Mercedes-Benz EQE 300 – a svájci túra

0

A legutolsó Mercedes-Benz EQE 300 írásomban említettem, hogy augusztusban meglátogattuk a barátainkat Svájcban. Naná, hogy az elektromos EQE-vel mentünk, hisz furdalt a kíváncsiság, hogy hosszútávon milyen a legtakarékosabb, tisztán elektromos EQE. Milyen lesz vele utazni, hányszor kell megállni tölteni, hogy veszi a töltést… de már most elárulom, hogy nem a töltőhálózat vagy az EQE a szűk keresztmetszet egy ilyen utazásnál, hanem mi magunk, emberek.

Mindezt Te is kipróbálhatod! Csak néhány egyszerű kérdésre kell helyesen válaszolnod a cikkünk végén található kérdőívben és a Pappas Auto Magyarország jóvoltából kisorsolunk egy Mercedes-Benz EQE modellt január egyik hétvégéjére.

Az utat nem terveztük, éppen az indulás előtti néhány napban gondolkodtunk el azon, hogy milyen jó lenne egyet kirándulni. Így az ABRP-t sem hívtam segítségül, sőt egyik töltőalkalmazást sem állítottam be az útra. Jobban belegondolva, azokat már nem is használom mióta a hű társam egy Mercedes a mindennapokban. Az indulás előtt a csomagok összekészülésével ment el a legtöbb idő, ugyanis azt sem tudtuk, hogy meddig maradunk Svájcban. Egy fontos dolgot azonban vittem magammal, a Mercedes Me Charge kártyát. De ha nem vittem volna, akkor sem lett volna semmi gond. Később elmondom, hogy miért.

Székesfehérvárról teljesen feltöltve indultunk az útnak, azonban Sümeg felé kellett vennem az irányt, mivel ott még volt néhány elintéznivalóm. Ezért csak 11 óra után írhattam be az EQE navigációjába az úti célt, egy Zürich melletti kis városkát. Néhány pillanat múlva a Mercedes játszi könnyedséggel kiszámolta, hogy a célunkat két töltés beiktatásával érhetjük el és 21:21-re már meg is érkezünk a barátainkhoz. Papíron, azaz kijelzőn pedig mindössze 47 percet kell szánnunk a töltésre. Ez jól hangzik, de nem vagyunk gépek, hogy ennyi pihenőidővel tegyünk meg egy közel 900 kilométeres utat, ezt tudtam előre. Sümegről 78%-kal indultunk, de 111 kilométert már megtettünk az EQE-vel 17,1 kWh/100km fogyasztással.

Első megálló – IONITY St. Valentin, Ausztria

A navigáció becsléséhez képest pár percet késve, 14:59-re értünk a töltőhöz, ugyanis meg kellett állnunk az osztrák határ előtt pályamatricát venni. Viszont a becsült 15 helyett 17 százalékkal érkeztünk a töltőhöz. Hurrá, sikerült két százalékot javítom az egyenletes vezetési stílusommal.

A töltőnél a Merci EQE már kiírta és teljesen átkalkulálta az előző számítását, és elég csak 24 percet töltenem, hogy 73%-os töltöttséggel mielőbb folytatni tudjam az utam. Plusz, azt is kiírta, hogy ezért a töltésért mennyit fogok fizetni az IONITY-nek. Mondanom sem kell, hogy mikor a töltőre álltam, akkor elég volt csak a kábelt bedugnom az autóba, és már indult is a töltés. Naná, hisz az EQE is tudja a Plug & Charge funkciót.

Tehát Székesfehérvár – Sümeg – St. Valentin töltőig 429 kilométert tettünk meg 17,3 kWh/100km átlagfogyasztással. Az EQE maximális sebességgel, 170 kW-tal állt neki tölteni és 74 százaléknál még mindig 103 kW-al szállította az elektronokat az akkumulátorba. A töltés végéhez érve a Mercedes applikációja már küldte a push üzenetet a telefonomra, hogy az autó nagyfeszültségű akkumulátora feltöltődött annyira, hogy folytathatjuk utazásunk. A központi kijelző tetején pedig megjelent, hogy a következő töltőállomást 18:30-ra érjük el, 316 kilométer múlva.

Második megálló – IONITY Landsberg am Lech, Németország

A várható 18:30-as időt itt sem tudtuk teljesíteni, ugyanis München-t elkerülő autópályán volt egy szép nagy baleset, emiatt pedig hatalmas dugó alakult ki. Pedig ahogy átléptük Németország határát minden tőlem telhetőt megtettem, hogy mielőbb a töltőhöz érjünk. Ezeken a német pályaszakaszokon a fogyasztás egy kicsit megugrott, de sajnos a dugó kifogott rajtam. No mindegy, legalább megtudtam, hogy 200 km/óránál is rettentően csendes és stabil az EQE 300.

