Az elektromos autók terjedését ma még jobbára ösztönzőkkel kell megtámogatni, ami lehet egy bizonyos vissza nem térítendő támogatási forma, vagy éppen adókedvezmény is. Ez utóbbi Svájcban is létezik, ám úgy tűnik, hogy ott már nem sokáig, ugyanis az ottani döntéshozók szerint nincs már szükség erre a támogatási formára.
Hogy ennek hátterében mi áll, azt nem tudni, de az biztos, hogy hamarosan Svájcban megszűnik egy újabb elektromos autós támogatás. A most hatályos támogatás alá eső elektromos autókra 2024. január 1-től a szokásos négyszázalékos adókulcs vonatkozik majd, mint most a belsőégésű autók esetében. A Szövetségi Tanács áprilisban kezdeményezte a gépjárműadó-rendelet módosítását, melynek célja az autóadóból származó bevétel csökkenésének ellensúlyozása. A szövetségi alkotmány értelmében az ebből az adóból származó bevétel csak a NAF tevékenységének fedezésére fordítható.
A döntés várható volt Svájc esetében is, hiszen a kieső adóbevételeket pótolni kell, vagy máshonnan elvonni. A Szövetségi Tanács számításai szerint 2022-ben az adókiesés 78 millió svájci frankot (81 millió eurót) tett ki. Ha az adómentesség 2024 után is folytatódna, akkor 2024 és 2030 között a kumulált adóhiány becslések szerint két-három milliárd frankot tett volna ki. Az adót az importárra vetik ki, nem a kiskereskedelmi árra.
A kieső pénzeken túl egy másik indokot is a döntés mögé tett az illetékes hatóság, ez pedig az, hogy szerintük „az iparági elemzők szerint az e-járművek gyártási költségeinek folyamatos csökkenése 2025-től a fosszilis tüzelésű járművek és az e-járművek közötti árparitást eredményez.” Vagyis az évtized végére várhatóan egy árban lesznek a belsőégésű és az elektromos modellek árai, így nincs értelme az elektromos változatokat tovább támogatni, a költségvetés kárára.
Vannak azonban azok is szép számmal, akik szerint ez egy hatalmas hiba. Az Auto-Schweiz importőrszövetség a döntést „fekete napnak” tartja az elektromobilitás számára Svájcban.
„A közlekedési szektornak 2040-re 57 százalékkal kell csökkentenie CO2-kibocsátását 1990-hez képest. A fogyasztóellenes döntésekkel, amiket 2024-től azok kárára hoznak, akik elektromos autót szeretnének vásárolni, ez a cél egyre messzebbre kerül. Ugyanakkor a lehető legrosszabb jelzést küldi, amikor az autóipar egyre több vásárlót próbál meggyőzni, hogy váltson.” – mondta Peter Grünenfelder, az Auto-Schweiz elnöke.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!