Megkezdte a BYD az első nátrium-ion akkumulátorgyár építését

0

Ahogyan azt már tavaly év vége felé is többször megtippeltem, az idei év egyik nagy slágere a nátrium-alapú akkumulátorok terjedése lesz és úgy tűnik, igazam lett. Először csak a kisebb kínai autógyártók közül páran jelentkeztek be az ilyen akkucellákkal szerelt kisautóikkal, ám ahogy haladtunk előre az időben, úgy jelentek meg sorra az egyre komolyabb játékosok is, köztük olyan nevek, mint a Renault, a Volkswagen, vagy éppen a világ jelenlegi legnagyobb elektromos autógyártója, a BYD.

Eddig jellemzően az LFP akkucellát kiáltották ki egységesen azon cellakémiának, amiben az autógyártók és végül mi vásárlók is megláthatjuk az olcsóbb elektromos autók ígéretét. Ez a kémia elsősorban annak köszönheti jó árát, hogy nem tartalmaz azokból a ritka anyagokból semmit, melyek ára igencsak meg tudja dobni egy-egy cella árát. A nátrium akkumulátorok (sodium-ion SIB) ma még nem nagyon terjedtek el az elektromos autók gyártásában, melynek legfőbb oka az, hogy nem túl acélos az energiasűrűségük. Éppen ezért leginkább energiatároló megoldásokban használták ezeket. Azonban 2023 tavasza óta igencsak meglendült a szekér és a kínai gyártók után (Farasis, CATL) Európában is megjelent a technológia (Northvolt), és a kutatók erősen dolgoznak a jelenlegi 160 Wh/kg-os energiasűrűség növelésén.

A fejlesztések azonban folyamatosak és a BYD mostani lépése nyomán a technológia az LFP-hez hasonló pályát futhat be, ami révén tovább csökkenhet az elektromos autók több szegmensében is az alapár. A BYD esetében a már most is elég jó árazásúnak ismert Seagull gyomrában jelenhetnek meg az első nátrium-ion cellák, így az ár is még tovább csökkenhet.

Ez a lépés pedig a már nyáron ismertetett nátrium akkukat elállító gyár lesz, amiről közösen állapodott meg a BYD a Huaihai vállalattal. Novemberben aztán jött az írásos, kötelező vállalásokat tartalmazó szerződés aláírása a BYD akkumulátor-leányvállalata, a FinDreams és a Huaihai Holding Group között.

Mint tudjuk, a kínaiak nem szórakoznak, rögtön belecsapnak a dolgok közepébe, és a BYD is így tett: a héten megtörtént a már említett üzem alapkőletétele, az építkezés pedig elindult. A BYD részéről ez egy közel 1,4 milliárd dolláros befektetés, az üzem tervezett kapacitása évi 30 GWh. A gyártás helyszíne: Kína, a Jiangsu tartománybeli Xuzhou-ban.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!