Nem igazán kedvelem az alacsony, szedán kialakítású autókat, inkább a crossoverekben, SUV-okban érzem otthonosan magam. Jobban belegondolva mindez talán betudható a három évnyi Model 3-ban töltött időnek. Férfiasan bevallom, hogy a Model 3 nekem kicsi és az ülése rettentően kényelmetlen volt. Volt alkalom, hogy egy hosszabb út után néhány nappal 2-3 napos térdfájás jött rám és nem tudtam eldönteni, hogy mi lehet az oka. Most már rájöttem – hát az autó, mert az EQB-re váltás után egyszer sem éreztem hasonlót. Pedig nagyon sok kilométert megtettem az EQB-vel az elmúlt hónapokban.
Ahogy egyre több Mercedes-Benz EQE modellt láttam az utakon leküzdöttem a szedán „ellenességem” és egyre jobban felszínre tört bennem a vágy, hogy ki kell próbálnom. Idevele, most! Baromira megtetszett az EQE formája. Leszámítva egy-két dolgot, amit később elárulok.
Abban a szerencsés helyzetben lehetek, hogy a Pappas Auto-val immáron baráti kapcsolatot ápolunk és Hunyadi úti telephelyen szinte az összes Mercedes modell megtalálható a tesztflottában. Nagy igényeim nem voltak, de mikor „elsírtam a vágyaim” egyből a legerősebb, 625 lóerős Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+-t írták ki nekem. Kár volt 😀
Az EQE ugyan azon az EVA2 platformon kapott helyet, mint a bátyja az EQS. Így az EQE egyáltalán nem kicsi, ugyanis közel 5 méter hosszú, majdnem 1961 mm széles, 1512 mm magas és 3120 mm a tengelytávja, súlya pedig 2525 kilogramm. A 0,22-es CW érték mindössze két századdal rosszabb az EQS-hez képest. A formavilág hasonló az EQS-hez, de mégis sokban különbözik az EQE a nagyobb testvértől. Első, talán legszembetűnőbb különbség, hogy az EQE első lámpái között nincs fényhíd, amit egy kicsit hiányolok. Szerintem baromi jól mutat a többi EQ modellen ez a csík. Sajnálom. A másik legszembetűnőbb változás az az EQE sportosabb és kecsesebb vonalainál keresendő.
A grafit-szürke metálfénnyel ellátott EQE AMG már alapjában egyfajta tekintélyt sugall a króm pálcákkal ellátott teljesen fedett hűtőmaszkon. A 21″-os Y-küllős AMG Aero felnik, az alatta megbúvó AMG féknyergek és az ízlésesen megtervezett de mégis diszkrét hátsó szárny mind-mind arról árulkodik, hogy ízig-vérig sportos elektromos autóval van dolgunk.
Alapesetben 460 kW és 625 lóerővel a Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ mindössze 3,5 másodperc alatt futja a 0-100-as sprintet, végsebessége pedig 240 km/óra. Azonban ennél a modellnél a Pappas Auto beikszelte az AMG DYNAMIC PLUS csomagot (2,2 millió ft) mellyel a fékpedál és a gázpedál egyidejű lenyomásával előcsalogatható a RACE START mód. B R U T Á L I S!
Ezzel az opcióval már 3,3 másodperc alatt éri el az AMG EQE 53 a 100 km/órát és 1000 Nm mellett 678 lóerőt szabadít az aszfaltra a csillagos márka elektromos sportszedánja. Volt már kezem között hasonló gyorsulású elektromos modell, de az AMG EQE esetében az egész autót masszívnak és stabilnak éreztem. Míg más, amerikai márkánál ezt nem mondhattam el. Azoknál úgy tűnt, mintha nyúlna, recsegne, ropogna az egész kasztni is a gyorsulás alkalmával.
