A Polestar és a Rivian szerint a villamosítás nem elég

0

Abban talán minden olyan ember egyetért, aki kicsit is aggódik a Föld ökoszisztémájáért, hogy a dolgok a jelen állás szerint nincsenek rendben. Legtöbben a személyautókat okolják a jelenlegi és a közeljövőben várható környezeti anomáliák kialakulásáért. Hogy az akkumulátor-alapú elektromos autók hozzák-e el a megváltást, abban sokan kétkednek, ám az biztos, hogy valamit tenni kell.

A Polestar és a Rivian sokat tettek az elektromos autók népszerűsítésének érdekében, legyen szó Európáról, vagy éppen az Egyesült Államokról. Ők ketten közösen egy tanulmányt készíttetek a Kearney-vel, melyből végül azt a tanulságot szűrték le, hogy amennyiben a dolgok a jelen állás szerint haladnak tovább 2050-ig, akkor az IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) szerint meghatározott 1,5 Celsius fokos hőmérsékletnövekedésnél jóval nagyobb értékkel fog szembesülni a Föld lakossága.

A személygépjárművek jelenleg világszerte az üvegházhatású gázok kibocsátásának 15%-át teszik ki. Az IPCC elhatározta, hogy 2030-ig az összes üvegházhatású gáz kibocsátását 43%-kal kell csökkenteni. Egy friss jelentés azonban világossá teszi, hogy az autóipar igencsak letért a kitűzött pályáról és sürgős intézkedések nélkül már 2035-re eléri a betervezett szén-dioxid kibocsátási határértéket és onnantól nem lesz tartható a 2050-re kitűzött cél. A borús kilátások ellenére azonban a jelentés azt sugallja, hogy az autóiparnak még mindig van esélye a pályán maradni. Az erőforrások és a fókusz átirányításával az iparág gyorsan felépítheti azt a lendületet, amely ahhoz szükséges, hogy megfeleljen a Párizsi Klímaegyezménynek.

A Rivian és a Polestar ezt a pályakorrekciót akarja elősegíteni. A fentebb linkelt tanulmány olyan adatokat használ fel az autóiparból származó kibocsátások jelenlegi pályájának modellezésére, melyek szabadon lekérdezhetők. Lényegében az autóiparnak 2035-re negatív kibocsátásúnak kell lennie, ám a belsőégésű modellek 2035-re tervezett értékesítésének megszüntetése mindezen nem fog segíteni. A Rivian és a Polestar szerint az alábbi 3 lépéssel meg lehetne oldani a problémát:

  • A belsőégésű motorral szerelt autók értékesítésének betiltásáról szóló határidő előre hozása.
  • A megújuló energiaforrások növelése az elektromos hálózatokban.
  • Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése a gyártási és ellátási láncolatokban.

„Az autógyártók különböző utakon járhatnak a márka, a dizájn és az üzleti stratégiák terén, ráadásul néhányan még azt sem vallják be, hogy a jövőbe vezető út elektromos. Úgy gondolom, hogy az éghajlati válság közös felelősség ezért túl kell látnunk a kipufogócsőből származó kibocsátásoknál. Ez a jelentés világossá teszi a most és a jövőbeni közös cselekvés fontosságát.” – Fredrika Klarén, a Pathway report egyik készítője.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!