Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC teszt – a plugin király

0

Nem igazán szoktam plug-in hibrid autókat tesztelni, mivel elképesztően megszaporodtak ezen járművek száma az elmúlt években. Idő hiányában pedig hatalmas meló lenne az összes PHEV kivesézése. Most azonban az egyik barátom folyamatosan azzal idegesített, hogy kipróbálná az új tölthető Mercedes-Benz GLC-t, ami elvileg elmegy 120 kilométert tisztán elektromosan. Ez a nyomás pedig szinte mindennapossá vált, mikor a rádióban hallotta, hogy jelentős kedvezménnyel meg lehet vásárolni egy-egy ilyen zöld rendszámmal ellátott járgányt.

Rendben. Gondoltam, hogy egy kérdést megér, hogy tényleg ilyen hatótávot produkál-e az új plug-in GLC a mindennapokban. Viszont a Pappas Auto Hunyadi úti vezetősége nem árulta el, csak kezembe nyomták a kulcsot, hogy vigyem és próbáljam ki. Így legalább én is megtapasztalom, hogy néhány év alatt hova fejlődött a plug-in hibrid technológia.

2022 nyarán mutatkozott be a Mercedes GLC új generációja, melynek elődje volt a legnépszerűbb típus a csillagos márka kínálatában. Hét év alatt kétmillió példányt adtak el belőle a világpiacon. Ezért a tökéletesség felé vezető úton a Mercedes tervezői csak finoman nyúltak a külsőhöz. A GLC arányai megmaradtak, viszont az új lámpák és a simább elemek révén mégis elegánsabb lett az összhatás.

A 4716 mm hosszú, 2075 mm széles és 1650 mm magas új GLC 60 mm-rel hosszabb, 21 mm-rel keskenyebb és 4 mm-rel alacsonyabb elődjénél. Viszont a tengelytávja 15 mm-rel hosszabb, 2888 mm lett, míg össztömege 2355 kilogramm. Az új GLC hasmagassága „változó”, ugyanis kérhető – az AMG Line szinthez ingyenes opcióként – sportfutóművel, amitől alacsonyabb, de az off road csomaggal, illetve a PHEV hajtással 20 milliméter emelés jár, ezek valamelyike helyett pedig akár AirMatic légrugózással is rendelhető, ami állítható, így bármelyik módot tudja hozni.

A négyhengeres benzines 300 e 4MATIC plug-in hibrid a már jól ismert kilenc gangos automata váltóval érkezik, 204 lóerő és 320 Nm nyomatékkal. A villanymotor 100 kW és 440 Nm nyomatékkal bír, így a rendszerteljesítmény 230 kW (313 LE) és 550 Nm-re nő. A GLC 300 e 4MATIC 6,7 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, míg a végsebessége 218 km/óra. A Mild hibridek mellett még elérhető benzinesben az erősebb, GLC 400 e 4MATIC és a dízeles GLC 300 de 4MATIC PHEV változat is. A Pappas Auto-tól a kisebb, benzines 300 e változatot kaptam meg néhány napra. Mindez bőven elegendő a mindennapokra.

A külső tekintetében a tervezőknek igazuk volt, hogy csak kisebb módosításokat eszközöltek. Így meghagyva a már-már messziről is felismerhető GLC sikerének kulcsát. Az alapáras AVANTGARDE változatnál négy darab felszereltség csomag közül választhatunk, viszont, ha valakinek a sportosabb, és talán az exkluzív megjelenés számít az választhatja az AMG kivitelt, ami 1,9 millióért már olyan extrákat tartalmaz, mint a fényszórónként 1,3 millió mikrotükör segítségével komplex képek kivetítésére is alkalmas Digital Light lámpatestek. Ezeknek a lámpáknak a beixelését mindenképp ajánlom, mert elképesztően jól teszi a dolgát a sötétben. Az útra vetített fontosabb jelek pedig nem úri huncutságok, hanem ténylegesen jelzik, ha egy gyalogos megy az úttesten, vagy éppen egy útfelújítás közeledik.