A töltőhöz érve már írta az autó navija, hogy elég lesz csak 18 percet tölteni és 53 százalékkal indulhatok is tovább Berikon-ba, a célhoz ami még 270 kilométerre volt. Igen ám, de mint az első bekezdésemben említettem, itt már nem a Mercedes EQE 300 vagy a töltőhálózat a szűk keresztmetszet, hanem mi, emberek. Az oké, hogy 18 perc alatt beletöltök az autóba annyit, hogy 2 százalékkal Berikonba érek, ahol egy AC-n feltöltöm éjszaka, de ennyi idő alatt nem tudunk WC-re menni és megvacsorázni. Pedig már mindkettőre nagyon nagy szükségünk volt. Ezért amíg a ügyes-bajos dolgainkat elintéztük, az EQE is 10-ről 94%-ra feltöltött röpke 45 perc alatt.

Utunkat 19:35-kor folytattuk 94 százalékos töltöttséggel és maximum 602 kilométer hatótávval. A maximum és a minimum (483 km) között azért van ekkora eltérés, mert a németországi autópályás tempómat számolta a Mercedes, mint minimum megtehető hatótáv.

Viszont azt tudjuk, hogy a svájci határt átlépve nincs már több legénykedés. Minden szabályt be kell tartani, mert fizethetünk, mint a katonatiszt. Erre még a Svájcban élő barátok is külön felhívták a figyelmem, hogy próbáljam meg betartani a szabályokat és a sebességhatárokat. Oké-oké, de akkor miért van ennyi drága, nagyteljesítményű sportautó a svájci utakon?

Végül 22:57-kor érkeztünk meg Berikonba, 44 százalékkal. Aznap összesen 1018 kilométert hagytunk mögöttünk a Mercedes-Benz EQE 300-al, 17,5 kWh/100km-es fogyasztással, melyben korlátozás nélküli autópályától, dugókon és hegyeken-völgyeken át minden volt.

Töltési árak: Az első, 57 kWh-ért Ausztriában 11 801 forintot fizettem, majd 18 143 forintot a 84,7 kWh-ért Németországban.

Az EQE-ben meg sem kottyant ez a röpke 10 órás út Sümegtől, ugyanis elképesztően kényelmes ez az elektromos autó. Jó a menetdinamikája, iszonyatosan csendes és egyszer sem fordult meg a fejemben az, hogy most meg kell állnom, mert már nem bírok ennyit egy helyben ülni. Igaz, ebben a verzióban nincs masszázs, viszont van üléskinetika, ami egy kicsit mozgatja az üléslapot és a háttámlát, így egyáltalán nem gémberedik el benne a vezető. Külön jár a piros pont azért, mert a Mercedes lyukacsosra tervezte a foteleket, így még ülésszellőztetésre sem volt szükségünk a nagy melegben. Az pedig csak hab a tortán, hogy kétszer kellett megállni tölteni, hisz annyira jól fogyaszt az EQE 300 autópályán a maga 2405 kilogrammjával. Igazi pályázós autó, vagy hogyan szokták mondani.

Svájc:

Elképesztően gyönyörű ország, de baromi drága. Rendkívül nyugodt mindenki, egyszer sem hallottam dudaszót. Átlag emberek segítettek, azaz szóltak, mikor tilosban akartam véletlenül leparkolni, sőt a külföldi parkolóőr szinte perfekt angol tudással elmagyarázta, hogy hogyan működik az EasyPark nevű applikáció amivel egyszerűbb a parkolási díjfizetés. Türelmesen megvárta, míg regisztráltam és elindítottam a parkolást az applikáción, majd megmutatta az okos telefonján, hogy aktív az éppen elindított parkolásom. A segítségért cserébe el kellett magyaráznom, hogy miért zöld a rendszámom.

Apropó parkolás. Svájcban jöttem rá, hogy a Mercedes-Benz már a navigációján keresztül is mutatja a parkolókat és akár az autó fedélzeti rendszerén keresztül is megválthatom a parkolójegyem. Mindezt pedig a Mercedes Me Charge kártyával egyenlíthetem ki. Baromi hasznos dolog tud lenni, és idehaza is működik az újdonság.

