Škoda CITIGOe iV: tavaszi teszt

0

A Skoda 2019 őszén dobta piacra a konszernen belül már Volkswagen e-Up! néven létező elektromos városi kisautóját Citigoe IV-ként. Az e-autót kvótaautónak szánták, összesen 20.000 darabot gyártottak belőle, ezt a mennyiséget pedig napok alatt fel is szippantotta az európai piac.

Ezek fényében igen szerencsés módon sikerült megszerezni egyet ebből a modellből, ami hosszas várakozás után decemberben meg is érkezett a kereskedésbe.

Sokan az újságírók és Youtuberek közül gyakran hangoztatják, hogy a Citigohoz hasonló paraméterekkel rendelkező elektromos hajtású autók városi használatra valók, ami egyrészt a méretükből, másrészt a hatótávból fakad. Ha a téli használatot vesszük alapul, hatótávolság tekintetében ez meg is állja a helyét, ugyanis a fűtetlen akkumulátor és a hőszivattyú hiánya miatt a mínuszokban sokszor 200 kilométer alá tippelt a mutató. A kihasználhatóság és a méret azonban a látszatnál többre képes, 4 felnőtt például egy egész hetes holmival, ha nem is simán, de befér. Mutatom, hogyan:

Visszatérve a hatótávra, vártam a jó időt, hiszen a gyártó 225-275 megtehető kilométerrel reklámozta az autót, ezt pedig télen nem igazán tudta az autó. Az elmúlt napokban azonban megérkeztek az idei év talán legjobb napjai, a stabilan 20 fok feletti hőmérsékletben pedig már igazán bizalomgerjesztő adatokat írt ki a tippelőóra. Városban 10 kW alatti fogyasztást tud a Skoda, ami a 32,6 kWh-ás nettó akkukapacitás ismeretében 300 km feletti hatótávot jelent, egyetlen töltéssel. 

Országúton sem teljesít majd rosszul a Citigo tavasszal, de beszéljenek helyettem a számok: Szeged és Baja nagyjából 100 km-re van egymástól, a köztük lévő szintkülönbség minimális, alig 20 méter. Ezt az utat 11,3 kW-os átlagfogyasztással meg lehet tenni, tehát városok közti közlekedés, vagy egy 100-200 kilométeres országúti túra esetén is közelít az e-autó hatótávja a 300 km-hez

Nem állítom természetesen, hogy ez az autó teljes mértékben helyettesíteni tud egy háztartásban egy benzines vagy dízelüzemű modellt, minimális kompromisszumokkal azonban akár több száz km-es etapok is teljesíthetők vele, ha a körülmények is ideálisak. Nem lehet beletölteni 2-300 km hatótávot 15 perc alatt, de az átlagos napi használat során erre nincs is szükség. Ha pedig el szeretnénk indulni vele hosszabb távokra, egy kis tervezéssel, és egy kicsit több utazásra szánt idővel az első benyomásoknál többet is ki lehet hozni a Skoda Citigoe IV-ből. Kár ezért, hogy a Magyarországon újonnan kapható elektromos autók egyik legjobb árú példányából csak keveseknek jutott, és már nem is lesz lehetőségünk megvásárolni a jövőben.  

Rozsa Arpad
“Orvostanhallgatóként az egészség védelme mindennapjaim szerves részét képezi. A nyomaték és a hangtalan közlekedés mellett így kifejezetten fontosnak tartom, hogy ne szennyezzük azt a környezetet, melyben mindennapjainkat éljük.”