Volkswagen ID.BUZZ teszt – Nem csak digitális hippiknek

0

1950. március 8-at írtunk, amikor az első Volkswagen T1 sorozatgyártott modellje legördült a gyártósorról. A jármű neve, VW Transporter, már előrevetítette annak célját és funkcióját. Ezen a néven vált ez a sokoldalúan felhasználható autó egy valódi sikertörténetté.

A Volkswagen T1, amit később gyakran csak ‘Bulli’-ként emlegettek, lényegében egy új járműkategóriát teremtett, amelynek mai utódai továbbra is domináns szerepet töltenek be ebben a szegmensben. Az évek alatt a T sorozat nem csak sikersztori de életérzés is lett. Tucatnyi variációban készültek a T modellek gyakorlatilag mindenkinek. A T1 és T2 „buszok” a kétezres évek elején váltak kultuszautóvá, amikor a fiatalság újra felfedezte azok hangulatát. T1-ek ezrei koptatják még ma is az aszfaltot, mosolyt csalva azok vezetőinek és utasainak arcára. 

Laza 67 évvel a premier után, 2017-ben, a Detroit Auto Show-n láttuk először a konszern elektromos hajtású Transporter koncepcióját, majd 2022- márciusában a gyártásra szánt verziót is leleplezték. A tényleges gyártás pedig 2022 júniusában indult. A VW meghúzta azt, amit kevesen. Minimális változtatásokkal, gyakorlatilag piacra dobták a MEB platformra épített koncepció autót. De milyen jól is tették. Engem már a koncepció is kilóra megvett, de a változások csak előnyére váltak és a T1 igazi utódját sikerült megalkotni elektromos hajtással. Csak remélni tudom, hogy a sikere az évek múlásával majd hasonló lesz az elődéhez.

Az ID.BUZZ a szívedre hat. Itt akár vége is lehetne a cikknek, mert amit ezek után fogok írni, azt már gyakorlatilag csak szócséplés és adatok egymásután sorakoztatása. Megnézted a képeket, esetleg élőben is volt hozzá szerencséd, és bár az elméd még ellenkezik (főleg az ára miatt), de legbelül tudod, hogy akarsz egy ilyen verdát.

Ahogy engem, úgy téged is lebilincsel, és még nem is ültél benne. A feleségem és én már igen, így mi már bizton állíthatjuk, hogy lesz egy ilyen autónk. Kirándulós, haver/csapat-szállítós, kutyázós, szállítmányozós, mindenes kis gépjármű ez. Nem titok, hogy mi valóban szeretnénk a 2024-es éveben egy ilyen kocsival bővíteni az elektromos flottánkat. Rakjuk hát össze együtt az autót.

Mikor átvettem a cukorfehér-lime gyöngyházmetál fényezésű tesztautót, azonnal mosolyra szaladt a szám, és egész a visszaadás pillanatáig úgy is maradt. 

Hogy miért is, nézzük sorban. Kezdjük a külsővel.

Külső

Tartom azt az állításom, hogy minden autónak arca van, de ez az ID.BUZZ-ra teljes mértékben igaz. Az IQ.LIGHT – LED Mátrix fényszórók tökéletes szemek, amivel nyitáskor kis bal-jobb irányú mozgással üdvözöl is a kocsi. A VW jel az orra, a „motorháztető” vonala és az alsó légbeömlő kialakítása egy nagy mosolygó smile egységévé áll össze. 

Az első LED Mátrixos lámpák és a VW logóig tartó fényhíd ugyan csekély 1,1 millió forintnyi extra (Design csomag), de sötétben nagyon jól teszi a dolgát, és takargatja serényen az előttünk menőket és a szembe jövőket is. Ezzel a csomaggal együtt jár még a hátsó LED-es lámpák (teljes szélességben világít) és a dinamikus irányjelző is. A Design csomagot az extra listán mi bepipáltuk. 

Említettem fentebb, hogy a tesztautó két színű fényezést kapott. Ez egy 1,8 millió forintos kiegészítés. Alap esetben Monosilver metál fényezés jár a kocsihoz a konfigurátor szerint. Ha más színt szeretnénk, van még 5 választásunk. A metál fényezésű színek (4db) 655.320 forintért választhatók, még az Uni fényezésben a cukorfehér csak 185 ezer jó magyar forint.