Továbbá a Mercedes Me Charge kártya illetve annak regisztrációja jelentősen megkönnyíti az életünket egy külföldi út során. Nem kell egy harmadik, vagy századik applikációnak megadnunk az adatainkat, ha egyszer egy évben használom valamelyik töltőszolgáltatást. A Mercedes Me Charge regisztrációval az összes külföldön található, működő töltőt elindíthatom és el is tudtam indítani, gond nélkül.

Így kerestem a legtöbb nagyobb városban parkolóhelyet is. A központi kijelzőn láttam, hogy adott helyen mennyi szabad töltő van, majd odanavigálásom után az EasyPark appal indítottam a parkolást és a Mercedes applikációjából vagy a központi kijelzőjéről a töltést. A lehető legegyszerűbben és a legkényelmesebben.

A drága sportkocsik mellett nagyon sok elektromos autót látni Svájc útjain, többsége Tesla, Mercedes-Benz EQA, EQC, Skoda Enyaq vagy Porsche Taycan. A töltőket nem foglalják indokolatlanul a belsőégésű autósok és az összes töltő működött, legalábbis amiket kiszemeltem magamnak.

Továbbá az összes autópálya pihenőben találni minimum 2 db 150 kW-os töltőt, de van olyan hely ahol komplett szolgáltatóházzal együtt várják az e-autósokat egy tucat töltővel. AC töltőket a városokban találni csak, négyesével, hatosával lerakva. Egyszóval ott tényleg kolbászból van az e-autózás kerítése. Viszont megszokhattuk, hogy Svájcban minden drágább, így a töltési díj is, még a Mercedes Me Charge kártyával is amivel jó áron juthatunk a töltéshez:

  • AC töltés: 0,45 CHF/kWh – 180 perc után + 0,05 CHF/perc
  • DC töltés (mindegy, hogy milyen szolgáltató): 0,60 CHF/kWh – 90 perc után + 0,10 CHF/perc

Míg Magyarországon jelenleg így néznek ki az árak (roaming képes töltőkön – MOL kivételével szinte az összes az):

  • AC töltés: 115 HUF/kWh
  • DC töltés: 145 HUF/kWh

Sajnos eljött az az idő is mikor magunk mögött kellett hagyni a festői Svájcot, és vissza kell térnünk a való életbe. Nem tudunk abból megélni, hogy a hegyen a frissen készített sajtot kóstolgatjuk és merengünk a táj szépségében miközben a tehenek vagy éppen kecskék kolompolnak és tyúkok pittyegnek mellettünk. Pedig el tudnám így képzelni az életem, majd talán akkor, ha megnyerem a lottót.

Hazaút:

92 százalékos töltöttséggel és 597 kilométer megtehető távval reggel fél 6 körül indultunk el Svájcból, azonban hazafelé egy lazább utat – legalábbis annak gondoltam – néztem ki magunknak Innsbruck-on és Graz-on át, úgy, hogy nem terveztem be a töltési megállókat. Tudván, hogy Ausztria is tele van nagyteljesítményű töltőkkel. Majd töltünk ott ahol megállnánk. Félsz egyáltalán nem volt bennem, ugyanis a Mercedes központi kijelzőjén folyamatosan látni lehetett, hogy a pálya melletti pihenőkben négyesével, vagy hatosával állnak a 150 – 300 kW-os HPC töltők.

Először Sankt Anton am Arlberg-nél álltunk meg, hogy megcsodáljuk Tirol egyik szépségét, és azt, ahogy a reggeli párás időben előbukkannak a gigantikus méretű hegyek.

Első megálló – da emobil Völs, Ausztria

9:21 perckor érkeztünk meg 290 kilométer után az Innsbruck melletti Völs településre, 41 százalékkal, 265 kilométer még megtehető hatótávval és 15,8 kWh/100km-es átlagfogyasztással. Itt három darab 300 kW-os töltő várt bennünket, ami akár 150 kW-ra tudta szétosztani a teljesítményét. Egy reggeli után, 88 százalékos töltöttséggel folytattunk az utunkat 9:50-kor.

Második megálló – IONITY Trieben, Ausztria

Második, és egyben az utolsó megállónk a triebeni IONITY töltőre esett, ahova 14:52-kor érkeztünk meg 34 százalékkal. Sajnos az előre nyugodtnak tervezett úton kétszer is letereltek bennünket az autópályáról mert teljes pályazár volt két baleset miatt. Így falvakon keresztül araszoltunk a tömeggel a következő feljáróig.

Mivel többen is vártak a töltőre, 15:11 perckor tovább indultunk Sümegre. 66 százalékra töltött akkumulátorral úgy jelezte az EQE, hogy 21 százalékkal 18:35-re hazaérünk.

