Norvégia így nem támogatja a drága elektromos autókat

0

Norvégiában az elmúlt hetekben egy igen érdekes jelenség kezdte felütni a fejét, ami most újabb fordulatot vett. Az események alapja az a kormányzati terv, hogy megszüntessék az elektromos autók után járó kedvezményeket. Ugyanis a döntéshozók szerint ezen elektromos autók népszerűsége olyan szinten van, hogy nem szükséges a további pénzügyi támogatás.

Nem pazarolták az időt a norvég döntéshozók, élükön a Közlekedési Minisztérium vezetőjével, aki Jon-Ivar Nygård. A napokban megjelent a hír arról, hogy megszületett a kormányzati döntés a témában.

Rögtön a közepébe csaptak a törvény alkotói, hiszen az új autók vásárlásánál csaptak oda azzal, hogy az új e-autók után járó adókedvezmények mértékét módosították. Nem jár már ilyen támogatás azon elektromos autók iránt, melyek ára 500 000 korona fölötti sávban helyezkedik el. Ez nagyjából 18,9 millió forintnak megfelelő összeget jelent. Akik próbálnak józan döntést hozni egy új autó típusának kiválasztásakor, azoknak nagyon ezután sem kell tartaniuk attól, hogy baj lesz, ugyanis egy Volkswagen ID.3 Pro (58 kWh-s akkupakkal) 372 200 koronába kerül.

A félmilliós plafon felett pedig sávos adózás veszi kezdetét. Vagyis minél drágább az autó vételára, annál magasabb adótartalom rakódik rá. Az elektromos járművek forgalmi adója az új rendszerben dinamikus lesz. Azaz minél drágább egy elektromos autó e felső határ felett, annál magasabb áfa terheli a következő évtől. Ezzel egy időben Norvégia támogatási rendszert indít az áfamentesség felváltására is. A fenti törvénymódosítás 2023. január 1-től lép életbe.

„A tisztán elektromos autók az alsóbb ársávokban kapnak csak támogatást, így minél drágább elektromos autót vásárol valaki, annál több áfát kell fizetnie. Ma már minden árkategóriában vásárolhatunk nagy hatótávolságú elektromos autókat. Ezért úgy gondoljuk, hogy úgy helyes, ha azok, akik a legdrágább autókat választják, nagyobb adót is fizetnek a közösségnek.” – Trygve Slagsvold Vedum, Pénzügyminiszter.

A törvény konkrétumai kidolgozás alatt állnak, de a norvég sajtó úgy kalkulál, hogy egy 600 000 koronás autó esetében nagyjából 25 000 korona adót kell kifizetni pluszban. Nagyjából 4 százalék körüli összeget. Az 1 millió korona feletti autók esetében már 12,5 százalékos lenne az adókulcs. Norvégiában az ottani Általános Forgalmi Adó mértéke 25%.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!