a torlódások.
„A cél az, hogy a tömegközlekedést tegyük a preferált közlekedési módnak, de a sétálás és a kerékpározás is vonzó legyen.” – mondta a Lakásügyi és Városügyi Minisztérium egyik magas rangú tisztviselője a The Economic Timesnak. „A kormány ezzel a küldetéssel kívánja csökkenteni a légszennyezést és javítani a közegészségügyet” – tette hozzá.
A kormány célja, hogy 2030-ra a tömegközlekedés az összes motorizált utazás 60 százalékát tegye ki, és 2036-ra ez az arány 80 százalékra nőjön. További célkitűzésük, hogy 2030-ra a városi utazások legalább 50 százaléka történjen gyalog, vagy kerékpárral.
A Bharat Urban Megabus Mission költségkerete körülbelül 19,2 milliárd eurónak megfelelő rúpia, amiből közel 8,8 milliárd eurót különítettek el az elektromos autóbuszokat gyártó üzemek támogatására a következő 5 évben és körülbelül 5 milliárd eurót a kapcsolódó infrastruktúra, például buszmegállók, terminálok és raktárak támogatására. De az alapból jut mintegy 5000 km kerékpárút megépítésére is.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!