Fiat 600e teszt – egy újabb olasz meló

0

Kicsivel több mint egy éve, hogy a Fiat bejelentette a tisztán elektromos 600 érkezését, ami nemes egyszerűséggel csak a Fiat 600e nevet kapta. Majd 2023 szeptember elején elstartolt a 600e sorozatgyártása a Fiat lengyelországi gyárában, Tychy városában. Az első elektromos Fiat 600e ami legurult a gyártósorról a legmagasabb felszereltségű La Prima változat volt, Sun of Italy külső színben. Nem tagadom, de már ekkor átfutott az agyamon, hogy mielőbb ki kell próbálnom, ugyanis elképesztően megtetszett ebben a színben a nagyobb elektromos fityóka. Azt pedig az 500e tesztem után tudtam, hogy a Fiat nem árul zsákbamacskát az elektromos autók terén.

Június közepére sikerült is szereznem néhány napra a Pappas Auto Hunyadi úti Fiat kereskedésének jóvoltából egy Sun Of Italy színű LaPrima felszereltségű 600e-t, aminek rettentően megörültem, hisz ez a favorit színem. Bár a Pappas telephelyén szinte az összes színt végig tudtam nézni, így azt sem bántam volna, ha Tengerzöld vagy éppen Égkék színben lett volna üzembe helyezve a tesztautó ugyanis a LaPrima széria mind a négy kérhető színe baromira passzol a Fiat 600e-hez.

A Fiat két felszereltségi szinttel kínálja a 600e-t. A RED fantázianév alatt futó kivitel ismerős lehet a korábbi modellekből, és ezúttal is hasonlóan nemes célt szolgál a piros külső. A vörös fényezés ugyanis egy különleges szervezetnek az egyedi árnyalata, amellyel a Fiat közösen harcol az AIDS ellen. Éppen ezért a RED kivitel csak pirosban és fekete-fehérben érhető el, de a beltér mindkét esetben piros burkolattal készül, és újrahasznosított anyagokból előállított ülésekkel. A LaPrima nagyobb szabadságot enged és több minden is egyedileg konfigurálható.

A Fiat 600e 4171 mm hosszú, 1577 mm magas és 1981 mm széles. Tengelytávja 2562 mm, hasmagassága pedig 199 mm. Tömege 1520 kg, az akkumulátor súlya pedig 339 kg. Vontatni sajnos nem tud a Fiat 600e.

Ha egy kicsit játszunk a számokkal akkor a 600e közel fél méterrel hosszabb mint a kisöccse, a Fiat 500e. Ezáltal pedig sokkal praktikusabb, ugyanis a csomagtartó mérete 360 liter, míg lehajtott ülésekkel 1231 literre növelhetjük a belső teret. Viszont küllem tekintetében, elsősorban itt a lámpák dizájnjára gondolva sok a hasonlóság az 500e-vel.

Ami a 600e belterét illeti, ott is sok hasonlóságot találni természetesen nagyobb és kényelmesebb beltérrel. Például a kormány is ugyan az mint az 500e-ben, de itt is megjegyzem, hogy a kétküllős elosztás elképesztően kényelmes és csak a mindennapi autózáshoz fontos gombokat helyezték el itt a Fiat mérnökei. Ezek használatához egy nap alatt hozzá lehet szokni.

Ami talán a legjobb, és manapság a legtöbb gyártó kihagyja, az az, hogy fizikai gombokkal lehet irányítani a klímát és a hangerőt. Így nem kell a 10,25 colos kijelzőn babrálni, ha be szeretnénk állítani a kívánt hőfokot. Ráadásként a Fiat a 600e esetében is meghagyta a gombos menetválasztót, ami az első néhány napban kicsit szokatlan lehet, de utána pikk-pakk megtanulja az ember és akár már csukott szemmel is tudja ezeket kapcsolgatni. Továbbá fizikai gombként nyomkodhatjuk a háromállású – Sport, Normál, Eco – vezetésmód kapcsolót is.

A Fiat 600e belsejében összesen 15 literes tárlórekeszek armadájával gazdálkodhatunk. Első és talán a legszembetűnőbb, az a menetválasztó alatt található tablet védőtokra emlékeztető hajtogatható fedél alatt van – ami szerintem baromi jól néz ki, és extraként kérhető. Ez alatt található egy USB-A, egy USB-C aljzat és egy vezeték nélküli töltőpad, míg a hátul ülők egy USB-C-vel gazdálkodhatnak.