Mondanom sem kell, hogy ismét ügyesebb voltam, mint amit az EQE jövendölt. Ugyanis 18:24-re 23 százalékos töltöttséggel értünk Sümegre.

A 936 kilométeres utat közel 12 óra alatt tettük meg parádés 15,2 kWh/100km-es átlagfogyasztással, de itt is látható, hogy nem a töltési idő vitte el a legtöbb utazási időt, hanem a balesetek miatti araszolás és az indokolatlan városnézések. Az első töltőnél 29, míg a második töltésnél mindössze 19 percet időztünk el. Mindez csepp a tengerben egy ekkora utazás során.

Töltési árak: Az első, 45,3 kWh-ért Ausztriában 5478 forintot fizettem, amit nem is értek, hogy miért volt ilyen olcsó. Pedig ezt is Mercedes Me Charge kártyával indítottam, de utólag már nem reklamáltam. Az IONITY-n töltött 32,8 kWh-ért pedig 6654 forintot fizettem.

Tehát Sümegtől Sümegig összesen 2404 kilométert tettünk meg az EQE-vel, és ezen táv alatt 73 199 forintot költöttem a töltésre. Akinek pedig van kedve az matekozhat, hogy egy ekkora teljesítményű belsőégésű autóval, mennyit kellett volna fizetnem. Előtte azért javaslom, hogy vessen egy pillantást a Holtankoljak.hu nemzetközi üzemanyagárak oldalra is és keresse ki, hogy mennyibe kerül egy liter benzin, vagy gázolaj Svájcban.

Annyi biztos, hogy a legtöbb közhelyet ismét sikerült megcáfolnunk és nem, nem kell több órát a töltő mellett szobrozni, hogy feltöltsön az elektromos autó. Nem, nem kell keresgélni a nagyteljesítményű töltőket, ugyanis a Mercedes szinte folyamatosan jelzi, hogy hol és milyen teljesítményű töltő van a közelünkben. Sőt, azt is mutatja, hogy mennyi az elérhető töltő, és ezt akár magunk előtt is meg tudjuk jeleníteni, ahogy a második képen láthatjuk.

Hét éve mikor elkezdtem elektromos autóval közlekedni, akkor bizony nagy szívás volt még akár 200-300 kilométerre elutazni. Most viszont szinte bárhova el lehet indulni elektromos autóval akár tervezés nélkül is. Hatalmasat fejlődött az elektromos autózás, és még a java most jön. Ne felejtsük el, hogy a benzinkutak sem egyszerre nőttek ki a földből.

Ezzel a Mercedes-Benz EQE 300-zal pedig az egész öreg kontinenst beutaznám, ugyanis egy baromi kényelmes, kis fogyasztású, rettentően megbízható elektromos autó. Mindehhez pedig egy jó töltési görbe is párosul, így pedig tényleg nem kell órákon át a töltőn dekkolni. Ki merem jelenteni, hogy az egyik legjobb, legélhetőbb és legkisebb fogyasztású luxus kategóriás e-autó ami jelenleg kapható. De azért az a fránya vonóhorog még mindig hiányzik.

Terveink között szerepel egy hasonló, vagy még hosszabb túra valamikor januárban vagy februárban. Azonban lehet, hogy az már egy másik elektromos járművel lesz levezényelve, ugyanis most rendkívül kedvező áron megvásárolható ez a Merci EQE 300. A pontos árról viszont Bazsánt Péter Mercedes EQ értékesítési tanácsadó tud bővebb információval szolgálni a Hunyadi úton található Mercedes-Benz szalonban.

A cikk elején említettem, hogy a Pappas Auto felajánlásával a helyesen kitöltők között január egyik hétvégéjére kisorsolunk egy Mercedes-Benz EQE modellt. Tehát nincs más dolgod, mint a lenti gombra kattintani, és helyesen válaszolni a hat kérdésre!

Jelenleg 29 950 000 Forinttól indul a Mercedes-Benz EQE Limuzin melyhez most a Mercedes-Benz 500 000 Ft értékben állja a töltés díját. Azaz Magyarországon és Európa szerte több mint 500 000 töltőponton egy évig ingyen tölthetünk 500 000 Forintig.

Azonban erről az akcióról bővebb tájékoztatást a Pappas Auto Hunyadi úton található értékesítő kollégák tudnak adni. Továbbá érdemes a Pappas Auto rendkívüli ajánlatában is szétnézni (ide kattintva), ahol számtalan másik, raktáron lévő EQ modell közül lehet válogatni. 

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!