Olcsóbbak lehetnek az elektromos kamionok, mint a dízel társaik

0

Az elektromos kamionok ma még fura szerzeteknek tűnhetnek, hiszen eleve nagy tömegük megmozdításához elég combos kapacitású akkupakkok kellenek, melyekkel még tovább nőhet az öntömeg. Pedig létjogosultságuk lenne, főleg amikor lakott területeken hajtanak át.

Megoldások ma is léteznek erre a problémára, elég csak a Mercedes elektromos kamionjaira, vagy éppen a Volvo Trucks ténykedésére gondolnunk. Utóbbi egyébként tavaly az európai elektromos kamion-piac ásza volt. Jó tudni, hogy csak tavaly 346 darab új elektromos kamion került az európai kontinens útjaira, ráadásul a 16 tonnánál nagyobb kategóriában. Az elektromos Volvo kamionok 42 százalékát vittek el ebből Európában, vagyis konkrétan 145 darabot.

Hasonló a helyzet az Egyesült Államokban is és ha valóban beindul a Tesla Semi kamionjának forgalmazása, akkor igazi robbanás előtt állhat az áruszállítás ezen formája. Egyébként ezt nem csak én látom így, hanem az Egyesült Államok Energiaügyi Hivatala is. Szerintük 2035-re a közepes és nagy méretű elektromos meghajtású kamionok ára egyenértékű, vagy még alacsonyabb is lesz, mint egy belsőégésű erőforrással szerelt ilyen jármű. De már 2030-ra is jelentős előrelépést várnak az árak és az üzemeltetés területén a hivatal elemzői.

Erről az okfejtésről persze egy tanulmány is született, ami bár angol nyelven van, de aki érti, érdemes átfutnia. Az elemzés lényege tulajdonképpen azt mondja ki, hogy az akkumulátor-alapú elektromos kamionok már 2030, míg a legalább 500 mérföldet, vagy annál kevesebbet megtenni képes változatok 2035 után már egy árban lesznek a mai belsőégésű társaikkal. A tanulmány persze ezen az 500 mérföldes hatótávolságon is átnézett, szerintük itt már majd a hidrogén-alapú üzemanyagcella lesz a nyerő. Az ilyen kamionok szintén egy árban lehetnek majd a belsőégésű kivitelkével. A tanulmány állítása szerint az évtized végére akkora mértékű fejlődés lesz majd ezen technológia terén, hogy bőven tudni fogják hozni addigra a ma elvárt igényeket az elektromos kamionok és az árak is be fognak esni ennek következtében.

Számítások szerint a közepes és nehéz tehergépjárművek az utakon közlekedő járművek kevesebb mint 5%-át teszik ki, de a közlekedési szektor kibocsátásának több mint 20%-át adják, amely jelenleg az Egyesült Államok üvegházhatású gázkibocsátásának több mint egyharmadáért felelős.