A hat irányban elektromosan állítható vezetőülés ami masszázsfunkcióval is el van látva hosszabb úton is kényelmes. Egyedül amit hiányoltam az a memóriafunkció, továbbá az utasülés is lehetett volna elektromosan állítható. De ennél nagyobb gondunk ne legyen. A hátsó ülések 40/60 arányban dönthetőek, itt van elég lábtér, de táncolni nem fogunk tudni.

A 10,25 colos kijelző mellett egy 7 colos kijelzőt találunk a kormány előtt melyeknek nagyon jó a felbontása. A nagyobb kijelzőn szinte kristálytiszta a tolatókamera képe, ezen felül a menü is gyorsabb lett mint az 500e-ben. De őszintén bevallom, hogy nem merültem el annyira a Fiat 600e menüjében, ugyanis a vezeték nélküli CarPlay hibátlanul tette a dolgát a mindennapokban.

A Fiat 600e 115 kW-os villanymotorja az első kerekeket hajtja 156 lóerővel és 260 Nm maximális nyomatékkal. Az elektromos motort pedig egy 54 kWh (51 kWh nettó) lítium-ion akkumulátor táplálja 400 Volton. Így az elektromos 600 kilenc másodperc alatt éri el a 100km/órás tempót, végsebessége pedig 150 km/órában lett korlátozva. A gyári adatok szerint a 600e esetében a kombinált hatótáv 406-409 kilométer között, míg a városi hatótáv 591-604 kilométer között alakul. Ezek így első blikkre szép számok, de az a meglepő, hogy a Fiat 600e szinte tudja is ezeket az adatokat hozni.

Mondjuk városban nem sokat használtam a 600e-t, inkább közúton és a Balaton parton. Itt pedig elképesztően jól alakultak a fogyasztási adatok. Összesen 703 kilométert tettem meg a Fiat 600e-vel ami alatt 13.3 kWh/100kilométeres átlagfogyasztást produkált az autó. Elképesztően jó!

Meglepő, de szerintem egy budapesti környezetben, vagy egy nagyobb városban még jobb fogyasztást is el lehet vele érni. Megkockáztatom, hogy egy-egy hosszabb útra is el mernék vele indulni, hisz 100 kW-tal tudjuk tölteni a 600e-t, ami már egészen baráti egy ilyen elektromos autótól. Otthon, vagy akár bármilyen köztéri AC töltőről pedig 11 kW-tal.

Menetteljesítménye ideális, nincs szüksége a vezetőnek erősebb meghajtásra, és a 600e futóműve pont ideális. Azaz nem túl kemény, se nem túl puha. Az úthibákat kellemesen eltünteti, míg egy-egy combosabb kigyorsításnál is csendes marad a kabin. Itt inkább a gumik gördülési zajával kell együtt élni, de egy megfelelő, csendesebb gumival ez is orvosolható. Az egypedálos vezetést nem támogatja a Fiat, így a 600e-ben sincs. Egyedül a menetválasztón találni egy B módot, mellyel jobban rekuperál a kis Fiat, de ha igazán fékezni kell akkor azt a fizikai fékkel kell meglépnünk. Továbbá a mai kornak megfelelő és elvárható asszisztens rendszerek kiválóan teszik a dolgukat, a level 2-es önvezető rendszer pedig szépen tartja az autót a sávban és a forgalomhoz mérten gyorsít, vagy éppen lassít. Ennek bekapcsolását mindenképp csak szellősebb autóúton javaslom, városban egyáltalán nem.

Összességében egy újabb szerethető elektromos autót dobott piacra a Fiat a 600e személyében, ami már nagyobb családoknak is ideális lehet egy-egy hosszabb útra. Itt már csak az ár ami döntő szempont lehet, ugyanis a LaPrima listaára 15 990 000 forinttól kezdődik, de a Pappas Auto-tól 14 990 000 forintos kedvezményes ártól már elhozhatjuk a kiszemelt 600e-t. Továbbá az sem elhanyagolható, hogy 5 év vagy 200 000 kilométer garanciát ad a Fiat, míg az akkumulátorra ez 8 év vagy 160 000 kilométer.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!