Igen, meg is tud állni ilyen sebességnél az EQE, de ha valakinek nem lenne elég a fékteljesítmény akkor 2,3 millióért rendelhet magának AMG nagyteljesítményű kerámia kompozit fékrendszert. Szériában 415 mm-es első (6 dugattyús nyergek) és 378 mm-es hátsó (1 dugattyús nyergek) tárcsákat kap a fékrendszer. Bevallom, hogy csak kétszer próbáltam ki a RACE START-ot mert bőven elég volt és nem akartam, hogy valagba rúgjon a Pappas vezetősége, mert slick-é gyalultam a 295/30-as Michelin téli garnitúrát.
Az AMG 53-as modellnél vastagabb kábeleket is beépítenek a mérnökök, hogy ne okozzon gondot a melegedés egy-egy nagyobb gyorsításnál, tempónál. Lassításnál vagy fékezésnél akár 260 kW teljesítménnyel is vissza tud nyerni az EQE a nettó 90,6 kWh-s (bruttó 100 kWh) akkumulátorába. Nem csak a légrugózás hangolása egyedi, de a kerékagyak, a lengőkarok és a stabilizátorok is az AMG változat sajátjai. A hátsó felfüggesztést tartó segédkeretek merevebben rögzítették a karosszériához a mérnökök. Továbbá alapfelszerelésként adják az összkerék-kormányzást ami jelen esetben 4,5 fok, ami extra felárért 10 fokra növelhető az applikációban történő vásárlással.
Igazi játszós autóvá alakítható az EQE AMG. De ha kell, akkor meg tudja mutatni az elnöki oldalát is. Ehhez pedig nem kell mást tenni, mint kinyitni a keret nélküli ajtókat és egyből egy hatalmas, minőségi belső tárul elénk. Az EVA2 platformnak köszönhetően fejedelmi utastérben gyönyörködhetünk az EQE esetében is. Első beszállásom alkalmával csodálkoztam is, hogy az első ülésekre játszi könnyedséggel be lehet huppanni még az én súlyommal és magasságommal is. Eközben hátul is bőven maradt hely.
Szokásos Mercedes minőség fogad a beltérben, megfejelve egy két helyen a jól ismert AMG logóval. A Burmester térhatású hangrendszer hozta a tőle elvártat. Az ülések pedig egy-egy jobb minőségű fotel érzetét keltették. Egyedül a Hyperscreen-t hiányoltam, de beértem a 12,3 és 12,8 colos OLED kijelzőkkel is.
Olvastam itt-ott, hogy a belső anyaghasználatnál recsegett néhány elem. Például mikor ki akarták nyitni a tetőablakot. Nos, megnyugtatok mindenkit, hogy az EQE-ben sem kell nyomkodni semmit, ugyanis ezek a kezelőszervek mind-mind haptikus visszajelzésű érintőgombok. Azaz nem kell ezekre hatalmas erőt kifejtetni, elég csak gyengéden odanyúlni és az azt teszi amit a vezető elvár.
Az EQE AMG megkapta az AIRMATIC légrugózást, amivel Comfort módban kényelmes ringatózást biztosít az autó, viszont amikor átkapcsoltam Sport+ módba akkor egyből sportosra hangolódott a futómű. Továbbá az AIRMATIC légrugózással tetszés szerint emelhető az autó hasmagassága és a GPS koordináták alapján mindezt meg is jegyzi az EQE. Így legközelebb nem nekünk kell megemelni egy rossz úton az autót, hanem megteszi ezt a jármű helyettünk.
A Digital Light lámpáknak köszönhetően új értelmet nyer az éjszakai vezetés, ugyanis rettentő pontossággal takarja ki a szembe jövő autókat, vagy az előttünk haladó járműveket a Mercedes lámpája. Sőt, még az útra is vetíti a fontosabb közlekedési eseményeket, adatokat. Legyen az akár egy sávváltás.
A nálam töltött időszak alatt nem terveztünk semmi hosszabb utat csak használtam az EQE-t. Egy valamire azonban nagyon kíváncsi voltam, mégpedig a tölthetőségére. Badacsonyból úgy kalkuláltam, hogy a Balatonkeresztúr melletti Ionity töltőre éppenhogy oda fogok érni. Nos, sokat nem tévedtem, mert az EQE is úgy kalkulált, hogy 2%-kal fogok a töltőre érni. Maradt 8 kilométer megtehető hatótávom és már a teknős barátomat is kidobta az EQE. Mentségére legyen szólva, hogy 2%-nál is szépen gyorsít az AMG EQE.
