A NIO akkucsere állomása elfeledteti az e-autótöltést

0

A NIO elektromos autójával és az akkucsere állomásaival szinte úgy közlekedhetünk hosszú távon is akárcsak egy belsőégésű autóval.

A kínai NIO vásárlói bizonyára a legnagyobb elégedettséggel használják a vállalat akkucsere állomásait, melyek mára Kína-szerte megtalálhatók. Az akkumulátorcsere állomással gyakorlatilag pár perc alatt teletöltött akkuval folytathatja útját az, aki betér egy ilyen állomásra. Eddig a konkrét alkalmazási területről, vagyis a hosszútávú utazás során végrehajtott cseréről nem igazán lehetett értelmes tartalmat találni. Most azonban az ismert norvég tesztelő, Bjørn Nyland ezt is kipróbálta.

Szerencsére ehhez nem kellett Kínába utaznia, hiszen a NIO automata csereállomásaiból kettő is található Európában. Természetesen nem áll meg itt a hálózat növekedése, ez a két akkucsere állomás egyelőre csak a kezdete valami hatalmas dolognak.

Az első két európai akkumulátorcsere állomás egyelőre csak Norvégiában létezik. Ez elsőt (Kjellstad) idén januárban, a másodikat (Svarthagsveien) pedig augusztusban adta át a NIO az elektromos autósoknak. Bjørn Nyland munkásságáról többek között azt érdemes tudni, hogy rendszeresen elvégzi a nála lévő elektromos autókon az 1000 km-es tesztjét, melyet ezúttal egy NIO ES8-cal is megcsinált. A szokásosnak mondható töltések helyett pedig az akkumulátorcsere állomásokat használta a YouTuber.

Bjørn korábban is tesztelte már ugyanígy az ES8-at, ám akkor csak töltéssel tudhatta le az 1000 kilométeres távot. Az akkor eredmény 11 óra és 25 perc volt, ami messze nem a legjobb eredmény. Azonban ezúttal a két állomással számolt az útvonal és rögtön közel jobb eredmény jött ki. Mindössze 9 óra alatt teljesítette az 1000 kilométeres etapot a norvég.

Az út megtételekor az átlaghőmérséklet 22 fok volt, az átlagos energiafelhasználás 280 Wh/km. Csupán 3 cserével lehozta Bjørn az 1000 km-t, átlagosan 250 kilométerenként.

„Ez az 1000 km-es kihívás egy egyedülálló teszt (inkább időre, mint kényelemre optimalizálva), amely kibővíti tapasztalati ismereteinket az elektromos járművekről és bepillantást enged abba, hogy egy tapasztalt sofőr fizikailag mit tud megvalósítani egy sűrű egyenáramú gyorstöltési/akkumulátorcsere-infrastruktúrával rendelkező országban.”

Alább a lista, melyeken a résztvevő autók láthatók és az eredményeik. Látható, hogy az akkucsere állomások miatt gyakorlatilag behozhatatlan előnyre tesz szert minden NIO elektromos autó.

Pontos eredmények (Bjørn Nyland szerint):

  • Indulás: 100%-os töltöttségi állapot (SOC)
  • Hőmérséklet: 20-24°C (átlagosan 22°C)
  • Teljes idő: 9 óra 0 perc
  • Átlagsebesség (összesen): 111,1 km/h
  • Átlagos energiafogyasztás: 280 Wh/km
  • A töltési megállóhelyek száma: 3
  • Átlagos távolság az akkumulátorcserék között:
    Összesen: 250 km
    A kezdeti szakasz nélkül: 234 km

Akkumulátorcsere:

  1. 299 km megtétele után
  2. 537 km megtétele után
  3. 776 km megtétele után

A fenti eredményeken túl azt is érdemes tudni, hogy egy bérelt akkuval vásárolt e-autó jelentős árelőnnyel indul egy saját akkupakkos darabbal szemben. Hiszen itt a legdrágább komponenst marad ki a matekból. Egy 70-80 kWh kapacitású egység ára akár 1,5-2 millió forint is lehet, amit nagyjából sosem lehet behozni a havi bérleti díjjal.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!