Árválkodik a konfigurátorban egy gyöngyház hatású mélyfekete szín is, ezért is 655.320 forintot kell fizetnünk. Tény, hogy a két színű fényezés jól néz ki, de mi inkább a cukorfehéret választottuk, és majd teszünk rá Lime színben fóliát, amint amúgy is tetetnénk a kőfelverődések miatt. Így egy kicsit többet kell rá áldozni majd, de biztos nem lesz 1,8mFt. Az ablakok körül és az A-B-oszlop, valamint a tükör minden esetben fekete. Szerintem marha jól néz így ki.

Kerékméretből a 18”-tól egészen 21”-ig választhatunk. Az alap felniméret 19” (235/60), de ha a 18”-ost választjuk, akkor 129.540 forinttal csökkentjük a konfiguráció árát. A 20”-ért nagyjából 330 ezer, a 21”-ért pedig 650 ezer körüli összeget kell hozzátenni. Nekünk a nem gyári 19”-os felni tetszett, ezért 33 ezer forintnyi többletet kértek el. Valószínű, hogy a fogyasztás is a 19”-ra van optimalizálva, nem hiába ajánlja ezt alapból a VW.

Az ID.BUZZ 5 ajtós kivitelű járgány. Az utasok két tolóajtó használatával juthatnak be az autóba. Ez egyes felszereltségi szinteken lehet elektromosan működtethető is. A hátsó csomagtér ajtó óriási, és felfelé nyílik a Pro és a Cargo kivitelben is. Remek eső elleni védelem. Horgászok, vadkempingezők előnyben! 

Beltér

Egy szóval? Óriási

Kicsit bővebben pedig hozza a kisbusz feelinget, benne rengeteg jópofa megoldással. Ilyen például az első ülések karfája, ami ráadásul dupla, így az ajtó oldaláról is kapunk a könyökünk alá támasztékot. Imádtuk, bár feláras extra. Elől az ID család műszeregysége fogad, le sem tagadhatná, hogy VW. ID.Light az ablak alatt. Tudjátok ez az a multifunkcionális fénycsík, ami a navigációtól kezdve a töltésen keresztül mindent kommunikál velünk vizuálisan. Még az vezetéstámogató rendszer figyelmeztetéseit is. Például ott villog pirosan, ahova a figyelmet kell fordítani az úton. Pl. balról akarnak elénk jönni, akkor a bal oldali A-oszlop tövében villog pirosan. 

A központi 10”-os kijelzőn Android Auto és CarPlay is fut, ráadásul vezeték nélkül, így gyakorlatilag mindent tud a kocsi, amire szükség van. A gyári naviját nem néztem meg, mert tudom, hogy iszonyat lassú és béna.

Kapunk indukciós töltő nyílást, amibe a telefonunkat bele kell ejteni, de így a kijelzőjét nem látjuk. Cserébe nekem a Pro Max méretű iPhone nem csúszkált benne, mindig vette a töltést. Tároló rekeszek hada található még az első ülések előtt, de van például a két első ülés között egy tárolórekesz, amit akár ki is vehetünk, ilyenkor simán hátra lehet lépni a két ülés között. 230V-os csatlakozót is kérhetünk az utas ülés lábához. Ezt az opciót mi bepipáltuk, bár ára kissé borsos, 259 ezer forint.

A vezető ülésből nézve ötletes megoldás az, hogy az A-oszlop gyakorlatilag ketté van osztva és egy kis ablak található ott. Ezzel az első holttér minimálisra csökken. 

Hátra beülve fejedelmi hely fogad minket. Az első ülésekbe kis tálcák vannak beépítve, amiben található italtartó, és méretes felület akár egy laptopnak is.