9 százaléknál kezdte meg az akkumulátor felmelegítését az EQE, ekkor volt 12 fokos az akku a 4 fokos hidegben. Majd mire a töltőre értem 26 fokra melegítette az akkut az autó, hogy bírja a 170 kW-os töltést.
A Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ hozta a kötelezőt az Ionity töltőn. Azaz hozta volna, ha nem lett volna hibás az a töltő amire elsőként ráálltam. A töltés indítása után egyből felszaladt a sebesség 164 kW-ra, majd egy hot-dog után látom, hogy lecsökkent a töltési teljesítmény 75 kW-ra. Vakartam a fejem, hogy ez mitől lehet. Megfogtam a töltőkábelt ami a 4 fokos hidegben szinte tűz forró volt. Akkor esett le és hallottam, azaz nem hallottam az oszlopból a kábel folyadékhűtésének a keringető szivattyúját. Átdugtam egy másik oszlopra az autót és láss csodát, ismét 164 kW körül ment a töltés. Ha jó lett volna az első töltő akkor meglett volna a papíron ígért 170 kW.
De panaszra így sincs ok, megszokhattuk, hogy a Mercedeseknél meglehetősen jó a töltési görbe. 50 százaléknál 145 kW, 70 százaléknál 111 kW míg 80 százaléknál 77 kW-tal töltött az EQE. 88 százaléknál vette vissza sebességet 50 kW-ra, ekkor volt az akkumulátor 35 fokos.
Nem csalódtam a legerősebb EQE elektromos autóban. Sőt! Egyedül a hátsó csomagtartó nyílásával nem vagyok kibékülve. Alapban 430 literes a csomagtartó azonban lehajtott ülésekkel 895 litert kapunk. Viszont így sem tudunk betenni egy méretesebb dobozt ugyanis meglehetősen szűk a nyílás. Viszont lehet vonóhorog opciót beikszelni (750 kg), ami egy hatalmas plusz pont, így 3-4 biciklit simán szállíthatunk az EQE-vel.
Sokat nem mentem az AMG EQE-vel, mindössze 823 kilométert. Azonban ez idő alatt kiderült, hogy az AMG EQE egy baromi biztonságos, gyors, erős és stabil elektromos autó. Ismét elismeréssel nyilatkozhatok a Mercedes mérnökei felé, hogy a semmiből megépítették ezt a modellt. Igaz, hogy 30,8 kWh/100km-es átlagfogyasztást produkáltam a pár nap alatt, de ne felejtsük el, hogy 0 és 4 fok között volt a külső hőmérséklet és folyamatosan eső vagy havas eső esett. Egyedül akkor volt 8 fok mikor vissza vittem a Hunyadi útra a Pappas Auto-nak az EQE-t. Persze, mindig autóleadásnál jön a jó idő!
Továbbá nem is öregapósan nyomkodtam azokat a pedálokat az EQE-ben, ugyanis nem lehet úgy vezetni ezt a gépjárművet. Ez a modell is megkívánja a sportosabb vezetést és egyáltalán nem nézi jó szemmel, ha a külső sávban kell haladnia az M7-esen. Vagy ha egy másik autó próbálja leelőzni.
Miért volt kár, hogy az AMG EQE 53 4MATIC+-t írta ki a vezetőség? Nos, újra át kell gondolnom a SUV és a szedán között született előítéleteimet. Ugyanis, ha most nyernék a lottón akkor biztos, hogy rendelnék magamnak egy ilyen modellt Manufaktur patagónia-vörös színben, Hyperscreen-el és vonóhoroggal. Nagyon jó, élhető, szerethető emellett baromi erős elektromos autó a Mercedes-AMG EQE 53. Még a csomagtartó szűk nyílásával is megbarátkoznék egy-két hét elteltével, ugyanis nem ezzel szállítanám az IKEA-s bútorokat. Vagy ha mégis, akkor csakis utánfutóval 😉