Az Európa saját gigagyárának kinevezett Northvolt gyárában egyre több autóipari márka lát fantáziát. Szerencsére a Northvolt alapítói jó érzékkel tapintottak rá arra pár éve, hogy milyen irányban kell elindulniuk, miután eljöttek a Teslától.

Mert bizony a Northvolt megalapítói a Tesla munkatársai voltak, majd elkezdték járni a saját útjukat. Peter Carlsson és Paolo Cerruti akik korábban a Tesla nevadai gyárában, a Gigafactory 1-ben dolgoztak. Első nagyobb segítségük az ABB volt, pontosabban a svájci ABB Technology Ventures nevű cég. Pénzzel és szaktudással is hozzájárultak a kezdeti nehézségek leküzdéséhez. 2018-ban a Scania márkán keresztül a Volkswagen is elkezdett részesedést szerezni az egyre elismertebb Northvoltban. Ezen év májusában pedig a helyszín kiválasztása is megtörtént két svéd területen: Västerås  (K+F részleg, 3-400 fő) és Skellefteå (gyártás a majdani Ett nevű gyárban). A május további 10 millió eurót és a Siemens jelenlétét hozta el a Northvoltnak.

2019-ben két igazi nagyágyú is a képbe került. Közel 1 milliárd dolláros tőkeemelést hajtottak végre, melynek keretében a BMW és a Volkswagen is részesedést szerzett a vállalatban. A Volkswagen a Northvolt részvényeinek közel a 20 százalékát megszerezte. A Volkswagen annyira komolyan gondolta a parnerséget, hogy 50-50 százalékos részesedéssel egy közös vállalatot is alapított a Northvolttal, ők egy külön gyárat fognak építeni Northvolt Zwei néven és várhatóan 2024-től már termelni is fog ez az üzem, melynek jelenleg az engedélyeztetése zajlik.

Most pedig ott tartunk, hogy a Northvolt ismét biztosított magának egy komoly összeget a működéshez, ami 2,75 milliárd dollárt jelent. Ezzel a lépéssel a korábbi éves 40 GWh-ról 60 GWh-ra tudja növelni a gyártói kapacitását. A pénz segítségével a svédországi Northvolt Ett üzem bővülhet, Skellefteå mellett. Így már nagy eséllyel le fogja tudni szállítani a Northvolt azt a 14 milliárd dollár értékű akkurendelést, amit a Volkswagennel kötöttek.

A mostani 2,75 milliárdból 620 millió dollárt (közel 500 millió euró) a Volkswagen fizetett ki, ezzel is biztosítva a Northvoltban korábban megszerzett 20 százaléknyi részesedésük aktuális értékét. A németek szerint az általuk befizetett összeg gyártói kapacitás növelésére, K+F területre és újrahasznosításra fog elmenni. Az első Nortvolt cellák még idén megérkezhetnek (Ett), míg a már VW tulajdonban lévő Northvolt Zwei az engedélyeztetési eljárásoknál tart, itt 2024 körül indulhat be a termelés.

Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!