Azt már megszokhattuk, hogy a Mercedesnél szinte a legkisebb elemet is a saját ízlésünk szerint konfigurálhatjuk. A tizenegy felé fényezés, és a hat különböző könnyűfém keréktárcsa közül biztos megtaláljuk azt, ami nekünk a legjobban tetszik. Ugyan így van a beltérrel is ahol szintén tizenegy féle kárpit mellett, masszázsfunkcióval ellátott üléseket is választhatunk. Továbbá hét féle díszítőelemmel varázsolhatjuk még egyedibbé a plug-in GLC-nket.

A beltérre már jobban odafigyeltek a mérnökök és a dizájnerek. Akárcsak a C-osztály esetében, itt is hatalmasat lépett előre a műszerfal, hiszen a GLC is megkapta a legújabb Mercedes dizájnt és technikát. Az alapáras AVANTGARDE változatnak sem kell szégyenkeznie, ugyanis enyhén a sofőr felé fordított, álló, alapáron 11,6 colos MBUX infotainment érintőkijelző, valamint a 12,3 colos digitális műszeregység is jár.

Emellett a GLC hozza a megszokott Mercedes minőséget. Minden egyben van, és sehonnan nem hallani egy kósza cicergést sem. A dupla üvegezésnek köszönhetően pedig néma csend uralkodik a GLC belsejében, mindaddig, amíg be nem kapcsoljuk a 3D térhatású Burmaster hangrendszert. Az első ülések fejedelmi kényelműek, bár nekem a Mercedes EQE után egy kicsit keskenynek tűnt elöl a hely. De tudjuk, hogy teljesen más platformon nyugszik a két modell.

A GLC 300 e 4MATIC PHEV csomagtere 470 liter, míg ezt a 40:20:40 arányban, gombnyomásra dönthető üléstámlákkal 1530 literesre növelhetjük. A tesztautón még volt egy gombnyomásra ki- illetve behajtható vonóhorog is amivel 2000 kilogrammot (fékezett) vontathatunk. Plusz, az AirMatic légrugózásnak köszönhetően az autó hátsóját lejjebb tudjuk engedni egy gombnyomással, hogy ne kelljen akkorát emelni, ha egy nagyobb csomagot rakunk a csomagtartóba. Illetve, ha valaki a háziállatát a csomagtartóban, a legnagyobb kényelemben utaztatná.

Emellett számos kényelmi extrát még beikszelhetünk a konfigurátorba, de ezek felsorolására egy nap nem lenne elegendő. Ezért jöjjön az amire a legtöbb olvasó kíváncsi. Mégpedig a GLC 300 e fogyasztása.

A Pappas Auto Hunyadi úti telephelyén 100 százalékos töltöttséggel vettem át a GLC-t. Ekkor 110 kilométert jelzett az autó, mint tisztán elektromosan megtehető hatótáv. Sümeg felé véve az irányt az M7-esen indultam el, majd Székesfehérvárt elhagyva Csór, Iszka szőlőhegy mellett a 8-ason álltam meg, mivel ott már csak 6 kilométerre elegendő energia maradt a 31,2 kWh akkumulátorban. Végig a megengedett legnagyobb sebességgel közlekedtem, csak egyszer volt olyan, hogy meg kellett előznöm egy nagyobb sort. Itt, egy intenzívebb gazadásra bekapcsolt a benzinmotor is, extra energiát biztosítva az előzésre. A belsőégésű motor olyan csendben végzi a dolgát, hogy szinte észre sem lehet venni, ha bekapcsol.

Így jött ki, hogy a 79 kilométeres utamat 99 százalékban elektromosan tettem meg 104 km/órás átlagtempóval és 27,7 kWh/100km-es fogyasztással. Tehát nyugodtan ki merem jelenteni, hogy még autópálya, és 110-es autóút melletti sebességgel is tudja a GLC 300 e 4MATIC a 80 kilométert tisztán elektromosan.

Majd jött egy Balaton körüli kiruccanás szintén 100 százalékra töltött akkumulátorral indulva. A lenti képen látható, hogy a 95 kilométeres utat tisztán elektromosan tettem meg és maradt még 6 kilométernyi energia a GLC-ben. Mindezt pedig 24,2 kWh/100km átlagfogyasztással tudta a 300 e.

