Úgy tűnik, hogy az elektromos személyautók és kamionok után a repülőgépek kerülnek bele a technológia váltás célkeresztjébe. Ezúttal egy újabb akkugyártó és fejlesztő vállalat, a Northvolt jelentette be, hogy olyan akkucellák fejlesztésébe kezd, melyeket elektromos meghajtású repülőkhöz lehetne használni.
Amikor 2020-ban Elon Musk akkumulátor-alapú elektromos repülőkről beszélt, sokan csak legyintettek és egy hóbortos milliárdos megszólalásának nyilvánították a meglátásait. Pedig Musk már akkor azt mondta, hogy három, vagy négy éven belül komoly jelei lesznek a repülőgépipar átalakulásának ebbe az irányba.
Ennek előfeltétele a minimum 500 Wh/kg energiasűrűség elérése az akkugyártásban. Itt van 2023, vagyis három évnél járunk Musk szavai után és a kínai CATL nem rég jelentette be, hogy még idén el tudják kezdeni annak a cellának az autóiparra szabott változatát, ami tudja az 500 Wh/kg-os értéket.
A kínaiak után pedig itt a következő játékos a témában, ezúttal egy európai gyártó, a Northvolt. A svéd vállalat folyamatosan fejlődik és a startup jelleget régen levetkőzte, ma már ott tart, hogy a gyártáson és fejlesztésen túl autóipari beszállítóként dolgozik a legnagyobb európai autómárkáknak. Ezen kívül az akkumulátorok újrahasznosításában is jelentős szerepet játszik. A Northvolt legújabb sajtóanyaga alapján pedig a következő célpont az ég.
A fejlesztési folyamatot a Northvolt leányvállalata, a Cuberg vezeti, amely anyavállalata szerint a tavaly nyáron közzétett és jóváhagyott teljesítményadatok alapján minden eddiginél közelebb áll a teljesen integrált lítium-fém akkumulátor-rendszer tömeges méretű gyártásához.
A tasakos kivitelű cellákat tehát a Cuberg gyártja, 20Ah kivitelben. Ezekből a cellákból pedig olyan modulokat képesek építeni, melyek 280 Wh/kg fajlagos energiát és 320 Wh/L energiasűrűséget nyújtanak. Összehasonlításképpen a CATL fent említett cellái 500 Wh/kg energiasűrűséget ígérnek. A Cuberg fő feladata innentől most a cellák tömegének redukálása. Hogy a későbbiekben terveznek-e az energiasűrűség további növelésén is dolgozni, az egyelőre kérdéses.
„A légiközlekedési ipar folyamatosan tisztább energia- és meghajtási formákat keres, de a repülőgépgyártókat visszatartja a jelenleg elérhető lítium-ion akkumulátorrendszerek súlya és éretlensége. Új programunk révén olyan akkumulátorrendszereket építünk, amelyek megbízható és teljes körű megoldást kínál és nem mellékesen a világ egyik kiemelkedő akkumulátorgyártója áll mögötte.”