Az elektromos autók egyik legfontosabb ismérve, hogy mekkora távolságot tudnak elmenni egyetlen töltéssel. A belsőégésű autók esetében ez nem igazán releváns kérdés, hiszen köszönhetően a sűrű kúthálózatnak és az e-autók ma ismert villámtöltési idejéhez képest gyors utántöltésnek. Ebből a szempontból tény, hogy a tisztán elektromos autóknak van mit fejlődni, de azért közel 100 év lemaradást nem lehet pár év alatt behozni.
Az autógyártók, az akkumulátorgyártó vállalatok és számos intézet dolgozik folyamatosan azon, hogy egy elektromos autó használata során a megtehető hatótáv tényleg csak egy ismérv legyen. És az ilyen járművek feltöltése se legyen nagyobb gond, mint manapság megtankolni egy autót a benzinkúton. Addig azonban igenis tudni kell, hogy a kiszemelt autó, amit aztán meg is veszünk, mire képes.
Hogy a Volkswagen e-Golf ilyen irányú képességeit mennyire mérte fel az egyik tulajdonosa, azt nem tudjuk. De az ausztriai mühlviertlerben élő férfi egy szalonban vásárolta 2018 novemberében a tisztán elektromos Golfot. Hogy ez már a nagyobb akkupakkal szerelt változat (35,8 kWh/31,4 kWh), vagy az eredetileg 24,2 kWh-s verzió volt, azt nem tudni. Az úr a típus kiválasztásakor kiemelten fontosnak tartotta a megtehető hatótávot, amit akkor a kiválasztott kereskedés munkatársa 216 km-re tartott. A WLTP hatótáv 231, a régebbi NEDC 300 km-es hatótávról szólt. A vásárlónak a 200 km is elég lett volna, ha azt stabilan hozza az e-Golf, de nem hozta.
Az autó inkább a 150 km-es hatótávhoz állt közelebb. De hideg időben, vagy autópályán 110 km éppen csak kijött az autóból. Az autó szoftvere ráadásul az utolsó 50 km-en erősen korlátozza az olyan kényelmi funkciókat, mint a fűtés. Az utolsó kijelzett hatótávnál már szinte fűtése sem volt az e-Golf tulajdonosának. Itt fogyott el a türelme a vásárlónak és döntött úgy, hogy bíróságra viszi az ügyet. Szerinte nem azt kapta a pénzéért, amit a gyártó ígért.
A bíróságon arra a megállításra jutottak, hogy az autó 2018-as eladáskor ennyit tudott a technika, ráadásul az e-Golf egy eleve belsőégésű autóból átalakított típus, kisebb akkupakkal. Erre a felperes ügyvédje úgy reagált, hogy mindezt el kellett volna mondania a védencének és hogy a ténylegesen megtehető hatótáv közel a fele a gyári adatnak. Tehát nem kapott teljes körű tájékoztatást a hatótávot illetően. Az ítélet végül megszületett, a kereskedőnek vissza kell vennie az autót és 30 288 eurót kell visszaadnia a felperes vásárlónak cserébe.
Most akkor sorra jöhetnek a perek?