Tehát, ha valaki még nem annyira érzi biztonságban magát egy tisztán elektromos autóval, de mégis zölden akar közlekedni – vagy esetleg olcsóbban, köszönhetően az otthoni napelemeknek – annak ez a GLC egy tökéletes választás lehet. Főleg úgy, ha mindennapi ingázási távolsága 100-120 kilométer közé esik. Ezt a hatótávot ténylegesen tudja a GLC 300 e 4MATIC.

Viszont, ha nagyobb távolságra indulnánk, akkor sem kell megijedni, mert az extraként kérhető DC töltésvezérlővel is nagyjából 30 perc alatt újabb 100 kilométeres elektromos hatótávval tölthetjük meg a GLC-t. Így tettük mi is, mikor visszavittük a feketeséget a Pappas Auto Hunyadi telephelyére.

100 százalékra töltve, Sümegről indulva a székesfehérvári Szent Flórián krt-n található Aldi melletti nagyteljesítményű E.ON töltőt vettük célba. Igaz, hogy ide nem értünk el teljesen elektromos üzemmódban, mivel az Inotai Erőmű után már bekapcsolt a GLC belsőégésű egysége, de a lenti képen jól látható, hogy a 109 kilométeres utat 82 százalékban tisztán elektromos üzemmódban tettük meg. 22,4 kWh/100km-es, és 1,4l/100km-es átlagfogyasztással.

A töltőhöz érve, és a Mercedes Me Charge kártyával indított töltés után ismételten egy kiváló töltési görbét láthattam. Egyszerűen imádom, hogy a Mercedes nem fukarkodik, és úgy tölthetőek az elektromos autói, ahogy azt egy vásárló elvárja. Még 70 százaléknál is 50 kW-al ment a töltés, míg 90 százaléknál csökkent le 42 kW-ra. Persze, itt is állítható, hogy milyen szintig töltse fel a GLC az akkupakkot.

A mai üzemanyagárak mellett pedig egy kiváló szolgáltatás, hogy a Mercedes a saját Me Charge regisztrációjával az összes – Roaming képes – DC-/HPC-töltés esetén 145 HUF/kWh áron adja az áramot. Míg az AC-töltés esetén ez 115 HUF/kWh. Ezt a jóárasított töltést a Mercedes az első évben ingyen adja, majd egy év elteltével pedig havi 5300 forintért. Itt, a 300 kW-os töltőn 24,1 kWh-t töltöttem, és 3495 forintot fizettem a Mercedes Me Charge kártyával.

Majd 90 százalékra töltött akkumulátorral a Hunyadi út felé vettük az irányt, ahova 172 kilométer után értünk meg. 21,9 kWh/100km-es és 0,9l/100km-es átlagfogyasztással. Összesen 693 kilométert tettem meg azon a néhány napon míg nálam volt a GLC 300 e 4MATIC. Ezen idő alatt szerintem egészen parádés 21,2 kWh/100km-es átlagfogyasztást produkáltam, úgy hogy 82 százalékban tisztán elektromosan használtam a PHEV Mercedest. Viszont, úgy gondolom, hogy az 1,5l/100km-es átlagfogyasztás is meglepően kiváló lett.

Nyilván, ha valaki többségében benzinnel, vagy gázolajjal használja ezt az autót, annak jelentősen felkúszik a fogyasztása. Viszont úgy gondolom, hogy aki ilyen autót vásárol az már tudja otthon, vagy a munkahelyén tölteni. De sokaknak mégis meglehet az a megnyugtató érzés, ha gyorsan és hosszú távra kell elindulni, akkor ott van egy belsőégésű motor, ami egy Mercedessel párosuló kényelemmel és biztonsággal kivisz a világból. Jelenleg még erre van szüksége a barátomnak is.

Szerintem egy teljesen jó, és szerethető plug-in hibrid a GLC a maga 100-120 kilométeres tisztán elektromos hatótávjával, de aki már átállt fejben, és előre tud tervezni annak egy tisztán elektromos autó is reális gondolat lehet a mindennapokra. Akár hosszabb távra is, hisz a Mercedes EQE 300-al is simán megjártuk Svájcot. Ha még nem olvastad ezt a cikket, akkor ide kattintva mindenképp tedd meg!

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Gaben
Az e-cars.hu ötlete 2015 novemberében pattint ki a fejemből, majd 2017 januárjától naponta gyártjuk az értékes tartalmakat.