USB-C töltőportok minden utas oldali ajtóban vannak a tárolórekeszekben, így a telefontöltés kényelmesebb, mint ha középről kellene áthúzni a töltőkábelt. A hátsó üléssor is csúsztatható, illetve osztottan dönthető. A csomagtér kettős padlólemezének köszönhetően a döntött ülések pont síkba fekszenek a kiszerelhető csomagtér platformmal. De mi is ez a felület? Iszonyat jó ötlet volt a mérnököktől, hogy ezt az emelvényt kiszerelhetőként beépítették a PRO verzióba. (Cargo-ban nincs) Ameddig a döntött ülésekkel egy síkban hatalmas rakodó felületet kapunk (2123L), és akár egy felfújható ágyat is magunkkal vihetünk, addig a csomagoknak is marad hely a csomagtér teljes méretében, nagyjából 25cm magasságig.

A hely tökéletes kihasználásához jár az autóhoz több tárolórekesz is, amit ez alá az extra platform alá terveztek.

A csomagtér amúgy normál állapotban is jelentős méretű. 1121 liter áll a rendelkezésünkre a pakoláshoz. Az autó beltere véleményem szerint úgy lett tervezve, hogy még egy üléssor is beférjen akár (vagy a 2024-ben megjelenő hosszított tengelytávú verziónál lesz is), és így 7 vagy 8 személyessé válik a kis partibuszunk. Erről árulkodnak a csomagtér oldalfalán található kis puha műbőr könyöklők is.

A Cargo verzióban a hátsó csomagtér jelentősen egyszerűbb. Úgy alakították ki, hogy 2db EU raklap beférjen a raktérbe. Behelyezését talán egyedül a felfelé nyíló hátsó ajtó nehezíti. 

A beltér anyaghasználata összességében kellemes, bár vannak kopogós műanyagok, de nem is egy Multivan-ről beszélünk. A külső színek elérhetők a beltérhez is, bár akkor ahogy néztem a konfigurátort, nem lehet sötét belső kárpitot választani. Reméljük nem kényes az anyag. A tesztautón nem látszott használati nyom.


Apró figyelmességek a csavar takaró műanyagokra nyomott smile ikonok, vagy a beszállást könnyítő kapaszkodók a B-oszlopon, pont, mint a régi T modellekben.

A beltérhez és az központi rendszerhez mi bepipáltuk az Infotainment és az Interieur Style csomagot. Ezek 900 és 842 ezer forint, és tartalmazza az ülés és kormány fűtést, ambiente light-ot, SEAQUAL szövet üléseket, szőnyegpadlót, 9 hangszóróst hangrendszert és a vezeték nélküli CarPalyt, és még sok apróságot. 

Ha már így statikusan körbejártuk, most már vigyük is el egy körre, és nézzük meg a menettulajdonságait.

Utazás az élet

Beülsz, rálépsz a fékpedálra, irányt váltasz és tiéd a világ. Az ülés pozíció tökéletes a vezetéshez. Egy fotelból irányítod az autót. Körülötted csekély holttér, szinte mindent látsz. 

Már csak az hiányzik, hogy betedd a Buffalo Soldier-t kopp hangerőn, bedobd a szörföt, gyújts egy cigit, és felejtsd el minden gondod. Na a cigi kivételével mi is ezt tettük, és a legközelebbi vízpartot vettük célba. Sietni nem kell, minek, ha oda érünk, ki kell szállni a kocsiból…

Az ID.BUZZ hátsó kerék meghajtású, és lakossági célra csak a PRO modell érhető el, ami 204LE teljesítménnyel és 310Nm nyomatékkal van megáldva. Dinamikusan mozgatja a 2459kg nettó tömegű autót. Nagynak tűnik a kocsi, de nincs 4,8m hosszú. Pontosan 4712mm, szélessége 2212mm tükörrel, és magasságai is befér 2m alá (1927mm). Össz tömege 3t lehet, így max. 616kg-mal terhelhetjük a kocsit. Jó hír viszont, hogy rendelhető rá gombnyomásra előcsalogatható vonóhorog, ami további 1000kg hasznos teher szállítását teszi lehetővé.

 
A padlólemezbe épített akkumlátor Lithium-Ion kémiájú 400V-os rendszer, ami 288 cellából áll. Teljes kapacitása 82kWh, amiből az utazásra 77kWh használható ki. Hogy ez mire is elég? Gyakorlatilag mindenre. A teszt alatt 1662km-t utaztam a kocsival 6 nap alatt. A teljes teszt fogyasztása 20.5kWh/100km lett, ami egy közel 3 tonnás kisbusztól nem, hogy jó, hanem egyenesen meglepő. Néztem videós teszteket, és ott mindenkinek 24-27kWh/100km-t fogyasztott. Tiszta autópályás használat mellett valószínű, hogy ezt az értéket kapjuk.

