Ötéves dízelvontatót alakítottak át elektromosra Debrecenben

0
Reklám

A Trans-Sped Csoport folyamatosan keresi és alkalmazza a logisztika hatékonyabbá, környezetbarátabbá tételét segítő megoldásokat. Újabb lépést tett ezen a területen: elektromos vontatót állít üzembe Debrecenben. Ráadásul mindezt úgy, hogy azt egy 5 éves dízelvontatóból alakította át elektromossá a Trans-Sped.

A logisztikai iparág környezetterhelő szektor, így az ellátási lánc minden szereplőjének lépéseket kell tennie annak érdekében, hogy csökkentsék ezeket a környezeti hatásokat. 

A legújabb irány az elektromos hajtáslánc üzemszerű használatának bevezetése. A Trans-Sped stratégiai partnerével, a Schaefflerrel közösen vágott bele a fejlesztésbe Debrecenben. A megoldandó feladat egy napi szintű, a gyár és a raktár közti, korábban dízelmeghajtású szállítás elektromos kiváltása volt, városi környezetben. Ez a napi 4 fordulós és összesen 95 km-t jelentő folyamatos fuvarfeladat éves szinten összesen 34 000 km megtett utat jelent, ami 40 000 kg CO2 kibocsátástól kíméli meg Debrecen városát. 

Reklám

A két vállalat az Electromega cég fejlesztésével indult el, amelyben gyári dízelvontatókat alakítanak át és szerelnek fel elektromos hajtáslánccal, kifejezetten a városi és ipari alkalmazásra. 

„Az így átalakított jármű a fenti folyamatos fuvarfeladat ellátására teljes mértékben alkalmas, a technológia bevezetése lényegesen költséghatékonyabb és éves szinten 40 000 kg CO2 és kb. 6,3 kg NOszennyezéstől mentesíti a várost. Emellett a zaj- és szállópor-szennyezés is lényegesen csökken” – mondta Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped Kft. ügyvezetője.

A Trans-Sped és a Schaeffler az év első felében kötelezte el magát a megvalósítás mellett. „A választott megoldás mellett egy jelentős érv volt, hogy ez a megoldás már 2022-ben meg tudott valósulni, és bár jelentős befektetéssel jár, de a hosszú távú gazdasági előnyök mellett a város számára is sok pozitív hatása lesz. A Schaeffler Magyarország szívesen vesz részt ilyen együttműködésben, cégünknél is nagy hangsúlyt kap az elektromobilitás és az azzal kapcsolatos innovációk, fejlesztések” – mondta Szabó Péter, a Schaeffler Magyarország ügyvezetője.

Az elektromossá alakított jármű elkészült, jelenleg már a tesztüzeme zajlik. Az új környezetkímélő vontató bevezetésével nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a szállítás okozta környezeti terhelés is csökken. Ennek előnyeit nemcsak a szerződő felek, de a tágabb értelemben vett közösség, Debrecen város lakossága is élvezni fogja.

A Trans-Sped az elektromos vontató kialakítása mellett számos területen indított fejlesztéseket a fenntartható működés érdekében.

Az elektromos hajtáslánc technológia alkalmazhatóságához a hatótávon belüli fuvarfeladat és megfelelően kiépített infrastruktúra szükséges. A kifejezetten városi közlekedési körülmények között az Euro5-ös dízelvontatók nem tudják kihozni a technológiában rejlő előnyöket.

A piacon jelenleg elérhető elektromos tehergépjárművek használata sok kompromisszumot követel, amelyek ma még nem nyújtanak üzemszerűen fenntartható megoldást a logisztikai cégeknek. Viszont vannak szolidabb alternatívák is, amelyekben gyári dízelvontatókat alakítanak át és szerelnek fel elektromos hajtáslánccal, kifejezetten a városi és ipari alkalmazásra. 

Dízelből átalakított elektromos vontató

  • Dízelvontatóként üzembe helyezve: 2017. április
  • Elektromos vontatóként forgalomba állítva: 2022. október
  • Az átalakításhoz szükséges idő: 3 hónap
  • Az átalakítást elvégezte: Electromega

Teljesítmény és erő

  • Fogyasztás dízelvontatóként: 42 l/100 km, városban
  • Fogyasztása elektromos vontatóként:  1.79 kWh/km (256 Amper/100 km) 256 Ah/100 km
  • Hatótávolság egy töltéssel:
    – rakománnyal: 100 km
    – rakomány nélkül: 200 km

Technikai paraméterek

  • Az áramot biztosítja: 6 db akkumulátor (összesen 192 kW 691,2 V, 277 Ah)
  • Motor:  316 lóerő
  • Váltó: fokozatmentes, valójában nincs váltó a járműben, a motor direkthajtással van a differenciálműhöz kötve
  • Teljes töltési idő 0-ról: 5 óra
  • Átlagosan megtett távolság: napi 4 fordulós fuvarfeladat,  ~95 km/nap
  • Éves futás: 34 000 km

Környezeti előnyök

  • Várható átlagos széndioxid-kibocsátás csökkenés: 40 000 kg CO2, kb. 6,3 kg NOszennyezéstől mentesíti a várost
  • a zaj- és szállópor-szennyezés is lényegesen csökken

A Trans-Sped Kft. Magyarország egyik legnagyobb magyar tulajdonban lévő logisztikai vállalata Komplex logisztikai szolgáltatásokat nyújt az ország egész területén: 16 regionális központtal gondoskodnak a megrendelők gyors és hatékony kiszolgálásáról, legyen szó fuvarozásról, szállítmányozásról, raktározásról, vagy akár vámügyintézésről, termelési, illetve értéknövelő logisztikai tevékenységekről.

Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!