A BBC brit közszolgálati médiatársaság hétfői beszámolója szerint a bajor autóipari óriáscég 600 millió fontos (270 milliárd forintos) beruházásra készül Oxford mellett működő gyárában, ahol 2026-tól két Mini-modell, a klasszikus Mini Cooper és a nagyobb méretű Mini Aceman elektromos változatának gyártása kezdődhet, 2030-tól pedig kizárólag elektromos modellek fognak itt készülni.
A nagyszabású fejlesztésből jut a délnyugat-angliai Swindonban működő BMW-üzemnek is, ahol az új elektromos Minik karosszéria-részegységei készülnek majd.
Stefanie Wurst, a Mini márka vezetője szerint a Mini tisztában van a történetével – „Oxford a márka szíve és az is marad”. A vezető örül, hogy a két új, teljesen elektromos Mini modellt – a Mini Coopert és a mini Acemant – szintén Oxfordban gyártják majd, ami megerősíti, hogy úton halad a Mini a teljesen elektromos jövő felé. „A helyi károsanyag-kibocsátásmentes járműveink iránti továbbra is nagy kereslet mutatja a globális MINI-közösség nyitottságát az elektromobilitás iránt, amelyet Oxfordnak köszönhetően is optimálisan ki tudunk majd szolgálni.”
Néhány héten belül ez a második olyan jelentős beruházási terv, amelynek célja az elektromos járművek nagy-britanniai gyártásának felfuttatása.
Júliusban a Jaguar Land Rover (JLR) brit járműgyártó csoport indiai tulajdonosa, a Tata Motors jelentette be, hogy hatalmas akkumulátorgyárat épít Angliában. Az üzem a délnyugat-angliai Somerset megyében, Bridgwater városának közelében épül fel, a gyártás várhatóan 2026-ban kezdődik. A cég 4 milliárd fontot (1800 milliárd forintot) fordít az angliai akkumulátorgyár felépítésére.
Az üzem kezdetben a Jaguar Land Rover elektromos modelljei – köztük a Range Rover, a Defender, a Discovery és a különböző Jaguar-modellek – számára gyárt akkumulátorokat, de később más márkák gyártóival is szállítási szerződéseket kíván kötni.
A Tata angliai gyára kezdetben évi 40 gigawattóra akkumulátorkapacitást tud majd előállítani, csaknem a felét annak a kapacitásnak, amelyre iparági becslések szerint a nagy-britanniai elektromosjármű-gyártásnak 2030-ra szüksége lesz.
A brit kormány eredeti tervei szerint 2040-től csak elektromos, illetve hibridüzemű autók és kisteherautók kerülhettek volna forgalomba Nagy-Britanniában. Az új benzin- és dízelüzemű személyszállító járművek és kisteherautók értékesítési tilalmának határidejét azonban három éve egy évtizeddel korábbra, 2030-ra hozták előre, és 2035-től tilos lesz a hibrid meghajtású autók és furgonok forgalomba helyezése is.