Egy szoftver meg tudja jósolni az e-autók akkujának élettartamát

0

Az elektromos autók esetében az egyik legfontosabb (és egyben legdrágább) alkatrész a nagyfeszültségű akkumulátorpakk. Egy ilyen akkupakk minden esetben akkucellákból áll, sokszor köztes elemek beiktatásával, de a lényeg itt a cella és annak állapota. Ezen cellák állapotáért sok tényező felel, melyek leginkább a gyártástól eltelt idő, a használat közege és a töltés minősége. Az akkupakk állapota az idő előrehaladtával romlik a fenti fő tényezők hatására, vagyis veszít a kapacitásából, amit degradációnak is neveznek.

Persze nem úgy kell elképzelni ezt, mint egy telefon, vagy laptop akkut, ami 2 év után tönkremegy. Egy elektromos autónál minimum 10-12 éves távlatokról kell beszélnünk. Bár az egyes cellák működését és töltését a BMS (Battery Management System) felügyeli, ennek ellenére is egy idő után romlik az akkupakk tudása. Ami végső soron a tulajdonosnak fog anyagilag fájni, hiszen egy leromlott akkuval olcsóbban adható el egy elektromos autó. A degradáció tehát valós és esetenként sokba kerülő jelenség, amit jó lenne a minimálisra csökkenteni.

Erre vannak már ismert lehetőségek, amit magánemberként viszonylag könnyen lehet teljesíteni, ám a nagyobb flottával rendelkező vállalatoknak nem ilyen egyszerű a feladat és az is egy jogos elvárás, hogy lássák, milyen állapotban van a flotta egyes járműveinek akkupakkja. Ilyen flotta a napokban bemutatott angol taxitársaság, ahol örülnének egy hasonló lehetőségnek.

Az angol kezdeményezés, melynek lényege, hogy szoftveres úton látni lehet egy autó akkupakkjának állapotát és meg lehet jósolni a jövőbeni várható degradáció mértékét. A program REDTOP (Real-time Electrical Digital Twin Operating Platform) néven fut és az alábbi szervezetek fogtak össze a siker érdekében: Silver Power Systems (SPS), Imperial College London, the London Electric Vehicle Company (which makes electric London black cabs), and JSCA, the research and development division of Watt Electric Vehicle Company.

Megoldásuk lényege, hogy szoftveresen leképezik egy akkumulátor digitális ikertestvérét és a korábban felállított degradációs modellek alkalmazásával meg tudják határozni, hogy a felmérés időpontjától számítva milyen mértékben és hogyan fog az idő múlásával elhasználódni az akkupakk. Ez leginkább az elektromos autókat üzemeltető flottáknak lehet hasznos, hiszen ennek segítségével igen jó hatásfokkal lehet megbecsülni a várható élettartamot.

A degradációs modelleket több százezer km megtételével állítják fel, melyek során különböző autókat és felhasználási típusokat építettek be az évek alatt. Ezekre az adatokra aztán ráengedték a gépi tanulás algoritmusait, melyekből végül elkészülnek a kész modellek.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!