Játékautó egyszerűséggel gyártja a Tesla az autóit

0

Sok mai autógyártó keresi a választ arra, hogy a Tesla miként képes hetente annyi elektromos autót legyártatni egyetlen üzemében, mint amennyit a kíváncsiskodó márka tud prezentálni jó esetben egy hónap alatt. A kulcs itt az optimalizálás és a váratlan helyzetekre való gyors reagálás, melyek mestere a Tesla. Mindez pedig meg is látszik a gyártási darabszámokon.

Ennek az optimalizált gyártásnak lett nemrég igen hangsúlyos eleme az úgynevezett Giga Press eljárás. A Tesla elképzelése az, hogy a hagyományos autógyártási technológiákkal szemben a váz elemeit nem nagyobb lemezekből kivágott, egyesével formázott több száz kis darabkából hegesztenék össze. A szabadalmi kérelemben megjelent képek alapján a Tesla egy hatalmas öntőgépet használ, mely egyetlen munkaállomáson belül, egy darabból formázná meg az autó vázát. Az első üzem, ahol ez az új technológia a gyakorlatban is bemutatkozhatott, az a fremonti gyár volt még 2020 augusztus végén.

A Tesla az IDRA öntőgépeivel egy-egy darab nagy méretű, vékony falú alumínium öntvénnyel fogja helyettesíteni az egész első és hátsó teherhordó szerkezetét az elektromos autónak. Ezeket eddig darabonként több tucat préselt lemezből hegesztették össze. Mind az egyes lemezek présszerszámai, mind a hegesztő cellák nagyon komoly beruházást igényelnek az autógyártásban. Ezt váltják ki a Giga Press megoldással. A gépekre megadott nyomóerő pedig valójában összeszorító erő, mely ellentart a nyomás alatt beinjektált, “belőtt” olvadt alumínium nyomásának, miközben az szétterül a nagy felületű öntőformában. Ezen komoly összeszorító erő, illetve a nagy méret miatt hívják Giga Press-nek.

A technológia azóta beköltözött más Tesla gyárakba is, a végeredményt pedig ezúttal a Tesla örökítette meg egy videóban, amit fel is tettek a Twitter csatornájukra. A videó alatt az olvasható, hogy „A hatalmas öntőgépeinkkel képesek vagyunk teljes méretben ugyanúgy igazi autókat gyártani, mint ahogyan a játékautók is készülnek.”

A Teslának már összesen nyolc ilyen présgépe van, amelyeket a Model Y-t építő austini és berlini gyáraiban telepítettek. Kevesebb mint két percet vesz igénybe minden egyes alvázrész elkészítése. Más gyártó is ácsingózik már erre a technológiára, de az IDRA szerint hiába készítik el ők a gépeket, ha a szükséges mérnöki és szellemi tőke nem áll rendelkezésre ezeknél a vállalatoknál.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!