Első út alkalmával úgy terveztem, hogy teljesen lemerítem a kocsit, és ezalatt meg is ismerkedem a rendszereivel. 100% töltöttséggel vettem át, és 398km-t tippelt az óra. Elindultam és gyakorlatilag a Balaton déli partján körbe autózva értem haza a Somlóra úgy, hogy maradt 5 %-om és 22km megtehető hatótávom. Ebben a távban volt kb. 110km autópálya, és déli part 50-90 közötti, majd utána 90-100 közötti tempó a Balcsit elhagyva. Így összesen 322km-t tudtam megtenni. Azt megszokhattuk, hogy az ID család autói egész jól tippelik a hatótávot, így amit kiír, azzal nagyjából lehet is számolni. Őszinte leszek, kurvára meglepődtem, hogy ennyit el tudtam vele menni. Úgy készültem, hogy a balatonkeresztúri Ionity állomáson már rá kell „slagozzak” kicsit a kocsira, hogy hazaérjek.

A teszt alatt sokfelé jártunk a kocsival, soha nem volt bennem félsz, hogy nem érek oda valahova. Külföldre is bármikor elmennék vele, mivel az Ionity meg a Fastned hálózatán 175kW töltésteljesítménnyel el lehet menni akár az óceánig is. 300km-ként egy 15-20 perces megálló beiktatása nem a világ. Elektromos autós körökben már megszokott, a belső égésű károgókkal meg nem foglalkozunk. Ők tankoljanak továbbra is 5 perc alatt 1000km-t. 

A gyors DC töltés mellett 11kw-os AC töltést is tud az autó, így teljesen lemerülve akár 6-7 óra alatt is fel tud tölteni a kocsi otthoni hálózatról. 

A vezetéstámogató rendszerek ismerősek voltak a korábban tesztelt ID kocsikból. Adaptív tempomat, sávtartó rendszer, táblafelismerés, parkoló asszisztens, és az összes 3 betűs biztonsági rendszer elérhető az ID.BUZZ-hoz. Mi az extra listán a Vezetőasszisztens csomag 2.-t pipáltuk be, ami annyival másabb, mint az 1., hogy ebben van a kulcs nélküli nyitás-zárás és az indítás is. Ennek felára. 905 ezer forint. 
Így gyakorlatilag megérkeztünk a legsarkalatosabb ponthoz az autónál. Ez pedig az ára.

Az alap ár 27.308.810 Ft (2023.11.hó elején). A tesztautó konfigurációja 37 millió felett volt kicsivel. Amit mi összekonfiguráltunk, az pedig 31.651.237 Ft. Ebből még talán tudunk valami kis kedvezményt kiharcolni, hogy 30 millió környékére odaérjünk, de 30 alá nem látom, hogy ezzel a felszereltséggel oda tudunk érni. (Ha van olyan kereskedő, aki tud, ne habozzon, jelentkezzen!)

Az ID.BUZZ jelenlegi leggyengébb pontja így az ára. Konkurencia nincs, vagy még nem jelent meg a Mercedes személyében. Az viszont más kategória, így nem említeném egy lapon őket, amúgy is valószínű, hogy drágább lesz. 

Az ember, ha a szívére hallgat akkor nem tud racionális döntéseket hozni. Mi most ezt tettük. A koncepció megjelenése óta várjuk ezt az autót, ami az életünk, utazásaink megkönnyítésére ideális partner. Mellette jópofa, bohém. 

Más alternatíva nem létezik ilyen minőségben és technikai paraméterekkel. Tudja ezt nagyon jól a VW is. Ki is használja. Vágyott tárgy lett a családban az ID.BUZZ, és gyanítom nem vagyunk egyedül a bolygón ezzel az érzéssel. Miért is dolgozna az ember keményen, ha nem azért, hogy a vágyait megvalósítsa. Mi most ezt tesszük.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!