Pár hete pont a Tesla esetleges orosz nyitása kapcsán említettem, hogy az ottani elektromos autós helyzet közel sem olyan rózsás, mint amilyen a világ más tájain. Amerika, Európa, Ázsia, mindenhol száz-kétszáz százalékos növekedés tapasztalható az elektromos autós eladásokban az előző évekhez képest, havonta többezres darabszámmal.

Ehhez képest Oroszországban nem nagyon mutatkozik igény az elektromos meghajtásra, vélhetően az ország gazdag kőolajkészletei feledtetik a klímaváltozás megelőzése, vagy az életminőség javulása iránti igényeket. Hivatalosan 2019-ben csupán 353 darab, míg 2020-ban 687 darab elektromos autót adtak el ott. Ez ma még ki sem mutatható részesedés az orosz új autós eladásokban. Az adatok vélhetően a töltőtelepítéseket sem igazán ösztönözték.

Na de majd talán most! Az orosz kormányzat ugyanis 777 milliárd orosz Rubel, vagyis 10,5 milliárd dollár elköltését tervezi 2030-ra. Az összegből elsősorban köztéri töltőket telepítenének országszerte, de jutna ebből a pénzből saját elektromos autó fejlesztésre és gyártástámogatásra is. Az már csak hab a tortán, hogy az üzemanyagcellás, hidrogén-alapú hajtásláncok is az orosz döntéshozók látóterébe kerültek. Az orosz környezetvédelmi minisztérium által indított program a tervek szerint olyan jellegű ösztönzést jelent majd, aminek végén 2030-ra közel 1,5 millió elektromos autó jelenik meg az orosz utakon, szintén a program költségkeretéből megvalósított 20 000 környéki elektromos autó töltővel megtámogatva.

„A vezető autógyártók világszerte és Oroszországban egyaránt új elektromos jármű gyártósorokat jelentenek be. Közülük sokan 2030-ig abbahagyják a belső égésű motorral gyártott autók gyártását is. A következő 20-30 évben szinte mindenhol átállnak majd az elektromos meghajtású járművekre.”

Ezt Ruslan Edelgeriev mondta, aki Putyin elnök környezetvédelmi minisztériumának vezetője. A törekvés és a pénz tehát már megvan arra, hogy az orosz piac is csatlakozhasson a világszerte megindult elektromobilitási átalakuláshoz. Oroszországban egyébként a ma még szinte nem is létező személyautós piac mellett viszont egyre erősebben van jelen az elektromos buszok gyártása. Az oroszok tavaly októberben üzemelték be az 500. elektromos buszt Moszkva területén. Ezek a buszok már közel 40 útvonalon szállítják az utasokat, segítségükre pedig városszerte 100 töltőállomás áll rendelkezésre. Ezzel pedig Moszkva már tavaly olyan városokat utasított maga mögé, mint London (300 db), Párizs (259 darab), Berlin (200 db) és Amszterdam (164 db).

Az eddigi buszok szállítója a Kamaz, ami sokaknak meglepő lehet, de bizony az orosz márka már egy ideje gyárt elektromos buszokat is. Az 500. elektromos busz is egy Kamaz termék lett, pontosabban egy Kamaz 6282, amiben egy lítium és titán-alapú akkupakk biztosítja az energiát. Ez a különleges összetételű akkumulátor arról a tulajdonságáról ismert, hogy percek alatt is jelentős energiamennyiséget képes magába fogadni. Kiválóan tud sokféle hőmérsékleti viszonyban üzemelni, ám az energiasűrűsége alacsony, így egy ilyen busz hatótávja városi körülmények között is nagyjából 70 km hatótávot tud felmutatni, ám az akkupakk percek alatt teletölthető. Ez nagyjából 6-12 percet jelent, amit az utcákra telepített, pantográffal elérhető villámtöltőkön időzve tud összeszedegetni az állásidők alatt. A Kamaznak egy dedikált e-busz gyára is működik már 2019 óta, Moszkva mellett.

Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!