Norvégia kapcsán ma már senki nem lepődik meg, ha azt hallja, hogy az új személyautós eladásokban egyre nagyobb az elektromos meghajtású modellek aránya. Azonban egyre közeledünk ahhoz a ponthoz, hogy a tisztán belsőégésű motorral hajtott modellek teljesen eltűnnek az új eladásokból.
Ezúttal a norvég Tek.no írt egy összegző írást arról, hogy miként állnak most a dolgok az észak-európai országban. A lényeget rögtön mondom is, ami szerintem senkit nem fog meglepni: a legnépszerűbb autó a Tesla Model Y. Úgy tűnik, hogy hozza az Y a típustól elvártakat, hiszen a 2023-as év első negyedévében ez lett a világ legnépszerűbb személyautója, minden hajtáslánccal szerelt autót alapul véve, vagyis a Toyota Corolla bebetonozott első helyét is sikerült megkaparintania a Tesla Model Y-nak.
Norvégiában sokáig a Volkswagen ID.4 SUV volt a piacvezető, ám ahogy egyre több Model Y vált elérhetővé és nem mellékesen jelentősen olcsóbbá is világszerte, a trónfosztás Norvégiában sem volt többé kétséges. Pedig a Volkswagen is nemrég jutott túl a németországi üzemeiben az alkatrészhiány miatt bevezetett gyártási korlátozásokon és a termelés üteme visszatért a normális kerékvágásba. Sajnos azonban ez sem lett most elég. Alább a legnépszerűbb norvég elektromos modellek ranglistája és ha megnézzük a Model Y és a Volkswagen ID.4 közötti különbséget, aligha tűnik ledolgozhatónak az előny innen már:
Modell | 2023 május | 2023 évközi |
---|---|---|
Tesla Model Y | 2691 | 12 328 |
Volkswagen ID.4 | 738 | 2712 |
BMW iX1 | 594 | 1197 |
Toyota RAV4 | 580 | 1139 |
Volvo XC40 | 539 | 2398 |
Skoda Enyaq | 504 | 1750 |
Audi Q4 e-tron | 386 | 1191 |
Ford Mustang Mach-E | 372 | 1132 |
Toyota Yaris/Yaris Cross | 363 | 1399 |
Volkswagen ID. Buzz | 308 | 782 |
Toyota Corolla/Corolla Cross | 295 | 1038 |
Hyundai Ioniq 5 | 270 | 701 |
Audi Q8 e-tron | 257 | 511 |
Volkswagen ID.3 | 256 | 1895 |
Toyota C-HR | 251 | 480 |
Volvo C40 | 248 | 695 |
Hyundai Kona | 221 | 721 |
Nissan Ariya | 215 | 799 |
Toyota bZ4X | 208 | 2180 |
Nissan Leaf | 200 | 1094 |
Mára ott tartunk, hogy 100 új norvég eladott autóból 97 valamilyen formában elektromos. Ami még érdekesebb, hogy az országban ma már gyakorlatilag nincs is csak tisztán benzines vagy dízel autóeladás. A fennmaradó, nem tisztán elektromos autók közül az eladások 16%-a hibrid és 2,1%-uk tisztán dízel, 1,2%-a pedig benzin meghajtású. Ezek a számok 3,7%-kal, illetve 4,2%-kal alacsonyabbak az előző év azonos hónapjához képest.