Amikor 2017 őszén belecsöppentem az elektromos autók világába, nagyon sokszor durrogtatott közhely volt, hogy hát honnan lesz majd elég akkumulátor ahhoz, hogy az átállás megtörténhessen belsőégésűről elektromos meghajtásra. Ez a sokak számára meredek kérdés az elmúlt 2-3 évig egészen jól tartotta is magát, de ahogyan azt már akkor is megmondták jó páran, a kínálat utol fogja érni a keresletet. Ez meg is történt, mindez jól látszik és ez igaz az elérhető autókra, valamint a szükséges komponensekre is.
Ma már nem az a kérdés, hogy tudnak-e az autógyártók elég elektromos autót gyártani, hanem az, hogy ki veszi meg ezeket? Sajnos az elmúlt pár év igen viszontagságos gazdasági környezetet teremtett, kezdve a koviddal, egészen napjaink háborús villongásaival. Ezek a folyamatok lassan, de biztosan elhozták a növekvő árakat és az infláció robbanását. Ez utóbbi már szerencsére visszaszorulóban van, de azért jól látszik, hogy míg néhány éve akár itthon is haza lehetett vinni 11 millió forint körül egy Nissan Leafet, ma már ennél jóval mélyebbre kell belenyúlni a pénztárcába.
Ezek a folyamatok megtették hatásukat, és a megdrágult elektromos autók iránt nincs is akkora kereslet. Ez jól látható Európában és Észak-Amerikában, ahol láthatóan megdrágultak többek között az e-autók is, míg Kínában ugyanaz a modell gyakorlatilag féláron hazavihető.
A visszaszoruló kínálat hatására a közeljövőre betervezett gyártói kapacitásokat is visszavenni kényszerült több autó és komponensgyártó is, hiszen nincs, aki megvegye a legyártott autókat. A folyamatnak pedig úgy néz ki, hogy újabb áldozatai lesznek, hiszen a Financal Times szerint két nagy dél-koreai akkugyártó is visszavágja termelési célkitűzéseit az Egyesült Államokba telepített gyárak kapcsán, ami sajnos a munkaerőt is érinti. Ez a két vállalat az LG Energy Solution és az SK On.
Az LG Energy Solution esetében az elbocsátások 170 dolgozót érintenek a michigani gyárukban, míg az SK On több mint 100 dolgozót bocsátott el két georgiai üzemének egyikéből szeptemberben. Ez az üzem az SK On és a Ford kentuckyi közös projektje, így vélhetően a Ford által indikált visszaesés következménye, ami ott történt.
Azonban jó eséllyel ezek a folyamatok csupán hullámvölgyek és összességében már elmondható, hogy az Egyesült Államokban lerakták az alapjait egy nagy elektromos jármű-akkumulátor-iparnak, és a beruházások többsége várhatóan el is fog készülni. Reméljük, ezt a mostani esést egy még meredekebb emelkedés fogja kísérni hamarosan.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!