A buszokkal történő személyszállításban a Mercedes-Benz Citaro már sok országban, köztük Magyarországon is kiválóan vizsgázott. Így igazán nagy volt az öröm, amikor 2018 nyarán bemutatkozott az elektromos változat is ami az eCitaro nevet kapta. Ráadásul a bemutató után néhány hónappal már élesben mutathatta meg Hamburg utcáin, hogy mit tud az új elektromos eCitaro.
Ahogy teltek az évek, úgy jelent meg egyre több városban az eCitaro és annak csuklós változata, az eCitaro G, amit 2020-ban mutattak be és a világon elsőként akár szilárdtest akkuval is rendelhető volt.
Most pedig újabb technikai finomsággal kápráztatja el leendő vásárlóit a Daimler Buses terméke, ugyanis itt a hidrogén üzemanyagcellás erőforrással kiegészített eCitaro, amiben a hidrogénes egység hatótávnövelőként van jelen. Ennek eredményeként az elektromos busznak nem szükséges töltés miatt megszakítania az útját, a hatótávnövelő biztosítja a szükséges energiát, míg nem kerül töltőre az elektromos eCitaro busz.
Az újdonságot a Global Public Transport Summit kiállításon mutatta be a Daimler, amiről egyébként május végén már beszélt a vállalat az érdeklődőknek. Ekkor jelentették be először, hogy az új eCitaro a Mercedes-Benz harmadik generációs lítium-ion akkumulátorait kombinálja majd az üzemanyagcella előnyeivel. Szólóbuszként a modell három akkumulátormodult kap, amelyek együttes kapacitása 294 kWh. Csuklós autóbuszként ez akár négy modul is lehet, együttesen 392 kWh kapacitást biztosítva. Az üzemanyagcella mindkét változat esetében 60 kW teljesítményű és a Toyotától származik.
A Daimler Buses a szóló eCitaro mellé 350, míg a csuklós változathoz 400 km hatótávot ad meg, amit a hidrogénes erőforrás ki is tud így tágítani, amennyiben szükséges.
„Az új eCitaro ideális kiegészítő lehet azoknak a közlekedési vállalatoknak, amelyek már meglévő akkumulátoros elektromos flottával rendelkeznek és hosszabb útvonalaikat újratöltés és további buszok járatba állítása nélkül szeretnék lebonyolítani.”
Magával az üzemanyagcellával kapcsolatban a Daimler Buses azt írja, hogy egy „kipróbált és tesztelt modul” teljesít szolgálatot a buszokban – nevezetesen egy második generációs Toyota üzemanyagcella nagy teherbírású változatban, 60 kW maximális teljesítménnyel. Ezt az ideálisnak számító 20 kW-os tartományban működteti a busz rendszere, 400 és 750 V közötti tartományban. A mintegy 240 kilogramm tömegű modul közvetlenül a szólóbusz első tengelye mögött, illetve a csuklós busz esetében a jármű tetejének hátsó részén kapott helyet. A gyártó állítása szerint a modul hatótávolság-növelőként való használatban körülbelül 40 000 óra élettartammal rendelkezik, ami hét-tíz éves élettartamnak felel meg. A modul a hidrogénjét (gáz halmazállapotú és 350 bar nyomású) 4-es típusú, egyenként 5 kg-os tartályokból kapja, amelyek szintén a tetőre vannak felszerelve. A hidrogénes eCitaro elérhetőségéről és árairól egyelőre nem beszélt a Daimler Buses.